Som vanligt börjar jag med de lite enklare guiderna i varje avsnitt av guider jag planerat. Men var lugn jag höjer svårighetsgraden successivt på guiderna så att fler kan ha nytta av dem Denna gång tänkte jag visa hur man byte olja på en AM6 motor
Första delen av mina guider om transmission på AM6 motorn
Guider transmission AM6 Transmission del 1 - byta olja Transmission del 2 – byta kopplingsfjädrar Transmission del 3 – byta lameller
Galp Moto Action S4T - 100% syntet : SAE 10W40 Fungerar till växellådor i 2-taktmotorer samt till 4-taktsmotorer men då både som smörjning för motor och växellåda.
Varför syntetolja? Långsiktigt ger en syntetisk olja överlägset bättre service åt motorn. De överlägsna lågtemperaturegenskaper kombinerat med en mycket god högtemperaturstabilitet och oxidationsstabilitet gör att motorn hela tiden hålls ren från oxidationsprodukter som syror och slam. Syntetisk olja är mycket mer avancerad än man kan tro. Ett omfattande utvecklings- och forskningsarbete ligger bakom och resultatet blir därefter. Syntetisk olja hjälper exempelvis till att bättre kontrollera temperaturen i motorn eftersom den effektivt leder bort värme från heta ytor då den flödar mer turbulent i motorn än de mineraloljebaserade oljorna som flödar skiktvis och på så sätt leder värme sämre. Källa: OKQ8
Bytesintervall: första bytet vid 500Km sedan var 1000Km OBS! Bytesintervall är beräknad på normal körning. Under extrema förhållanden (trimmat) måste du byta oftare Källa: Svensk handbok för Rieju Drac 50 RR SPORT
Arbetsgång
Bild 01. Ta bort oljepåfyllningspluggen OBS! - Bra om motorn är lite varm då rinner oljan lättare ur
Bild 02. Ta bort oljeavtappningspluggen Tips - Ha ett bra uppsamlingskärl till hands - Lämna in den gamla oljan på kommunens återvinningsplats
Bild 03. Se till att all olja kommer ut Tips - Står moppen på sidostödet räta upp moppen och vicka den lite grand - Låt stå någon minut så all olja kommer ut
Bild 04. Kontrollera oljeavtappningspluggen OBS! - Kontrollera och rengör gängorna - Byt ut kopparbrickan om den är tillplattad
Bild 05. Dra fast oljeavtappningspluggen OBS! - Åtdragningsmoment för oljeavtappningsplugg är 18Nm
Bild 06. Fyll på olja OBS! - Kapacitet 0,82 liter (Galp Moto Action S4T - 100% syntet SAE 10W40) Tips - Jag försöker hälla i rätt mängd direkt och sedan låta oljan rinna ned och "lägga sig" innan jag öppnar "nivåskruven".
Bild 07. När olja kommer ur "nivåhålet" är det fullt
<p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=l4dW0crpVfc" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=l4dW0crpVfc" target="_blank">Länk</a></p> Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
_________________ Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori