Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 09:47




 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Full Gas återigen på arenan
InläggPostat: tor 07 maj 2015, 18:27 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Gammal i gemet, dock är det ett antal år sedan jag körde moped över huvud taget men det var mycket kines-4taktare som gällde då.

Hade väl som flest cirka 10-talet mopeder, 125or etc såväl som två/fyr-takts-enduros, både kina och suzuki/ktm.
Rekordet att klyva en baotian classic-motor från det att den är fullt körbar till det att vevpart blivit bytt och den återigen är körbar var cirka 45 minuter men det kanske inte är någon större bedrift länge..

I vilket fall så är minnet som åldern, det blir sämre och svårare att komma ihåg ;) Stegar åt 50-årsjubileum även om det är några år kvar.

Läget är som så att jag bestämde mig för ett tag sedan att köpa en kines igen och det blev en classic (eller kopia av den, vet ej märke då pappren ej kommit hem ännu).

Det gick bra att köra den hem (7 mil) även om det endast gick att köra på halvgas, sen fick den för mycket luft.
Insuget var sprucket, vanligt. Det mest med gummi hade torrsprickor vilket inte förvånar mig, framför allt då tidigare ägare aldrig någonsin servat den, inte ens bytt olja.

Jag bytte olja direkt vid hemkomst och gör det snart igen, samtidigt som jag gjorde rent oljefiltret.
Beställde nya vikter, ny rem, nytt insug, tändstift och nytt membran med nål.

Så hände det tråkiga.... Igår, innan jag fått hem sakerna och bytt dem, så lossnade utblås-ventilen vid fjädern och såldes är den konstant öppen och slår mot kolven. Detta var lätt konstaterat när jag lyfte topplockskåpan. Har inte lyft toppen för att kolla kolven ännu men med tanke på hur mopeden skötts tidigare är det ändå dags att förnya en hel del.

Utöver tidigare beställning lade jag en beställning på twostroke gällande ett 89cc som endast kostar cirka 1200, komplett med cylinder, topp, kolv etc. Billigt... jo, hållbart... får se.

Så, det är jag i alla fall, en del kanske kommer ihåg mig från andra forum (vilka jag glömt bort) som just "Full Gas" med min dåvarande classic vilken jag toppade till 120.... på tok för snabbt för en så klent utrustad moped med bromsar, stabilitet etc men det gick och samma uppsättning gick i strax över 2700 mil, 85cc, dellorto, större avgasrör, koso-variator etc. Borgar för kvalitet OM man nu sköter allt underhåll ordentligt såsom oljebyten, ventiljustering, koll av kylning etc. Det är bra mopeder och tilläggas skall att min dåvarande fartmonster var en -06 om jag inte minns fel och det är vad jag återigen har.

Full Gas på banan igen, nu som pendlargubbe



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Full Gas återigen på arenan
InläggPostat: tor 07 maj 2015, 20:54 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Tjenare FullGas! :D
Roligt att du är tillbaka du höll till på "Baotianforumet" eller hur?
Jag var bara en "Scootervalp" på den tiden och lyssnade/läste på dina hissnande historier
Hur mycket som var sant vet jag inte :lol:

Men du förtjänar att omgående få statusen VIP och din gamla profilbild!

Välkommen tillbaka



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Full Gas återigen på arenan
InläggPostat: tor 07 maj 2015, 21:57 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Tjenare där :)

Jepp, stämmer alldeles utmärkt det. Experimenterade som tusan med både det ena och det andra vad gäller motorer.

Kul som attan att vara ihågkommen och få ett sånt här välkomnande, tackar å bugar!

Visst stämmer det med det "gamla" forumet, höll väl till lite på webcar också men baotianforumet var väl där jag var som mest aktiv. Och nu är man på gång igen ;)

Min gamla profilbild också, jäklar vad kul. Kommer ihåg bilden nu när jag ser den, tackar för den.

Det här kommer att bli kul :bananarock:

FullGas!



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Full Gas återigen på arenan
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 21:54 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Välkommen!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Full Gas återigen på arenan
InläggPostat: sön 10 maj 2015, 15:07 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Tackar Mr. Wilds!

Skaplig tvåhjuling du ligger inne med där, både jobb och pengar inpetat i den maskinen. Trevligt värre.

Skönt att jag hittade detta forum efter inte alltför mycket letande. Sakta men säkert börjar min lill-maskin att ta sig från stillastående till gående.

Kommer bara inte ihåg var jag köpte mina koso-variatorer men har för mig att det var i tyskland/ebay... hm, får leta lite då de faktiskt var jäkligt bra, fick tag på nya med "kuggskivan", hylsa och vikter för runt 450 SEK inkl. frakt. Klart jämförbara med malossis... Nåväl, snart är man tillbaka och har koll på saker och ting igen ;)

Må väl och kör kul!

Full Gas



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron