Aktuellt datum och tid: ons 29 jun 2022, 22:52

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stendöd Bautian classic motor
InläggPostat: tis 31 maj 2022, 16:40 
30 km/h
30 km/h

Har problem som ej löses med felsökningstråden (som för övrigt är kanoners) Så nu till det som är gjort. Ställt ventilerna, rengjort förgasaren (så det kommer bensin till cylinder och tändstiftet blir blött/fuktigt) bytt cdi-box, likriktare, startrelä, dvs alla delar man kan byta utom kolv+ringar sido-brytaren är förbikopplad. Motor'n var lite svårstartad redan i höstas innan vinter förvaring. Det som är fel nu är nämligen att skiten inte får gnista på tändstiftet. Det jag har kvar att kolla är om det är mycket skitigt vid pickuppen vid magnethjulet (kan vara det som strular) Nå väl får återkomma efter jag kollat detta. Men släng gärna in idéer om vad som kan tänkas vara fel. Misstänker själv att det kan vara tändplattan som gett upp men hoppas inte det då jag inte vill skruva så mycket mer i den motor'n nå väl får väl se om den går att få igång

Väl mött allesammans

Inläggsrubrik: Re: Stendöd Bautian classic motor
InläggPostat: tor 02 jun 2022, 10:15 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Hej,

Kan vara ett riktigt skitjobb att hitta felet...

Du skriver att sido-brytaren är förbikopplad!
Gjordes det efter att den fungerade så skulle jag kolla sidostödsbrytaren ändå, ev- koppla in den igen och se om något händer.

Du håller väl in bromsen när du försöker starta?

InläggPostat: tor 02 jun 2022, 16:44 
30 km/h
30 km/h

Jo tack väl medveten om det =) Sidobrytaren kopplades bort när motor'n fungerade och har inte varit något problem tills nu då. Ska kolla om jag lyckas få bort ihop kopplingen jag gjort. Jepp den håller jag in annars funkar inte elstarten =P Fast är lite lur på att det kan vara tändplattan som gett upp så måste mäta upp den också när jag väl får tummen ur å leta reda på en multimeter =D

InläggPostat: sön 12 jun 2022, 13:55 
30 km/h
30 km/h

Har nu mätt upp tändplattan och den verkar fräsch (fick dom värden som står i hasses felsökningstråd) även kollat upp cdi-boxen och sidostöds brytaren Funkar som dom ska (dvs får dom värden som finns i hasses tråd) . Men om nu alla värden stämmer, så borde väl jag ha gnista på stiftet eller ?? Blir banne mig inte klok på detta Kan den vara fel på jordningen i ramen ?? tycker det verkar konstigt i så fall efter som jag slipat rent å fäst sladden igen. Funderar på att sätta en till jordkabel men vars fan ska jag färsta den i så fall ?? bara dunka fast på motor'n å sen i ramen eller vad ?? Suck fan jag som hade velat köra moppe i år fast ser ju inte ut att bli så =/

InläggPostat: tor 16 jun 2022, 11:16 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Alltså, Baotians batterikablar är värdelösa. kabelarean är ju löjligt liten, bara tjock plast runt kablarna så dom ser lite grövre ut...
Jag böt ut mina mot ett par egna som jag gjorde av ett par gamla startkablar.
Sen kan du kolla kabeln till tändhatten också så kopplingen är bra i själva tändhatten.

InläggPostat: tis 21 jun 2022, 16:12 
30 km/h
30 km/h

Mmm har sett flertalet här klaga på kabelarean på mopparna. Så nu till det jag gjort sedan förra gången gick i min dumhet å beställde en ny kabel härva (470 kr inkl frakt) Blev lite fundersam när jag fick den (skulle vara till bautian bt50QT-9) kopplingarna ser inte ens lika ut och cdi box fattningen sitter bak i stället för vid batteriet nå väl tänkte jag borde ju fungera ändå upptäkte ganska snabbt att det felade ett par kablar ändå nämligen den till elstarten =( Så i stället för att det ska gå fort så får man göra som man tänkte från första början gå igenom gammla kablaget å se så allt är fräscht där. Då ändå alla kopplingar å sånt verkar fungera på den.. Nå väl man lär ju så länge man lever som tur är. Får väl hitta på något annat kul med den "nya" kabelstammen om inte annat =P

InläggPostat: tis 28 jun 2022, 00:47 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Jag beställde en nu kabelhärva till min City för några år sedan och den passade inte alls så man får nog dra nya kablar istället för att köpa en nu kabelhärva

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]