Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:54




 Sida 1 av 1 [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 02:12 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Har nu flyttat till vår vackra huvudstad och eftersom jag inte vill sitta i bilköer har jag skaffat en 150cc kinascooter :)
Känner att den behöver uppdateras lite, jag skulle vilja att den blev lite snabbare, så jag slipper "maxa" den om jag ska hålla 90....
Grundtanken kring scootern är att jag vill ha så bra (och snabbt) transportmedel för så lite pengar som möjligt .)
Vilket recept bör jag köra för att uppnå det?
Har kika runt lite, vad är det som skiljer "performance variatorerna" mot standardvarianterna?
Några andra tankar?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 09:14 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Variator ger inte så mycket, det är mer cylindervolym och bättre topp som gäller för att få snurr på dem.
När det gäller variator så är denna den bästa av dem jag testat:
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 19:35 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Så liten skillnad att den inte är värd att ersätta med en eftermarknads?
Det var annars topp och cylinder jag hoppades slippa byta;)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 20:29 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
mejg skrev:
Så liten skillnad att den inte är värd att ersätta med en eftermarknads?
Det var annars topp och cylinder jag hoppades slippa byta;)


För mig blev det en helt klar märkbar skillnad.
Men jag hade ju allt annat än original i resten av motorn så jag kan tyvärr inte säga hur effekten blir med din motorn.
Den kostar runt 750:- och hur ska man värdesätta eventuell ökad effekt?

Jag blev i alla fall positivt överraskad för jag hade testat säkert 5 andra innan och hade inga större förväntningar.
På min så ökade toppfarten och att den kändes betydligt bättre genom hela varvregistret.
Tror faktiskt att det har med storleken på vikterna och även lutningen på ramperna att göra.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: lör 09 nov 2013, 23:14 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Jag förstår att det är omöjligt för dig att säga exakt hur en variator skulle påverkar min motor, utan det är just en subjektiva bedömning kring hur den påverkat för andra som jag är ute efter. Det är ju trots allt så att det finns massor med trimtillbehör och mitt mål är få en känsla kring vilka som är lämpliga för mig att börja med :)

Har förövrigt läst tråden kring din scooter med stort intresse!
Vad tror det om det här med oljefälla, är det något jag borde sätta dit?
Var köpte du ledlamporna som du monterat?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: sön 10 nov 2013, 20:58 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
mejg skrev:
Jag förstår att det är omöjligt för dig att säga exakt hur en variator skulle påverkar min motor, utan det är just en subjektiva bedömning kring hur den påverkat för andra som jag är ute efter. Det är ju trots allt så att det finns massor med trimtillbehör och mitt mål är få en känsla kring vilka som är lämpliga för mig att börja med :)

Har förövrigt läst tråden kring din scooter med stort intresse!
Vad tror det om det här med oljefälla, är det något jag borde sätta dit?
Var köpte du ledlamporna som du monterat?


Skulle tro att den där variatorn passar bra på din också. Någon effekt bör det ge.
Oljefälla behöver du bara om det trycker upp olja ur slangen från ventilkåpan.
Ledlamporna köpte jag på:http://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: ons 08 jan 2014, 00:30 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Nu börjar det närma sig en beställning för mig på gy6-motor.de (de har 30% i helgen)
Jag har för mig att jag läste att man bör köpa en speciell drivrem till den variatorn du länkade till wildis, stämmer det?
Är det några andra bra att ha grejer jag bör köpa och testa, kopplingsfjädrar eller liknande, när jag ändå beställer:)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: ons 08 jan 2014, 01:12 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
mejg skrev:
Nu börjar det närma sig en beställning för mig på gy6-motor.de (de har 30% i helgen)
Jag har för mig att jag läste att man bör köpa en speciell drivrem till den variatorn du länkade till wildis, stämmer det?
Är det några andra bra att ha grejer jag bör köpa och testa, kopplingsfjädrar eller liknande, när jag ändå beställer:)


Den här remmen:
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/10-02-6-Antriebsriemen-12-849-20-30-125-150ccm-GY6-Motor-152QMI-157QMJ

Sen kan jag absolut rekommendera detta topplock:
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/High-Performance-Tuning-Zylinderkopf-V2-Big-bore-GY6-150-170ccm-152QMI-157QMJ-4-Takt-Chinaroller-forextreme-gy6-motor
Men det blir en del jobb för man måste splitta motorn för att få dit den...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: tis 11 mar 2014, 22:04 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Var ruggigt sugen på att köpa topplocket, men sansade mig, det gäller ju att ha tiden att sätta dit det också. Istället blev det variatorn och drivremmen. Vilket var tur för när jag tog årets första runda igår så slutade den driva och det visade sig att remmen som förra ägaren precis bytt hade slitits sönder....Så nu får jag anledning att sätta dit grejerna.
Märkte att kylfläkten på variatorn fått lite stryk troligen vid monteringen av remmen. Hur känslig är det att några flänsar är av? Ifall det är lämpligt att byta den, mottages tips på ställen i Sthlm/ nätet där det går att få tag på:)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: ons 12 mar 2014, 09:16 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Om "variatorfläkten" fått stryk så beror det nog på att man haft något instucket mellan "fläktbladen" på variatorn som mothåll när man drog fast/loss den...
Monterar du en ny variator så byts även den yttre skivan ut.
Bild
Variatorfläkten, den som lyfts av till vänster.

Det är jätte enkelt att byta variator om du har en mutterdragare.
http://scooterdoctors.egetforum.se/aerox-guide-04-byta-variatorvikter-och-variator-t1363.html



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: ons 07 maj 2014, 00:26 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Det var precis som du sa Wilds, väldigt lätt med en mutterdragare, tackar!
Nu har jag kört ett tag med scootern och känner att den måste bli snabbare, så åter till det där topplocket, vad behöver jag köpa mer än det för att få fart på den? (jag har ju redan bytt variatorn)
Finns det några bra guider kring rivningen och monteringen av motorn (moment till skruvar osv,)? Och hur lång tid får man räkna att det tar för en ovan?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: ons 07 maj 2014, 09:08 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
För att få mer fart bör du gå upp i cylindervolym, men du kör redan 150cc och utan att bearbeta blocket så kan du få ner en cylinder på 160cc.
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/160cc-GY6-152QMI-157QMJ-engine-Big-Bore-performance-Cylinder-Kit-Ceramic-Coated-high-compression
Topplocket bör dock göra skillnad.

Om du skall byta topplock till den jag länkade till så kommer du att behöva:
En hel packningssats med vevaxeltätningar.
Svänghjulsavdragare.
Den skulle säkert gå bättre med en lite större förgasare men det fungerar även med en 24mm förgasare men du behöver nya munstycken till förgasaren, både lågfart och högfart.
Ny motorolja, passa på att bytaväxellådsolja samtidigt.
Här har du en manual med moment http://www.bradsscooters.com/css/pdf/arrow150_engine_service_manual.pdf.
Du hittar säkert flera videos på Youtube om hur du splittar en motor.


Kan vara lite meckigt att få loss muttern som sitter på vevaxeln och på svänghjuls sidan om du inte har ett special verktyg för det. Tänk på att den är vänstergängad.
Jag brukar ta en lite större skruvmejsel och gummislägga och slå loss den. Man får då se till att ha något "mothåll" på vevaxeln annars snurrar den bara runt när du skall försöka få loss muttern.
Jag brukar köra igenom en gummitäckt skruvmejsel genom hålet i vevstaken och ha den tvärs över blocket som mothåll.
Om du börjar med att lossa den muttern innan du tagit bort cylindern, topplocket och tändstiftet på så kommer kompressionen att agera mothåll.
När du väl delat på blocket så kan kickdrevet på andra sidan vara lite svårt att få loss, men om du då skruvar på muttern på vevaxel så att den ligger i jämnhöjd med vevaxeln kan du ta en liten hammare och slå på mutter och därigenom tvinga vevaxel genom blocket så kommer kickdrevet att lossna. Det fungerade hur enkelt som helst för mig. När du sen skall sätta tillbaka den så kommer den att dras fast när du drar åt variatorn med mutterdragaren.

Du får nog räkna med ett par tre dagar om du är ovan.
När du sedan blir van så kommer det att gå mycket fortare att splitta motorn byta delar och sätta ihop den igen.
Det viktigaste är att du kollar och dubbelkollar medans du skruvar ihop prylarna igen.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: mån 12 maj 2014, 20:55 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Här bra bilder på en klyvning av en 150cc motor.
http://scooterdoc.proboards.com/thread/6884/gy6-project



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: tis 13 maj 2014, 21:26 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Stort tack för beskrivningen!
Jag läste i din tråd att originalavgas inte passade topplocket, vad ska jag ha för avgas istället? Bör jag i det här läget även tänka på byta utväxling?
När det gäller förgasare, går man då ifrån vakuumstyrda och går upp till 30mm?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: tis 13 maj 2014, 22:08 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
mejg skrev:
Stort tack för beskrivningen!
Jag läste i din tråd att originalavgas inte passade topplocket, vad ska jag ha för avgas istället? Bör jag i det här läget även tänka på byta utväxling?
När det gäller förgasare, går man då ifrån vakuumstyrda och går upp till 30mm?


Om ditt original avgassystem fäst med bultar i motorns bakkant så passar inte originalet. Men ser din ut så här så kan original fortfarande passa:
Bild

Tyvärr så har inte GY6 kvar systemet jag köpte, de har bara kvar grenröret:
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/offener-Edelstahl-Kruemmer-GY6-Motor-125ccm-150ccm-152QMI-157QMJ-Chinaroller-Scooter

Utväxling kan du ta senare, försök först få till rätt vikter i variatorn så att du blir nöjd.
Du kan fortsätta med 24 mm förgasaren men måste byta munstycken. Går du upp till en 30 mm så är de också vakuumstyrda och du får nog göra om anpassningen till luftburken. Ytterdiametern på 30mm förgasaren är större och passar inte på röret till luftburken. Längden på förgasaren är nog heller inte samma. Väljer du en slidförgasare får du byta gasvajer och även dra om den helt genom bagageboxen (hjälmlådan under sadeln) för de har ju vajern kommer ner uppifrån.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: tis 03 jun 2014, 23:05 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Okej, det är precis en sådan ljuddämpare som jag har.
Jag gjorde en liten inköpslista, är det något jag saknar?
Kommer jag klara mig med min startmotor samt behöver jag ändra vevhusventilationen?

High Performance Tuning cylinder head "V2" big bore 66mm high GY6 150-170ccm 152QMI 157QMJ 4-stroke
160cc GY6 152QMI - 157QMJ Big Bore performance Cylinder Kit Ceramic-Coated high compression
Vergaser Hauptdüsenset "forextreme" 5mm (Ø112-125) GY6 150ccm
Motor Oil Seal Set
Dichtungssatz 157QMJ 12" 150ccm GY6


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wangye 150cc snabbare?
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 08:38 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Startmotorn skall orka utan problem.
Men har du kvar originalkablarna från batteriet och från startrelät till startmotorn så kan det vara vettigt att byta ut dem mot kraftigare. Kopparkärnan på original är löjligt liten.

Vevhusventilationen märker du om du behöver förbättra efter cylinderbytet. Det är aldrig fel att fixa en större anslutning till ventilkåpan...
Kom bara ihåg att montera kolvringarna rätt!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 17 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron