NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

Guide: Rensning/avstrypning av originalavgassystem
https://scooterdoctors.egetforum.se/guide-rensning-avstrypning-av-originalavgassystem-t63.html
Sida 1 av 1

Författare:  HasSse666 [ tis 02 nov 2010, 00:31 ]
Inläggsrubrik:  Guide: Rensning/avstrypning av originalavgassystem

Guide: Gjord av medlem baotian!

Här följer ett tips med beskrivning på hur man går tillväga för att göra som jag gjort på mitt originalavgassystem... Kapa av röret precis vid svetsskarven där det går in i dämparen, ta en lååång borr & en bra borrmaskin & borra sönder bikakeskiten i katalysatorn. Man får borra i etapper & dra ut trasskrotet som blir, ca 30cm in så blir det en böj som svänger neråt (sedan går det ett rör framåt inne i dämparen) men har du kommit in till böjen så är det öppet igenom katalysatorn = den är borta. Då har du öppet igenom hela systemet & har den fördelen att du har de bakre kamrarna kvar så att avgaspulserna inte blir störda. Om du inte är rädd att bli svart om läpparna kan du prova blåsa med munnen igenom avgassystemet innan rensningen & göra om samma när du gjort klart så får du känna skillnaden :mrgreen: Sedan svetsar du tillbaka röret i samma läge det satt innan. Man kan givetvis med fördel ritsa ett märke innan man tar bågfilen & kapar bort det så blir det lättare i sista skedet att pricka rätt läge igen. Man får inte någon markant effektökning men som det var på mitt exemplar så blev katalysatorn igensatt så motorn gick skitdåligt på framför allt på lågvarv & på tomgång tjuvstoppade den ibland. Det har försvunnit helt i & med ovan nämnda åtgärd. Den går stabilt & fint & har bättre ork i motorn på alla varv & går givetvis kallare på avgasventil & topplock osv & bäst av allt... Den tjuvstannar inte på tomgång :!: Gissa om det fastnar mycket skit från avgaserna i katalysator grejset... en massa svart spån av koks/sot som rasar ut när man borrar bort eländet. Räkna dock med att det är lite jobbigt att få ut materialet för det är ganska hårt & borren kan fastna så man får manuellbacka den ut ur den igen. Har några bilder från två olika typer av rensning jag testat men har inte laddat upp dom pga att "dattan" varit lite vrång med bilderna... Men fördelen utåt är att det inte syns att man gjort nåt med dämparen, det ser ut som original fortfarande & låter inte mer än innan heller.

Först ritsar man ett märke på röret så man kan hitta tillbaka till samma position senare vid hopsvetsningen. Sedan tar man bågfilen & kapar röret alldeles framför svetsskarven på röret enl bild
Bild

Sedan borrar man ur skiten som befinner sig i ingångsröret & bökar tills man rensat ca 30cm in i det. När man väl fått öppet så man slår emot väggen på rörböjen längst in så är det bara att försöka skaka ur sista resterna & om man har tillgång till tryckluft så kan man blåsa ur en massa smådynga genom att blåsa bakifrån i ljuddämparmynningen så man blåser det framåt ut genom röret i framkant som är kapat. I mitt fall hade jag tillgång till verkstadskompressor med 1" kloanslutning med 7kg tryck & bortåt 10 kubik/min i kapacitet vilket kanske var liite övervåld för att få ut dyngan
Bild

Efter att det är avklarat så riggar man upp prylarna & svetsar ihop dom igen & sedan kan man för utseendets skull kanske blåsa på lite svartfärg på skarven vilket jag inte hade gjort vid fototillfället men det blev gjort lite senare för att dölja vad som försiggått...

Bild

För att förklara lite hur dom här avgassystemen ser ut på insidan har jag styckat upp ett avgassystem på sista bilden för att visa rörböjen inne i ljuddämparen. Det är den böjen som syns på bilden som man kommer till när man borrat sig igenom hela innanmätet på katalysatorn. Att dom gjort en böj så att det går framåt igen beror nog på att dom som konstruerat det vill ha ett så långt avgassystem som möjligt till motorn. Men av praktiska skäl så vill man inte ha all den längden rakt bakåt för då skulle det sticka ut långt bakom moppen. Materialet är väldigt tjockt & hårt på rör & böjar inne i dämparen så det är knappast någon risk att man borrar igenom av misstag när man kommit igenom katalysatormaterialet. Mycket utav tyngden på std systemet sitter i just rören på insidan som är bland det tjockaste & hårdaste på hela moppen faktiskt... Nu syns det inte på den bilden men bakom böjen så finns det två väggar som bildar två kammare längst bak i ljuddämparen. Vägen för avgaserna går igenom röret som böjs framåt & går ända fram i dämparen & där mynnar det ut för att vandra runt i den stora främre delen bakåt mot ett 28mm grovt rör som leder avgaserna till den kammare som är längst bak för att där gå igenom nästa 28mm rörstump framåt till den främre kammaren & vidare därifrån bakåt ut i centrum igenom den lilla veka rörstumpen som sticker ut längst bak på ljuddämparen som syns på utsidan alltså. Att den är mindre i diameter beror troligen på att man vill uppnå en högre gashastighet & därmed en trycksänkning för att evakuera avgaserna hastigare än man skulle göra med ett rör av samma diameter som resten. Den största vitsen är troligen att det tar udden av ljudet så man slipper höra det hårda knatterljud som uppstår i sportsystemen som är öppna hela vägen. Dom kan ljudnivån upplevas som jobbig & lite störande på. Det finns nämligen nästan inget ljuddämparmaterial i dom här originaldämparna. Bara ett tunt lager av nåt gullfiberliknande material som ligger inlagt bakom den där hålade plåten man ser en skymt av på sista bilden. Det ligger längs ytterväggarna i främre delen av ljuddämparen & om det gör någon vidare nytta är tveksamt. Det verkar vara ett ganska eldfängt material som brinner upp när man kapar med vinkelslip eller svetsar i närheten av det & en del verkade ha förintats av att man kört innan så kvalitén på den stoppningen verkar väl kanske var lite tveksam.

Bild

Lycka till med meket, hoppas den här lilla förklaringen kan vara till hjälp. :wink:

Författare:  baotian [ lör 03 mar 2012, 02:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Rensning/avstrypning av originalavgassystem

:tummeupp: Stiligt att min lilla rensningsguide lever än... :meka:

:)

Författare:  Buzz [ sön 19 jan 2014, 00:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Rensning/avstrypning av originalavgassystem

En tanke... Om man inte kapar av röret helt utan lämnar ngn millimeter, så att man kan böja röret åt sidan, så borde det bli lättare att svetsa tillbaka sen.

Författare:  blyfot [ mån 20 apr 2015, 06:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Rensning/avstrypning av originalavgassystem

Några bilder har försvunnit, finns ingen chans att få upp de igen? Du skriver 30 cm in, antar då att du menar att man ska ha ett långt borr? Kör du med vanlig stålborr, sked borr eller liknande?

Ska nämligen lacka om röret i veckan och då kan jag ju lika gärna rensat lite men ser gärna alla instruktioner så man kan göra rätt från början.

Författare:  wilds [ mån 20 apr 2015, 08:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Rensning/avstrypning av originalavgassystem

blyfot skrev:
Några bilder har försvunnit, finns ingen chans att få upp de igen? Du skriver 30 cm in, antar då att du menar att man ska ha ett långt borr? Kör du med vanlig stålborr, sked borr eller liknande?

Ska nämligen lacka om röret i veckan och då kan jag ju lika gärna rensat lite men ser gärna alla instruktioner så man kan göra rätt från början.

Du måste köra med en stålborr som är ganska lång, det är ganska hårt material där inne.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/