Jag kompletterar genomgången av min CVT i femtedelen av mitt Aeroxprojekt när jag visar hur man byter variatorremmen.
A (Bredd): 16,5 mm B: (Tjocklek) 8 mm C: (Omkrets) 747 mm D: (vinkel) 30° TIPS Oftast är remmarna märkta 747-16,5-30 vilket betyder omkrets-bredd-vinkel
Buzzetti - Variatorspärr Underlättar jobbet när du ska byta variatorrem
TIPS - För Minarelli "Tre i ett" verktyg (blir billigare än att köpa alla tre) 1. Variatorspärr 2. Kopplingsspärr 3. Nyckel för kopplingsmuttern
Bild 01 - Börja med att demontera variatorkåpan
Bild 02 - Fäst variatorspärren på motorblocket med två bultar
Bild 03 - Använd ett spärrskaft och 17mm hylsa för att lossa muttern
Bild 04 - Sedan kan du plocka bort muttern för hand
Bild 05 - Plocka sedan bort variatorspärren
Bild 06 - Ta loss kickaxelkuggen
Bild 07 - Ta loss variatorfläkten (variatorfläktstjärna ligger i variatorfläkten) - Ta även bort schimset som ligger på variatorhylsan
Bild 09 - Den nya remmen lirkar du förbi kopplingsklockan på samma sätt som du demonterade den gamla
Bild 10 - Kläm ihop skivorna på kopplingen
Bild 11 - Dra variatorremmen så långt framåt du kan
Bild 12 - Kläm ihop remmen på mitten för att undvika att klämma remmen med fläkthjulet vid monteringen
Bild 13 - Lägg tillbaka schimset på variatorhylsan
Bild 14 - På med fläkthjulet
Bild 15 - Håll ihop remmen så du inte klämmer den under fläkthjulet
OBS! Kläms remmen under fläkthjulet kommer du inte muttern att dra åt paketet ordentligt. Sedan kommer muttern att lossna och splinesen på veven kommer att förstöras med ett vevbyte som följd
Bild på vevaxel där man klämt remmen vid monteringen... Där den röda pilen pekar har splinesen gått sönder
Bild 16 - Tillbaka med kickaxelkuggen
Bild 17 - Tillbaka med brickan
Bild 18 - Sedan på med muttern och dra åt den allt vad du kan förhand Tips - Kläm ihop remmen på mitten hela tiden och kolla så du inte klämmer remmen under fläkthjulet
Bild 19 - - Montera variatorspärren på motorblocket
Bild 20 - Dra åt med spärrskaftet och 17mm hylsa
Bild 21 - Plocka bort variatorspärren
Bild 22 - På med variatorkåpan
OBS - Lyssna efter missljud när du startar - En ny rem behöver köras in en sträcka för att kunna prestera som bäst
<p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=ZXLjRQsW4iI" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=ZXLjRQsW4iI" target="_blank">Länk</a></p> Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
- Start by removing transmission case
- Attach transmission lock on the engine block with two bolts
- Use a ratchet to loosen the nut
- Then you can remove the nut by hand
- Then remove transmission lock
- Remove the kick shaft sprocket
- Remove the clutch fan
- Pull variator belt backwards pass the clutch
- The new belt you mount in the same way you removed the old
- Squeeze togheter the discs in the clutch
- Pull variator belt so far forward you can
- Squeeze the belt in the middle to avoid squeezing the belt with the fan during assembly
- Put back schims on the clutch sleeve
Put on the fan
[- Squeeze the belt so you do not trap it under fan
- Put back kick shaft sprocket
- Put back washer
Bild 18 - Then put backthe nut and tighten it all you can by hand
- Put back transmission lock
- Tighten with the ratchet
- Remove transmission lock
- Put back transmission case
OBS - Listen for unusual sounds when you start
Sida 1 av 1
Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]