Jag har trimmat lite.
70 cc motoforce sport cylinder
21 mm dellorto förgasare : bestyckad tomgång 60 , lågfart 50, högfart 96. Det är där den går bäst. större munstycken så tvekar den
Original luftburk samt filter men struten och röret är bortplockat.
Opluggat rör. INGA strypningar
Ny variator, lik standard med 5.0 grams rullar. Provat från 6.5/6.0/5.5 samt 5.0 och där går den snabbast och är piggast. (Original var 6.5 grams rullar. )
Dock driver den strax över tomgång

bör nog byta kopplingsfjäder.
Provat med gamla remmen som var sliten och 3.5 mm smalare än den nya utan inverkan
Samt provat med den gamla 19 mm mikuni kopia med olika bestyckning utan bättre resultat
Nu gör den 60 med mig o nästan 65 med frugan
Original gick den 60, med mig på eller oss bägge. Tog dock längre tid o nå dit men det gick.
OBS!!! Skiten drar över litern/mil

mindre munstycken så gör den knappt 45. Trycker ut soppa/olja i avgaspackningen, då det blir fuktigt där, droppar ej!
Hittar inga övriga läckor heller, varken bakom tändningen eller variatorn. Förgasaren flödar ej över, testat med slangar o burk där

Tändstiftet är torrt! Tanken, kranen och slangen var torra.

Förbrukade över 2,5 liter på 1.2 mil !! Var tar bränslet vägen?
Samma effekt med gamla förgasaren, 19 mm. Logisk och normalt sett borde den inte gå alls utan drunkna men den går som bäst nu
Resultat

Känner mig

och 2500:- fattigare
Har svårt att tro att ett sk sportavgas kan göra någon större skillnad?? Möjligen ge snabbare gasrespons o skönare ljud.
Den vill inte varva som jag trodde den skulle göra jämfört med original

därav står pållarna kvar i stallet
Tips o råd önskas för att få ut effekten av trimmet med speed
Funderar på om detta kan vara tändningsrelaterat, kan ske behövs en högeffektssspole och kabel?
Video finns här hur den går !!
https://www.youtube.com/watch?v=EOYQrhq ... e=youtu.beMax Gt 50 = en mix från helvetet, dels yujing, yamaha samt cpi. "Minarellikopia".