Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:02




 Sida 1 av 1 [ 42 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: tor 22 nov 2012, 15:17 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Tjena Gubbs!
Är ny på forumet och har med glädje läst denna tråd Och hoppas kunna få lite hjälp även om jag bryter mej in på annans mark.

Grundplan: att ungarna ska hänga som stålmannen i styret.

Jag har en snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor till den är det beställt 160cc, topp med större ventiler och en A 14 kamaxel, Jag tror denna kombination blir lite bra då det i en snöskoter går tungt hela tiden och blir bra med en lång effekt kurva på topp istället för att träffa en peak då den inte är försedd med varvräknare(Har studerat kamaxelgrafen).

Problem!!! Ventilerna tar i kolvtoppen.....Pga av det grymma lyftet med A14 kammen. med original kam inga problem.

Har ni stött på det någon gång för jag trodde jag köpt bolt on prylar.

Nu börjar den riktiga säsongen.......


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 22 nov 2012, 15:49 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Tar ventilen i kolven när du vrider runt motorn för hand också?
Gör dem inte det så kolla så att den inre ventilfjädern inte har gått sönder. Det har hänt mig...
Annars får du försöka hitta starkare ventilfjädrar, jag har märkt att det kan skilja en hel del i kavalitè/motstånd på original fjädrarna.

Tar ventilen i när du vrider runt för hand så kan du sätta i fler cylinderfotspackningar.

Det borde inte vara något problem egentligen, men helt klart är att A14 kammen lyfter betydligt mer än original.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 22 nov 2012, 17:35 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Tack för svar.

Det verkar som om det är insugsventilen som tar i.Ökar man ventilspelet så kan man följa med i rörelsen och liksom se att ventilen blir stum.motorn går runt för hand men det känns jättegalet,tänker vara 100 på detta innan jag startar den.

Jag ska säkerhetsställa med modell lera imorgon om så är fallet.vad klarar vi oss med för avstånd kolv/ventil?

Om jag sätter dit fler packningar så minskar jag väl kompen?

Jag var mer inne på att först mörda leverantören och sen slipa ur mer i kolven så att ventilen ryms.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 22 nov 2012, 17:48 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag vet att med A14 kammen så blir det jäkligt trögt att vrida runt motorn för hand när kammen kommer i högsta läget.
Det är för att kammens nockar är lite "platta" typ flatnos. Men jag hade inga problem med att det tog i kolven, inte ens med en strokad vevaxel.

Du kan ju ta ur kolven lite men det borde inte behövas... Enda gången jag fick problem var när min innre ventilfjäder pajade.
Då slog ventilen i kolven för att en fjäder inte riktigt hann med att pressa tillbaka ventilen.

Kompen blir lite lägre, det blir den också när du fräser ur kolven. Men det är inga jätteförluster vi pratar om.
Vet faktiskt inte vad minsta avstånd ventil o kolv skall ligga på...

Slår inte ventilen i kolven när du vrider runt den för hand så vågar du starta den och lyssna också.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 22 nov 2012, 18:14 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Hmmm...

Känslan är faktiskt som om det är ventilfjädern som bottnar då motorn faktiskt går runt, det borde ju bli döpall om ventilen tog i kolven.

visar det sej imorgon att det finns mellanrum kolv/ventil då kan vi nog vara överens om att denna kamaxel är en enklare form av tvångsmatning... :o)

Den kommer dock att vara sjukt tungdriven och det är väl därför som effektkurvan ser ut som den gör, men skulle nog inte väljas för en hoj med ambitioner för topspeed.

Jag har förövrigt varit och nosat på turbo och insprutning jag också men jag fick inte dom svar jag ville från leverantören så jag har vilat på hanen och börjar så här...Det är ju ungarna som ska köra....


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 22 nov 2012, 19:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
A14 kammen är jag inte speciellt nöjd med egentligen...
För min del har jag alltid varit intresserad av att testa A11 och A9 kammarna, de ser ju ut att ha bra effektkurvor på grafen jag hittade.
Kommer att köpa en A11 sen och plotta den också så vi har jämförelse att kolla på.

Men om du vill ha ungarna hänga som Stålmannen i styret så ska du ta en annan motor ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 22 nov 2012, 20:57 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Har nu roat mej med att doktorera på forumen runt om i stora världen om kamaxlarnas vara eller icke..

Som det verkar är höga nummer tex min A14 för botten och mellanregister effekt. lägre nr som A9 för toppvarv och toppspeed.

Anledningen är att en ATV eller en buggy med gy6 motor behöver vara stark och en man på väg till jobbet behöver vara snabb.

Dock säjer alla att man måste kolla sina ventilfjädrar så dom inte är för långa då man ändrar slaget på ventilen med kamaxelbyte kanske min känsla är rätt att det är fjädrarna som komprimeras för mycket.

Vad gör man då?

fortsättning följer...


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 22 nov 2012, 22:26 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Här har jag hittat en del att begrunda... Fransmän detta folk med vin och atombombs prover i atoller, grodlår och annat har doktorerat på kamaxlarna mm.

http://www.scooterchinois.fr/modules/ne ... 5&forum=71

Använd translater till engelska då översättning till svenska blev knas...


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 23 nov 2012, 00:21 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Fan va bra, du har hittat original siten!!! :tummeupp:
Jag hittade min graf med hästkrafter på någon annan site som var engelsk!

Ännu bättre, jag kan och förstår väldigt mycket franska så där är det inga problem. Det enda är att det är motorspråk på franska där jag inte är så bevandrad...
Tack för länken!

Måste läsa hela inlägget noggrant. Så lågt som jag läst nu så verkar de vara inne på att A11 och A8 kammarna skulle vara de bästa...
Tyvärr så snackar de om att de finns två typer av kammar. Gamla och nya lite annorlunda kammar med andra knockar. Det ställer till det lite för hur skall man veta vilken typ av kam man får tag på?

Jag har läst mer och kommit ganska långt i skumläsningen av inlägget nu och so far:
A11 kam med 30 mm förgasare och ett avstämt avgasrör är det som gäller! för 124 och 155 cc!
Jag har allt utom kammen som kommer att beställas!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 23 nov 2012, 17:28 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
All dessa uppgifter på siten verkar vara teoretiska då han kör alla simuleringar genom en simulator och med beräkningar av PipeMax.
Hur som så ger det oss ganska bra/viktig info...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 23 nov 2012, 19:53 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Vad kul att jag kunde bidraga med nåt matnyttigt till er som hållt på lite mer med dessa motorer och för framtida utveckling.

Jag har grejat på lite med min motor idag med blandad framgång. Det visar sej att ventilerna inte kan träffa kolvtoppen om allt lirar.jag lyste in genom insuget med en fickampa och kunde på så sätt se ventilrörelsen mot kolven och det finns plats.

Däremot är nockarna på kammen för höga i förhållande till utrymmet i ventilfjädrarna framförallt på insugssidan dom bottnade rejält när man stod på nocktopp.motorn går dock runt i alla fall så det är lätt att bli lurad och tro att kammen ska ge ett högre motstånd vid rotation.

Var i kontakt med leverantören om "problemet" men får till svar att alla vi sålt tidigare har fungerat.......och så kan vara fallet men jag tror att ventilfjädrarna går av efter ett tag.

Nu är jag inte dummare än att förstå att i China världen så kanske inte allt är rätt och perfekt och en viss form av förändring mellan motorer krävs...

Så nu har jag ändrat lyfthöjen på vipparmarna mot glidytan på kamaxeln och med .20 i ventiljustering så känns det som att jag kommer att tordas starta den här motorn den kommer att ticka som en diesel men hellre det än ras...

Har även hittat en forumtråd som säjer att det finns 3 olika vipparmsbryggor att tillgå och att det måste vara .030 avstånd kvar i ventilfjädrarna när dom är fullt komprimerade för att undgå stumgång vid fullgas/fullvarv.

Blev lite mycket text

Äventyret fortsätter..Nästa vecka uppstart.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 23 nov 2012, 21:42 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
A14 kammen är grym mot ventilfjädrarna, jag pajade ju den inre fjädern på insugs-sidan på min motor.
Och det är inte mycket skillnad på A14 och A8 i effekt! Så egentligen om du kan byta tillbaka din kam till en A8 eller A9 så skulle det nog vara bättre, men någon raket blir det inte med endast kambyte...
Lycka till med uppstart



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 24 nov 2012, 22:58 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Det ska bli intressant att se hur den uppför sig med det som är gjort.

A14
160 cc
topp med större ventiler
ändrat avgassystem
racing CDI (hoppas på vassare tändkurva)
uppbestyckad förgasare
uppdrevad slutväxel

(Naraku rätt igenom för dom hade snyggast kartonger :) )


Sen ska variatorerna få sej en omgång när jag ser hur effekten ligger, framförallt hur mycket last (gram) jag kan lägga i primären innan motorn storknar.

Är det någon som har tips på variatorer med större diameter?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: tis 27 nov 2012, 18:46 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Ha! jag har fått en egen tråd..... :rockparty:

Känns lite ensamt att ha drivband istället för bakhjul här på forumet men men,Jag har ju i alla fall samma motor.

Min leverantör är nu i samtal med NARAKU om mina synpunkter/upptäckter gällande kamaxeln det ska bli riktigt intressant att höra vad dom säjer.

Jag har även efterlyst papper/grafer från dom på olika uppsättningar av trimnivåer då det borde finnas på någon teknisk avdelning.

Fortsätter och skriver då det kanske kommmer fram något matnyttigt.

Äventyret fortsätter...Är inte uppstartad ännu..Meckar avgassystem..


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: tis 27 nov 2012, 21:11 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Ditt inlägg flyttades till en egen tråd eftersom det inte skulle bli för mycket "Off Topic" i trimningstråden.

Vem är det som levererar din kam?
Tror du kommer att få svårt med grafer på kammarna.
Det är ju Kina-prylar och de brukar inte vara så exakta. Kamdreven är ju endast på-pressade på axeln utan någon slags kil, stor risk för att drevet inte sitter exakt där den ska då :rulla:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 00:22 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild
Snowking Barnskoter
125 cc fyrtakt elstart,7hk Variomatic drift, sitthöjd 48cm,L 210cm B 94cm
Är det en sån här? :)



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 01:40 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
wilds skrev:
Ditt inlägg flyttades till en egen tråd eftersom det inte skulle bli för mycket "Off Topic" i trimningstråden.

Vem är det som levererar din kam?
Tror du kommer att få svårt med grafer på kammarna.
Det är ju Kina-prylar och de brukar inte vara så exakta. Kamdreven är ju endast på-pressade på axeln utan någon slags kil, stor risk för att drevet inte sitter exakt där den ska då :rulla:



För att svara på din fråga så är det NARAKU som levererat.

Tja och vad det gäller det andra så har jag blivit förvånad över mycket förut gällande kineser så vi får väl se om jag får någe svar.annars får jag väl förlita mej på graferna från fransmännen.. :cry:

Eller så köper jag ut en driva med prylar och lämnar in den där det finns både slipstift och bromsbänk och personal med fin fina tävlingsresultat dock i andra motorsporter än VM i china moppe men dom skulle nog kunna hitta en och annan gömd häst.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 01:55 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
HasSse666 skrev:
Bild
Snowking Barnskoter
125 cc fyrtakt elstart,7hk Variomatic drift, sitthöjd 48cm,L 210cm B 94cm
Är det en sån här? :)



Japp där har vi underverket som skapar leendet på barnen och gråa hår på pappan...Hade Hobbex sålt den hade det stått i annonsen: -Snowking nästan som en riktig snöskoter...Du behöver bara ändra på allt så blir den nästan bra. Men roligt har vi i alla fall både i skogen och garaget.

Jag köpte den för storleken och motorn. grabben som är 10 tyckte den började gå lite sakta i fjol så det håller jag på att ändra nu med trimmet. och den är snäppet större än dom andra miniskotrarna på marknaden så dom kan åka två på den när vi drar på tur.

Kanske köper en till åt lillebror då kan dom ju rejsa...och skruva tillsammans.. :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 02:12 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Men nu blir det en fråga av teknisk karaktär..och jag ställer den här så slipper ni mej bland hjulingarna..


Jag har en svart kabel som sitter i härvan som kommer ut ur svänghjulskåpan den har blivit lite smält i höljet och nu när jag kopplat ihop hela elsystemet igen och skulle köra runt motorn på starten så ser jag att det ryker lite om höljet så varmt blir det.

Drar jag isär kontakten så klickar startreläet bara så det måste vara någonting som matar startmotorn men det är ju löjligt klena kablar isof.


Någon som stött på detta??


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 02:15 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Nu vet jag ju inte hur drivningen är uppbyggd men ett alternativ skulle kunna vara att hänga i en annan kraftigare motor, mitt förslag skulle vara en gillera runner 180cc 2t motor, har för mig att dom ligger på runt 18hk original och borde gå att hitta till rätt kurs på e-bay!

Annars skulle jag kunna sätta slipstiftet i din topp, och avsluta med en resning av insugskanalen!
Det skulle ge dig det sista ur din motor, men även påverka driftsäkerheten.

Du får gärna ta lite bilder på kraftöverföringen och ramkonstruktion så man kan få sig ett hum om vad den kan tänkas hålla för!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 02:38 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
C-man skrev:
Nu vet jag ju inte hur drivningen är uppbyggd men ett alternativ skulle kunna vara att hänga i en annan kraftigare motor, mitt förslag skulle vara en gillera runner 180cc 2t motor, har för mig att dom ligger på runt 18hk original och borde gå att hitta till rätt kurs på e-bay!

Annars skulle jag kunna sätta slipstiftet i din topp, och avsluta med en resning av insugskanalen!
Det skulle ge dig det sista ur din motor, men även påverka driftsäkerheten.

Du får gärna ta lite bilder på kraftöverföringen och ramkonstruktion så man kan få sig ett hum om vad den kan tänkas hålla för!


Där ni har bakhjulet sitter ett drev som via kedja driver ett annat drev som sitter på en drivaxel som driver mattan, problemet är nog att drivklackarna inne i mattan inte håller för mer belastning.

som den var original så gör den bara 30 km/h på järnet men fruktansvärt stark pga den låga utväxlingen. jag har nu drevat upp slutväxeln och troligtvis höjt varven på motorn med ca 500 med A14 kammen så jag kommer att kunna gå upp i vikt på rullarna och få bättre top speed.

Nu tror jag frugan kommer att ha invändningar om jag börjar skicka ungarna i 70 mellan tallarna så det räcker nog med 50 och brutalt acc.

original rullarna väger 14g och då ska den enligt instruk boken varva 6500


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 02:52 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24


Tja! kanske kidsen ska få åka fort.......


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 03:06 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Det där med variatorvikter är en oförståelig matematik, själv har jag märkt att fart och styrka har ökat när jag gått nedåt i vikt, så testa lättare vikter innan du går på tyngre!

Jag vet inte om du sett det men jag har tittat över wilds toppar och masserat en topp med dom stora ventilerna åt honom, och jag skulle säga att storventiltoppen hänger med till ca8k rpm och efter jag var klar så hänger den med upp till 12-13k rpm OM fjädrarna gör sitt jobb!

Fast vi kommer nog inte få se min topp på Wilds hoj förens till våren är jag rädd, men då kommer den sparka röv på allvar!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 09:35 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Snowking skrev:
Men nu blir det en fråga av teknisk karaktär..och jag ställer den här så slipper ni mej bland hjulingarna..

Jag har en svart kabel som sitter i härvan som kommer ut ur svänghjulskåpan den har blivit lite smält i höljet och nu när jag kopplat ihop hela elsystemet igen och skulle köra runt motorn på starten så ser jag att det ryker lite om höljet så varmt blir det.
Drar jag isär kontakten så klickar startreläet bara så det måste vara någonting som matar startmotorn men det är ju löjligt klena kablar isof.

Någon som stött på detta??


På en Kina-moppe/MC så borde svart kabel vara 12V+ när nyckeln är i driftläge.

I de elsheman jag har så är det bara fyra kablar som kommer från svänghjulet.
Gul = 12V AC med motorn igång till laddningsrelät
Svart/Röd = Går till CDI
Blå/Gul = Kommer från pickup till CDI
Vit = Går till laddningsrelät

Ström-matning av startmotorn går ju via startrelät och därifrån borde det vara en "grövre" kabel ner till startmotorn.
Själva kablarna till startrelät behöver inte ha någon större area.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 23:27 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Ha!! jag är betydligt bättre på att dricka öl än att felsöka chinesiska elsystem men via en tråd på detta eminenta forum så löste jag det... :hotpepper:

JORDNINGEN var problemet. Jag drog en ny grov kabel mellan minus på batteriet och motorn och vips så fick jag en startmotor som snurrar snabbare och inga rykande kablar.

Förmodligen så så har jag endast haft jord mot tändplattan och den ynka original chassi jorden och dom räcker inte till om man nöter längre tid på starten och med tiden så får man smältskador på kablarna.

Den startade.....Men jag hade klämt o-ringen under flotörhuset så förgasaren läkte så det blev backning där....Men den lever.. :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: tor 29 nov 2012, 00:08 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
:tummeupp:
Om det är som på en vanlig kines så bör du byta alla batterikablar. På MC/mopeder brukar +-kabelns kärna vara löjligt klen!
Det är bara plasthöljet som är lite grövre :rulla:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: tor 29 nov 2012, 01:02 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Mera film,! och nu på en originalare, kärt barn har tydligen många namn .



edit: HasSse666
Bädda in klippet så blir det enklare att se ;)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: fre 30 nov 2012, 01:13 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Tack Mr 666 för ordningen av klippen..Men nu är det så att jag inte gått nån IT kurs så det vete f-n om jag ska ge mej på att kleta in nå film på forumet.

Status: motorn startad, låter riktigt nice!! Grov i rösten med nytt avgassystem. Ungarnas sköna kommentar, Att oj det här kommer farfar inte att gilla.....men det är fränt pappa.

Verkar starkare, förut så var det lite gummibands effekt när man gasade men nu gick det att burna på garage golvet vid pumpgasning.

Ser fram emot att ta ut den och se om det är som C-man tror att jag måste lätta vikterna för att komma upp i max varv som tydligen ska vara ca 7000 med A14 kammen.

Väntar på snö bara....


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: fre 07 dec 2012, 19:48 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Okej gubbs. har varit ute och kört lite på gatan och det verkar mycket lovande med det som är gjort.

Imorgon ska vi fara och testa ordentligt både topspeed på en raka och styrka i en uppförsbacke, ska bli kul....ska bli intressant om den orkar accelera uppför och inte bara orka.

Har nog nosat rätt på en turbo också och kunskap.....Om det är som jag tror så har jag ungefär 12 hk med det som är gjort och det tänker dom dubbla isof..... 24 Hk och dumpventil!!! brum...pschhh... brum... pschhh, det blir hur fränt som helst...

Tror vi det håller ihop då? eller börjar det regna grejer?

Återkommer efter provkörning.

Snö e kul...


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: fre 07 dec 2012, 21:15 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Risken är stor att delarna kommer att ligga lite överallt i snön när du blåser på fullt med 24HK...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 17:15 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Shiiiiiiiiiiiiit vad den går!! :o

Nu har ungarna att tygla det är då säkert! Kommer ta ett tag innan dom kört sig less på den här.....Tokstark och bara ökade i fart i uppförsbacken.

Tyvärr han vi inte med ett toppspeed test i dag men jag tror inte den har några som helst problem med att orka varva ut.


Jag har lite ventilslammer på tomgång med.20 men jag räknar med att ventilerna sätter sej lite i sätena efter några timmars körning.


Kanon nöjd.. :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 21:35 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
:tummeupp:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 14:19 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
http://racingparts.scooterchromeparts.c ... 4547205038


Undrar om man kan föda turbon med olja på samma sätt som om man monterar oljekylare?

Hittade ett företag med en bra illustration.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 14:28 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Borde fungera med att köra samma...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 14:43 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Snowking skrev:
http://racingparts.scooterchromeparts.com/#/oil-cooler-installation/4547205038


Undrar om man kan föda turbon med olja på samma sätt som om man monterar oljekylare?

Hittade ett företag med en bra illustration.


Intressant länk, har länge funderat på oljekylare. :tummeupp:

Har för mig att jag sett nåt om att man kunde borra ett hål i blocket under cylindern in till en oljekanal, men minns inte var..Annars får man väl i värsta fall installera en elektrisk oljepump som förser turbon med olja..



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 15:29 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
MechaniX skrev:
Intressant länk, har länge funderat på oljekylare. :tummeupp:

Har för mig att jag sett nåt om att man kunde borra ett hål i blocket under cylindern in till en oljekanal, men minns inte var..Annars får man väl i värsta fall installera en elektrisk oljepump som förser turbon med olja..

Det är samma som den här http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Plug-and-Play-GY6-engine-oil-cooler-139QMB-152QMI-157QMJ-153QM-50cc-125cc



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 18:13 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Jag tror man kan borra in nippeln i mitten av befintlig oljefilterplugg och sen dra returen från turbon in via oljestickan.

jag ser inte varför man måste ha in och ut på samma ställe i en special plunch ? kanske är något special på insidan...

Det skulle vara enklast och man kan testa med en slang först och mäta flödet i en burk/min och säkerhetsställa att mängden räcker annars kan man sätta en pump på slangen och bättra på flödet.

Motorer utan turbo suger.........


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 22:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
På framsidan av höger blockhalva så borde det sitta en mässingsplugg.
Bild
Bakom den pluggen skall den utgående oljekanalen från oljepumpen gå.
Där skulle du kunna ta olja, men risken är ju att du tar för mycket och att motorn blir lidande.


Det finns ju även en mässingsplugg i botten av högra blockhalvan också. Men därifrån behöver du nog en pump.
Bild

Det är nog också bra att göra lite tätare oljebyten om använder motoroljan till turbon och att ha koll på oljenivån. Det finns ju inte riktiga oljefilter i en GY6 motor och många GY6 motorer brukar ta lite olja...
Turbon vill nog ha en bra olja och inte bli pluggad av något skräp som kommer från motorn...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 14:03 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Hej Gubbs!

En liten summering så här på slutet av säsongen med den trimmade barnskotern.

Motorn har fungerat klanderfritt och presterat bra med effekt, registret med A14 kammen blev mycket lyckat med sin breda effekt kurva.

Den gillar bensin nu..... :) eller så blev den så kul att köra så dom helt enkelt kört mer...

Tyvärr så lossnade min förstärkta jordkabel sista helgen i stugan pga att skotern vibrerar ganska mycket ( blir locking muttrar eller svetsen) och det ledde till att hela härvan ner till tändplattan smälte ihop.

Jag benade ut sladdarna och fick i gång maskinen så inga spolar verkar ha fått sej, så en ny kabelstam blir det till att löda dit till nästa säsong.

Nästa år är barnen 11 och 9 år och dom kommer att ha fullt upp med skotern även då men det blir eventuellt en turbo, vi får väl se..... :meka:

Ha en trevlig sommar....


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: fre 07 mar 2014, 13:54 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Hej igen.

Jag lyckades inte löda fast nya kablar på min statorlindning så jag beställde en ny, vid uppstart så märkte jag att lyset blev starkare när jag gasade och popp så brann lamporna upp.

Jaha! voltregulatorn tänkte jag och beställde en ny.

Men då brann lamporna i alla fall och sen även regulatorn???....morr....

Finns det olika stators och regulatorer????

Motorn går i övrigt som en gud med bra pulver..

/// The king of snow.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: fre 07 mar 2014, 14:46 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Det finns olika modeller, det gäller att ha svänghjul, tändplatta och regulator som passar ihop.
Tror det finns 2 olika versioner av alla.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snowking barnskoter med Gy6 125 cc motor
InläggPostat: mån 21 dec 2015, 00:54 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Jo fan den lever än....Går som ett skållat troll. Lillgrabben nu 10 år ligger och åker 40-45 kmh efter led med oss andra storskotran och toppar den till 70 över sjöarna..

I tidigare poster så bytte jag ju tändplatta och voltregulator men fick aldrig till det. Antingen brann lamporna och regulatorn upp eller så fick jag ut 8v till lysena.

Så jag lödde om dom brunna kablarna på original stator och beställde en original regulator och nu fungerar det igen.

Mattan sjunger på sista versen då gummiklackarna invändigt börjar lossna så bandet kränger av ibland. Ska montera mattskoningar med kant i plåt från en begagnad storskoter matta.

Chines quality for real men with ölmage and chipstuttar.... :?


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 42 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: