Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:43




 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vevhusventilation GY6 125cc
InläggPostat: tor 13 aug 2020, 18:12 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 13 aug 2020, 06:29
Inlägg: 2
Halloj. Nyligen köpt en kinaskrotet och be mig inte utala märket på den men skit samma för det mesta är ju samma lika oavsett märket.
Hursomhelst så kikade jag igenom den lite och bytte oljor och gjorde rent filterboxen mm. Såg då nåt jag inte haft på tidigare kineser, en svart box med skumfilter invändigt och slangar till bla filterboxen. Tog bort den och gjorde ren den samt klippte till nya filter i den. Förstår att det är nån typ av vevhusventilation/oljefälla.Problemet var sen att jag kunde inte för mitt liv komma ihåg hur fan slangarna satt. Har för mig att det går ut 3 slangar från den varav en är blind m plugg i. Luftfilterboxen har 2 utgångar undertill, ventilkåpan har ju en och sen kanske nån på insuget? Hursomhelst vet jag att den inte blev kopplad rätt och jag satte inte dit nån slang till ventilkåpan utan lät nippeln vara fri. Startade och det var ingen skillnad så jag lät det vara så och körde en längre bit, ca 10 mil varav en bra bit är E18 så rullen va i botten. Låg och körde när jag tittade ner mot fötterna och såg då att mina nya Adidas inte såg nya ut längre utan oljebruna. Körde av och kollade. Hälften på stickan borta och hur jävla söligt som helst från baksving och fram till framgaffel. Av sprutbilden att dömma kan det ha kommit från nippeln i ventilkåpan och det är söligt som fan runt kam å överfall. Så nu till min FRÅGA, är det pga felaktig inkoppling av vevhusventen och kan nåt annat skitig sig då? Hur jag än söker hittar jag ingen bild lr förklaring på hur den ska kopplas och kan nån hjälpa till med bild på det vore jag ytterst tacksam. Oljan verkar även skjutit ur blindpluggen ur ena slangen då den nu saknas. Har även nåt på grenröret med en grövre slang ut som dock ser trasig ut i änden, vart skall den gå och behövs den lr kan jag plugga dosan på grenröret. Sjukt tacksam för lite hjälp så jag kan skruva tbx allt när det är rengjort.
Mvh Jeppe


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevhusventilation GY6 125cc
InläggPostat: sön 23 aug 2020, 11:53 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 13 aug 2020, 06:29
Inlägg: 2
Shit vilket trött jävla forum. Stendött


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevhusventilation GY6 125cc
InläggPostat: tis 08 sep 2020, 16:27 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Du måste nog sätta å en slang på ventilkåpan till luftfiltret annars kommer den att trycka ut olja där.
Man kanske inte märker något när man står stilla och gasar men när motorn arbetar så blir det helt annorlunda.
Sen är det ju så att varm olja blir tunnare och det smetar ut överallt...

Jag har för mig att nippeln på ventilkåpan skall in till luftfiltret och sedan skall det finnas en blindslang från den som går ner på sidan av motorn.
Den slangen brukar ha en liten plugg. Dock så kan det vara nödvändigt att tömma ur den slangen om motorn trycker ut mycket olja.
Den tredje slangen har jag ingen aning om, jag hade ingen sådan på min 125:a...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: