Har en Qingqi moped som tänder dåligt. När jag släpper elstartsknappen så kan jag ibland se en svag gnista, ingen gnista ifall jag kör kontinuerligt.
Gjorde rent förknasaren eftersom den var full med sikt och luktade tinner.
Har kollat följande: Batteri. Tändningslås. Startknapp, den var ärjad. Tändspole. Tändplatta.
Kan man få en svag gnista preics när man släpper startknappen ifall CDI-boxen är trasig? Förra ägarna sade att mopeden bara stannat helt plötsligt.
wilds
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: mån 19 jun 2017, 08:55
Moderator
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
Hej,
Om CDI är trasig så kan den bete sig väldigt konstigt. Jag hade ungefär samma problem med en moppe jag skulle laga till en polare på jobbet. Jag fick en gnista på stiftet när jag jag försökte starta den, men efter den gnistan så kom det inga fler...
Så fort jag bytt CDI så fungerade den som vanligt och startade på en gång.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: tis 20 jun 2017, 19:14
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Okej, har beställt ny CDI och ska testa igen när jag fått den.
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: mån 26 jun 2017, 19:52
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Ny CDI och nytt tändstift gjorde ingen skillnad dessvärre... Vad tycker ni jag ska kolla på härnäst?
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: mån 03 jul 2017, 19:09
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Efter en helgs mekande så är nu mopeden igång.
1. Jordfel, kabel från batteri till motor var ärjad. 2. Vakuumslang till soppakran lossnade på grund av att den var för kort. 3. Pick-up coil justerades. 4. Förgasare gjordes ren.
När jag fixat dessa fel fungerade mopeden i 20 minuter ungefär och sedan lade den gamla CDI-boxen av. Kopplade in den nya och återigen verkar mopeden fungera.
Till saken hör att mopeden stått avställd sedan 2009 och den har stått i en utekällare sedan dess.
Puh, äntligen kanske man kan köra en stund med den.
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: fre 07 jul 2017, 16:56
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Ska jag starta en ny tråd för felsökning av annat på mopeden? När man drar på max gas direkt så varvar den upp jättebra, men efter en stund (3 sekunder) går den ner i varv och går lite upp och ner. När man kör den, kan man kanske gasa 5-6/8 från full gas och känna acceleration, men de 2-3 sista åttondelarna händer ingenting, mer än att det låter lite metalliskt. Har försökt att höja och sänka trottelnålen, kört utan luftburk och skruvat på bränsle/luftblandningsskruven.
När jag har luftburken frånkopplad ser jag att det kommer ut en dimma av bensin genom luftintaget på förgasaren på full gas.
Ska snart skruva ur tändstiftet och kolla färgen på den, lite för varmt än så länge.
/Pischla
Senast redigerad av pischla fre 07 jul 2017, 17:20, redigerad totalt 1 gång.
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: fre 07 jul 2017, 17:16
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Stiftet ser jättebra ut enligt mig...
Det är chokladbrunt i mittelektroden...blixten ställde till det med färgerna.
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: fre 07 jul 2017, 17:40
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Så här låter den på stöd...
Fick inte till länken verkar det som...kopiera bara allt emellan [youtube] och [/youtube] och klistra in i ett nytt fönster. HasSse666 edit [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=221COvQz-K0[/youtube] Ta bort rödmarkerade bokstaven "s" så funkar länken
Nja det säger inte så mycket att testa när den står på stödet,,, Har du original luftfiltret och inget trim så är det nog OK
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: ons 12 jul 2017, 18:09
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Testade nu att koppla loss vakuumslangen till bränslekranen och mopeden fungerade ungefär som vanligt. När jag höll full gas blåste det ur hålet i insuget, gör inte detta att bränslekranen stängs av?
Märkte ingen nivåskillnad i filtret under detta test. (Det kommer bensin ur bränsleslangen med mopeden avstängd.)
När jag gör samma test med vakuumslangen inkopplad, syns det i filtret att det blir lägre nivå.
Saxat ur länken Vandrande tomgång Smuts i tomgångskretsen (ex. lågfartsmunstycket) Tjuvluft mellan förgasare och cylinder
Mmm misstänkte det som sagt..
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: sön 16 jul 2017, 21:28
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Hmm, ingen större skillnad tyvärr...
Plockade isär variatorn och rengjorde allt i ultraljudstvätten. På bilden ser man tydligt var remmen har varit och slitit, mellan de röda pilarna. Monterade variatorn utan locket som syns till vänster på bild och ska testa lite. Remmen är nog väldigt sliten dock eftersom det står 669 18 30 på den och jag mäter bredden till 14.5mm.
Edit: Bilden också... Edit #2: till höger på bilden är locket!
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: sön 16 jul 2017, 22:29
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Denna sitter på ventliationen till variatorkåpan. Är det rätt? På insuget till luftburken sitter inget sådant...
pischla
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: mån 17 jul 2017, 17:16
0 km/h
Blev medlem: sön 18 jun 2017, 17:42 Inlägg: 13
Sådärja, äntligen kors i taket och hålla stortårna, så fungerar mopeden som den ska!
Demonterade tanken inatt och rengjorde med ättika under natten. Blev en hel del skit som kom ut när jag spolade rent den den idag. Körde också Vakuumkranen i ultraljudstvätt i en och en halv timme eftersom den varken öppnade eller stängde, hade alltså fastnat i ett mittläge där det rann bensin ur den hela tiden. Efter lite motion så började den fungera som den ska.
Nu ska jag bara ställa in flottören och beställa en ny variatorrem till den och förhoppningsvis går den som folk då. Eventuellt ska jag svarva den yttre främre variatorplattan också eftersom den har slitagespår.
Många konstigheter på en moped som stått i kallgarage sedan 2009!!!
Ruttger
Inläggsrubrik: Re: EU-moped Qingqi 50cc
Postat: mån 24 jul 2017, 13:58
70 km/h
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori