Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:17




 Sida 3 av 6 [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 10 jun 2012, 18:28 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Luftningen av variatorkåpan är fixad, tog upp hål både fram och bak...
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 10 jun 2012, 22:50 
80 km/h
80 km/h

Blev medlem: sön 29 maj 2011, 03:39
Inlägg: 129
Ort: Lövånger
wilds skrev:
Luftningen av variatorkåpan är fixad, tog upp hål både fram och bak...


Hur fungerar det med hål när det regnar. Kan ju inte vara
bra om det kommer in vatten i kåpan.



_________________
Baotian sport -05
trimkam. 72 cc. Naraku black edition 19 mm förgasare.
Naraku vevaxel. Justerbar cdi. Naraku tändspole
1270 mil
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 10 jun 2012, 23:27 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Risken att vatten skulle tränga in där är nog väldigt liten, kåpan blir ju knappt smutsig när man kör.
Sen brukar jag inte vara ute och köra i regnet, men det kan ju komma någon skur helt oförhappandes.
Kan i alla fall inte påminna mig om att jag haft vatten på kåpan tidigare i alla fall. Men skulle det bli så, då får jag ordna till en liten spoiler eller något som skyddar.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 11 jun 2012, 11:53 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Kåpan kändes betydligt svalare idag när jag kom till jobbet.
Men jag ropar inte "Hej" än, får köra några dagar till för att se vad som händer...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 11 jun 2012, 18:27 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Va snyggt det blev! :tummeupp:

Skulle kunna sätta ett galler innanför så du slipper få in småsten.(för då blir nog hanns mamma arg på dig!)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 11 jun 2012, 21:20 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Blev själv lite nöjd...
Var inne på det där med galler men det är tight på insidan och skulle gallret lossna så kommer det att göra mer skada än en liten sten. Får kanske fundera ut ett galler på utsidan i så fall...
Tror ändå risken är liten för att något skulle flyga in där.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 13 jun 2012, 13:06 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Tror jag kom på vad det var som fick remmen att sticka.

När jag idag skruvade loss kopplingen med mutterdragaren så flög den ut och där låg fjädern, kopplingen på golvet.
Det var muttern till kopplingen som hade släppt! Hur fan det nu kunde ske... :?
Skruvade ihop allt och startade, funkar bra. Får hålla koll på den där muttern...

Passade även på att testa de främre hålen i variatorkåpan. Höll en tänd tändsticka där när den gick på tomgång och gissa om lågan sögs in mot variatorn! :o
Där sugs det in luft bra! Att göra några hål där kan vara en vettig lösning för de flesta som har varma kåpor.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 13 jun 2012, 22:10 
80 km/h
80 km/h

Blev medlem: sön 29 maj 2011, 03:39
Inlägg: 129
Ort: Lövånger
Då får jag göra hål på kåpan. 3 fläktar har smällt för mig + 2 remmar har gått i småbitar. Får
nog sätta en kåpa som skydd då. Kör även om det regnar och även som skydd för småsten. Kör mycket grusväg.



_________________
Baotian sport -05
trimkam. 72 cc. Naraku black edition 19 mm förgasare.
Naraku vevaxel. Justerbar cdi. Naraku tändspole
1270 mil
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 19 jun 2012, 09:25 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Krockade på vägen hem från jobbet!!!
Blev lite brytna revben och annat skit. Har legat på sjukan och käkar nu morfin för att kunna röra mig.

125:an är totalt förstörd, bara skrot kvar nu!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 24 jun 2012, 12:08 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Var precis ut och kollade skräpet efter smällen.

Det första jag såg var att fästet på motorblocket var av (det som är inringat i rött).
Mer orkade jag inte kolla på...
Bild

Om de löser in den så kommer jag att skaffa en med 12" hjul isället.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 26 jun 2012, 00:03 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Det måste smält ordentligt, det fästet såg rejält ut!

Skynda dig och rädda vad du kan nu, när dom löser in hojar brukar man inte få behålla mycket alls!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 26 jun 2012, 00:23 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag garanterar att det var en rejäl smäll! Jag känner det i kroppen...
Inga problem med det fallet vid eventuell inlösen.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 26 jun 2012, 01:15 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
att klota på hoj känns det kan jag intyga!
Svårigheten är att finna modet igen efteråt...
Men jag har receptet, och det lyder MER POWER, och det gamla hade aldrig hänt!
Man ska alltid ha så man kan öka sig genom farorna!
Bromsar du niger du faran, ökar du går du över! ;)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 26 jun 2012, 13:11 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: mån 29 aug 2011, 13:38
Inlägg: 82
wilds skrev:
PE28:an ser riktigt bra ut och den är storleksmässigt mindre än vakumförgasaren jag har nu.
Men jag blev fundersam över anslutningarna, är det två vakum-anslutningar? Den ena av dem är så pass stor att jag vart fundersam...
Bild


Fick du nån rätsida på vad de 2 anslutningarna var?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 26 jun 2012, 14:19 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag har inte monterat min förgasare än, och det var väl tur det eftersom jag smällde. :!:

Men den längst fram är jag rätt säker på att det är vakumanslutning som du kan använda till vakumklockan på bensinkranen om du vill.
Den bör inte ha någon annan funktion och använder du den inte så kan du säkert plugga den.
Den andra kommer jag i alla fall att plugga igen när jag monterar min förgasare.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 27 jun 2012, 00:28 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Det är som Wilds skrev.
Båda är vaccum, den grövre anslutningen används för 2t olja på 2t applikationen!

Någon vet och har haft ett 10tal PE28or ;)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 07 jul 2012, 10:53 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Projekt 2.0 startar så snart jag har en ny tingest att jobba på. ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 13:36 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Avgassystemet från Akunar har kommit. Det är tunat för 185cc :)
Avgasröret går i tre steg, här är yttermåtten på röret: Startar från insuget på 28mm och går över till 34mm och slutligen till 38mm innan ljuddämparen.
Allt ser riktigt gediget ut. Det blir lite småpyssel för att formpassa den men jag har inge bråttom...
Bild

Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 20:29 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Det där såg ju riktigt seriöst ut :tummeupp:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 11 jul 2012, 02:49 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Herre jösses va fint det såg ut!

Det där kommer lätt vara värt makarone månaden skulle jag tro! :vissla:



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 12 jul 2012, 15:13 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Anpassning till utblåset på toppen är klart.
Dremeln och vinkelkapen fick jobba hårt eftersom det är rostfritt stål.

Bild
Så här såg det ut innan jag började. Yttre rördelen var 1cm djupt.

Bild Bild
Kapade av 3mm och fasade ner yttre delen ytterligare 3mm och gjorde den 31mm i diameter.
Hålet i topplocket där avgaspackningen sitter är 32mm.

Bild
Toppen med kopparpackning.

Bild
Här ser ni att den avfasade biten passar in perfekt mot toppen. Röret går in ca: 1,5mm i toppen och ligger an mot kopparpackningen.
Vore ju fan om det inte skulle bli tätt nu och hållbarheten bör vara god.

Fasen va nöjd jag blev med det där!
Nu är det "bara" att anpassa böjen på röret så det funkar sen är det väl klart...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 12 jul 2012, 17:58 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har kollat och testat grenröret lite på extra motorn jag har liggande och som det verkar så skulle jag klara mig med en kapning och ändring av vinkeln av grenröret precis innan böjen upp till fästet för fjädrarna till ljuddämparen. Precis under käftarna på skjutmåttet och innan det böjer av uppåt.

Jag vet ju inte vilken sorts 125:a som kommer i nästa projekt så det är ingen idé att börja kapa innan jag vet vad jag har att rätta mig mig efter.
Är den någotsånär lika som den jag har så blir det inte så mycket som måste göras för att avgas-systemet skall passa.
Det ser i alla fall positivt ut än så länge! :)

Motorn är ju inte testad med C-mans topp, PE-28:an och det här avgassystemet. Så det borde finns en del att plocka ut ;)
Men då har jag ju något och se fram emot...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 23:36 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Projekt 2.0 börjar snart, eller ska jag säga att projektet fortsätter... :D
Det är ju 12" hjul på den här så farten skall väl bli lite bättre och den bör kännas stadigare.
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 20 jul 2012, 10:23 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Motorolja, växellådsolja och bromsoljan är bytt nu.
Det var på tok för mycket motorolja i den och bromsoljan såg inte alltför rolig ut. Borrade även några hål i variatorkåpan och när jag testade så blev jag lite förvånad. På den här motorn blåser luften inifrån kåpan ut genom hålen! På förra motorn sögs luften in genom hålen....

Variatorn och kopplingsfjädrarna är bytta också, men den stora uppdateringen får vänta till vintern.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 21 jul 2012, 17:46 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
I originalskick så gör den nya ca: 92 km/h på plan väg. Bara det är ju en bättre start än den förra i originalskick!
Det skall bli lite intressant att se vad som sker nu när det är 12" hjul och inte skottkärrshjulen på 10"...

Jag har bytt variator och kopplingsfjädrar till +1500 RPM.
Bromskiva bak som var lite skev.

Sedan kommer jag att flytta över alla prylar från den gamla motorn. :)
Nya borrade blockhalvor.
175 cc cylinder.
Strokade vevaxeln.
C-man toppen med förstärkta ventilfjädrar.
A-14 Kamaxeln.
Avgassystemet från Akunar.
Keihin PE 28 förgasare.
Utväxlingen.

Men jag tror jag väntar till vintern med att riva ner allt trots att jag är sugen på att köra igång redan nu.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 29 jul 2012, 10:23 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har beställt en Oil Catch Can
Bild
och en ny variator. Problemet med att ha en Oil Catch Can monterad är ju att det alltid har varit lite meckigt att kolla oljan.
Hittade en koppling som löste det problemet. så den är också beställd!
Bild

Har även fixat gasvajern till PE28 så den är klar, monterar den när jag har fått ovanstående prylar.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 12 aug 2012, 16:37 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har skruvat dit Oil Catchen nu, fungerade perfekt med den nya kopplingen vid oljestickan. Har också bytt variator till en ny modell som har en typ av "slitsar" på skivorna med 12,5 gr. vikter.
Får se hur den modellen är angående kyla/slitage på remmen.
Jag är lite skeptisk till att de fräst igenom hela skivan på sidan mot variator-vikterna. Dem spåren är precis där vikterna ligger.
Misstänker att det kan komma in "remrester" på vikterna till slut. Får de hur det blir med det sen men man måste ju testa nya prylar och se hur det fungerar...
Bild

Har också börjat skruva ihop 183cc motorn, men den är inte färdig för montage än.
När jag inspekterade C-man toppen närmare såg jag att den inre ventilfjädern på insugsventilen var av. Det var därför som ventilen slog i kolven lite grann. Har nu bytt ventilfjädern och skruvat dit trim toppen. Det är nackdelen med höglyftande kammar, original ventilfjädrar hänger inte riktigt med...

Skall i slutändan ha en komplett extra motor med hjul, avgassytem och motorfäste. Blir ju svinenkelt att skifta motor då ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 18 aug 2012, 09:31 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: lör 13 nov 2010, 21:58
Inlägg: 74
Ort: Kalmar
vad har man en oil catch can till?
Jag kollade länken men jag kan i stort sett bara beställa öl (inte olja) på tyska,
så jag förstod inte mkt där.



_________________
Motogino Race 125T-8
Nymans Saxoped 1125B 1955
Nymans NV35 1952
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 18 aug 2012, 10:11 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Om din motor trycker ut olja genom slangen i ventilkåpan till luftfiltret (vilket inte är helt ovanligt) så kan man montera en "oil catch can" så kan oljan rinna tillbaka till motorn.
Det finns ett litet hål i toppen av kannan där eventuella blow-by-gaser i vevhuset släpps ut, vevhuspackningarna håller då längre.

Anledningen till att en GY6 motor trycker ut olja genom slangen i ventilkåpan är troligen för att kolvringarna börjar bli lite dåliga eller att de är felmonterade och därför går kompression ner i vevhuset. Kompressionen trycker ut oljan genom slangen.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 20:31 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Monterade 150 cc cylindern, allt annat är fortfarande original. Skulle även byta munstycken i 24mm förgasaren.
Ökade högfarts munstycket lite grann och skruvade loss lågfart för byte. Men då passade inte mina lågfartsmunstycken i den här förgasaren, det var betydligt mindre gäng
Typiskt kineser att tillverka en förgasare som ser ut som alla andra original men man ändrar gängen på lågfartsmunstycket! :x :tummened:

Startade upp den och startmotorn lät lite ansträngd, böt då ut batterikablarna mot de grövre jag hade på förra 125:an och då snurrade den som aldrig förr. :)
Har dock inte varit ute på provtur, väntar med det till imorgon om vädret tillåter...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 25 aug 2012, 18:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Provkörning gjord idag.
150cc Cylinder, original topplock, avgassystem, och förgasare med 112 huvudmunstycke.
Bra ax upp till 80 km/h och toppfarten är ca. 104 km/h :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 28 aug 2012, 13:47 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Var ut på en lite längre tur idag, 3,5 mil. Det var ju hur lätt som helst att hänga på trafiken upp till 100 km/h.
Axxet är det heller inga fel på, drar på helt OK upp till 80-85. Det är klar skillnad nu med 12" hjul, trodde inte det skulle vara så stor skillnad mot 10"...
Tror dock jag ska testa lite tyngre variatorvikter för att försöka optimera CVT lite mer.

Man blir ju jäkligt sugen på att skruva dit allt trim nu för att se vad som händer då ::) :roll:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 28 aug 2012, 14:36 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Vad är det som hindrar dig från att göra det då..? :lol:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 28 aug 2012, 15:06 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Egentligen inget, men jag vill ha något att göra i vinter när man ändå inte kan köra. ;)
Kommer nog köpa in en oljekylare till trim-motorn...

Har satt på 13gr. vikter och det ökade toppfarten till 110km/h ungefär...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 28 aug 2012, 17:06 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Oljekyl kan vara en bra investering.. Dom går varmt våra motorer.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 12 sep 2012, 08:47 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har nu pendlat fram o tillbaka till jobbet i 2 dagar nu.
På plan mark gör den väl 105-110 km/h och sjunker till ca:90-95 i uppförsbacke, vilket är ganska okej ändå.
Det är ju i alla fall inga problem att ligga med i trafikrytmen...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 21 sep 2012, 11:47 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Soppaförbrukningen är helt okej, snittförbrukning ligger på 0,31.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 17:41 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu är 183cc motorn i princip klar igen...
När jag började skruva ihop slutväxeln märkte jag att ett av lagren var dåligt så jag blir tyvärr tvungen att byta lagret. :(
I och för sig bra att man upptäcker det innan det händer något...

Ska köpa en smidig lagerutdragare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Lageravdragarsats-9-delar-191280/
Underlättar betydligt vid lagerbyte. :)

Tänkte köpa en likadan variator till den här motorn också men nu finns den inte kvar längre på hemsidan!
Får väl hitta en annan som man blir nöjd med



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 03 okt 2012, 18:42 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: ons 03 okt 2012, 18:27
Inlägg: 4
Tjena!
Håller på att modda min 125:a och har köpt en Oil Catch can för jag är jävligt trött på allt oljedräll
Tänkte bara kolla med dig wilds hur och vart du monterade den? (gärna bilder)

För övrig,mycket intressant tråd :tummeupp: ,har läst den noga och efter det är det uppgradering som gäller
Monterar just nu :meka: en 160cc cylinder,nya drev i slutväxeln,nya hjullager,större munstycken,nya däck
och en Oil catch can

Mvh/Jazon



_________________
Ägare till:
Baotian Sport 125cc
Piaggio Zip 50 2t
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 03 okt 2012, 20:46 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Oljedräll är så jäkla tråkigt! Den överflödiga oljan sugs till slut in i förgasaren när det lilla utrymmet i luftfiltret blir fullt.
Sotigt i onödan i förbränningsrummet...

Jag monterade min Oil CC ovanför luftfiltret och bakom plastkåpan.
Det här är inte min men ungefär så här sitter den:
Bild

Jag skruvade dit den här kopplingen vid oljestickan http://www.partsforscooters.com/169-166-Oil-Pressure-Release-Kit?sc=9&category=109342#
Den underlättar vid kolla av oljan samt oljepåfyllning.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 03 okt 2012, 22:32 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: ons 03 okt 2012, 18:27
Inlägg: 4
Förstod nästan att den var monterad där någonstans
Min vespa är fortfarande nerplockad och det är svårt att se var den kan sitta
när alla kåpor är borta

Eftersom jag följt tråden så visste jag om kopplingen vid oljestickan,men är den inte lite dyr?
Det kanske är värt det,om det blir alldeles för omständigt att kolla oljan hädanefter

En liten parantes, köpte den här cylindern
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... hinaroller
Men på cylindern står det 150cc (har borrning 57,4mm)
Denna har 58,5mm
Är det så att dom borrar 150cc cylindrar?

/Jazon



_________________
Ägare till:
Baotian Sport 125cc
Piaggio Zip 50 2t
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 00:04 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
De borrar nog bara upp cylindern.

Petar du sedan i en strokad vevaxel så får ut ca: 132cc i kompressions utrymme med 160cc cylindern
Jämför det med ca: 106cc för original cylinder och original kamaxel.

Jag hade ju en annan koppling till oljepåfyllningen innan men den här är fasen så mycket smidigare.
ca: 300:- för kopplingen är ju inga pengar...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 08 okt 2012, 10:51 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Beställde ett avgassystem och avgaspackningar från GY6.

De har ett system som har ett litet produktionsfel och därför har de pris-sänkt det nästan 50%!
Bild
Det var ju inte ett speciellt stort produktionsfel på den.
Att slipa ner den lilla kanten tar ju inte speciellt lång tid... :)

Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 11 okt 2012, 12:08 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Avgassystemet kom idag, helt OK då jag beställde i måndags. Produktionsfelet var precis som på bilden ovan och egentligen inget att bry sig om.
Ska testa systemet med nuvarande set-up för att se hur motståndet känns, misstänker att det kanske bromsar lite för mycket för 183cc och trimtoppen...

Jag köpte även avgaspackningar en vanlig och en i koppar.
Den i koppar hade ingen bild på hemsidan så man kunde inte se hur den såg ut.
Här är en bildjämförelse med original packning.
Bild

Det är samma mått på bägge packningarna. 23 mm inner diameter och 30mm yttre diameter.
Kopparpackningen bör ju hålla betydligt bättre än original ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 18 okt 2012, 19:02 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Avdragaren för lagren i växellådan var perfekt!

Bild
Här ser ni hur avdragaren är delad, fyra små delar som griper tag i lagerkanten invändigt.

Bild
Skruva fast avdragaren i lagret ordentligt.

Bild
Montera själva glidhammaren och slå lätt utåt.

Bild
Vips så har lagret lossnat utan några som helst problem.
Jag behövde inte ens värma upp godset...

Bild
Här har Biltema en riktigt vettig pryl!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Lageravdragarsats-9-delar-2000020878/



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 18 okt 2012, 19:17 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bra pryl och bra jobb :tummeupp:
Jag brukar låna från jobbet ett verktyg som man fäster inne i lagret men den är omständig att använda..

P.S.
Kommenterar inte din tråd så ofta för att det inte ska bli för mycket OT
Men jag läser alla inlägg ;)



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 19 okt 2012, 10:09 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nånting i växellådan är inte rätt!
Efter att jag monterat slutväxeln och skruvat dit kåpan och satte på bakre variatorn så är det lite för mycket motstånd när jag snurrar på den...
Testade att släppa bultarna till kåpan lite och då snurrade det lättare.
Det skulle kunna vara något med linjering av transmissions-kåpan och lagren mot blocket, får försöka hitta vad det är som spökar...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 20 okt 2012, 18:41 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Efter en hel del mätande hittade jag felet...


Bild
Den lilla kanten i botten av lagerfästet var ca: 1mm högre på den här blockhalvan än den tidigare jag hade.
Jag slipade ner den lilla kanten i botten av lagerfästet (den röda pilen).


Om ni gör samma sak så tänk på att inte ta bort för mycket av kanten. Åker lagret ända ner i botten när man monterar det sen så blir det svårt att få loss det med lageravdragare.
Nu är det fixat och det snurrar inte alls lika trögt nu. :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 20 okt 2012, 20:12 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Känns skönt att veta att dom kvalitetskontrollerar i Kina.? :vissla: :mrgreen:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 27 okt 2012, 21:22 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Ska ju ha en komplett motor med hjul, luftfilter och allt så att det bara är att rulla in den i ramen när jag vill byta.
Det blir ju en del prylar som måste köpas in och nu har jag beställt en ny variator och drivrem.
Bild
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Racing-Variomatik-Horsepower-V2-GY6-125-150ccm-4-Takt-152QMI-157QMJ
Kallas för "Horsepower" får väl se hur mycket power det är i den ;)

Förstärkt drivrem
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/GY6-Motor-152qmi-157qmj-Antriebsriemen-12-842-20-30-Gates-verstaerkt



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 3 av 6 [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: