Aktuellt datum och tid: tor 21 jan 2021, 05:37





 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trottelnåls o ring
InläggPostat: mån 21 dec 2020, 21:38 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 20 aug 2019, 19:40
Inlägg: 7
Har en Baotian Vintage som går väldigt segt. Den startar på första och har bra tomgång, men är väldigt seg att köra, toppar typ 30 max. Kom fram att felet ligger i förgasaren, trottelnål.
Vid isär plock av trottelnålen var den ställt på lägsta läge (av tre) med o ringen under brickan. Plockade bort o ringen och moped svarar mycket bättre i starten och i körningen, men ändå inte som det skulle vara tycker jag.
- Hur viktigt är o ringen? (varför går den bättre utan?)
- Vad kan jag göra mer för att den ska gå ännu bättre? (munstycke, trottelnål byte?)
Tack på förhand!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trottelnåls o ring
InläggPostat: tis 22 dec 2020, 17:56 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1638
Ort: Stockholm
Hej,

Har moped börjat gå sämre utan att du har skruvat på den så är det något annat som är orsaken.
Den har ju fungerat bra tidigare med o-ring där den satt!

När du tog bort o-ringen så gjorde det att nålen kommer lite längre ner i förgasaren vilket i sin tur ger motorn lite mindre bensin.
Tydligen så upplever du att den går bättre i alla fall när den får mindre bensin.
Dock så kan jag inte svara på om o-ringen fungerar som en tätning på din förgasare.

Om jag förstår dig rätt så sitter clipset på det nedersta läget på nålen.
Om du flyttar upp clipset ett hack till så får motorn än mindre bensin, du skulle ju kunna prova detta och se om det påverkar gången.

Men om du inte gjort något och moppen plötsligt börja gå dåligt så är det något annat än trottelnålen!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trottelnåls o ring
InläggPostat: tis 22 dec 2020, 21:00 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 20 aug 2019, 19:40
Inlägg: 7
Tackar för svaret! Moped köptes som stöldgods med sina skador (plastkåpor tändningslås ..). När den väl var fixad så var det dags att provköra, och då visade sig att den gick skit dåligt. Nu går den som sagt mycket bättre men det finns utrymme för lite till. Den med trottelnålen tänkte jag helt fel, ska testa flyta brickan i mitten på nålen och sätta tillbaks o ringen. Återkommer med resultat!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trottelnåls o ring
InläggPostat: tis 29 dec 2020, 09:19 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1638
Ort: Stockholm



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trottelnåls o ring
InläggPostat: tor 07 jan 2021, 13:33 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 20 aug 2019, 19:40
Inlägg: 7
Hej och tack för din länk, den har jag läst förut men gjorde det en gång till
Har testat mig fram genom att flytta nålklipps i mitten med o ring och utan och får alltid bättre resultat utan o ringen, precis som händer i lägsta läge.
Nu är jag ganska nöjd hur den går, men återstår att forska ut varför den går bättre utan o ringen, och max hastighet (ca45 km/h) med tanke att alla strypningar är borttagna. Just nu när snön har kommit blir svårt att göra det så jag återkommer med bättre väder.


Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron