NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
Big bore. https://scooterdoctors.egetforum.se/big-bore-t2707.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | JonFri [ mån 17 dec 2018, 22:24 ] |
Inläggsrubrik: | Big bore. |
Hej Någon som har tillgång till ett borrverktyg eller annars besitter förmåga att öppna uppblocket på en 157qmj? Detta i det uppenbara syftet att rymma en 63mm cylinder. Mvh Jonatan (Sundbyberg) |
Författare: | wilds [ tis 18 dec 2018, 10:53 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Big bore. |
Hej, 157QMJ borde gå att borra upp till 63mm, har aldrig provat på dom blocken men 152-block har jag lekt med en hel del! Men borrverktygen är dyra...Ett borrverktyg för GY6 kostar nästan 1500:- dom jag hittat! Här finns ett färdig borrat block för 65mm cylinder du kan köpa för 70 Euro: http://www.gy6-motor.de/Motorgehaeuse-12-65mm-fuer-170-180ccm-Zylinder-GY6-Motor-152QMI-157QMJ |
Författare: | JonFri [ tis 18 dec 2018, 12:36 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Big bore. |
Hej Som vanligt Wilds, tack för kvickt svar! Jag lade en ordentlig beställning med vev, cylinder, förborrat block med mera, med mera. Igår fick jag svar att de inte har några långa (för 12" hjul) block kvar, och att de inte kommer få in de heller. Så här står jag, med Taida lager och bussningar, Koso oljepump, nya packnigar, fullt skruvset, heavy duty koppling (plus att keramisk 62mm cylinder med matchande topp, 3.8mm strokad vevaxel, spacer, höger blockhalva med integrerade oljeportar samt oljekylare på väg) och med fästmöns tillåtelse.. Allt lutar åt att jag är böjd att köpa borren. Ett förborrat på ebay ligger 1600-2000kr så det är typ samma pengar. gy6-motor.de har varit oförmögna att svara på vilken diameter det är på "höger blockhalva med oljeportar", så en fördel är att jag alldeles oavsett kommer kunna borra. Förhoppningsvis lär jag mig något under resan och kanske finns intresset här att köpa en billig gy6-borr /Jonatan |
Författare: | wilds [ ons 19 dec 2018, 10:04 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Big bore. |
Verkar som om du är ute på samma äventyr som jag var en gång med min gamla motor... Mitt block sprack ju när den strokade vevaxeln gick av jag när pressade den lite för hårt. Det är inte helt omöjligt att slipa upp blocket för större cylindrar själv, jag gjorde det på ett av mina block... Men det blir inte mycket material kvar mellan cylindern o kamkedjan Om du har kvar original kablar till startmotorn och jordkabel från batteriet så rekommenderar jag att byta ut dom mot bättre! Detta för att startmotorn ska orka gå runt. Kabelarean på original brukar vara löjligt liten! Lycka till! |
Författare: | JonFri [ fre 25 jan 2019, 10:21 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Big bore. |
Den första motgången. Den tyska leverantören fallerade totalt. Hemsidan var inte uppdaterad vilket fick till följd att hälften av sakerna jag beställt, och betalat för, fanns inte att tillgå. Efter en kort tids korrespondens är pengarna åter. Jag är dock utan både strokad vevaxel, keramisk cylinder och kylare. Står i valet mellan att växla ner kubiken till 171cc (61mm) vilket är ett billigare alternativ, eller sonika flytta fram budgeten och köra fullstroke, 8,2mm, med 63mm bore vilket ger 205cc. 205 är ju, som många av er säkert vet, det maximala för ett s.k. a-block där det är 54mm mellan cylinderbultarna. Dyrt och sannolikt mindre driftsäkert. Fortsättning följer. |
Författare: | HasSse666 [ tor 11 apr 2019, 15:55 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Big bore. |
Kul läsning Lycka till? |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |