|
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 11:26
|
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1 [ 17 inlägg ] |
|
|
|
|
|
Författare |
Meddelande |
Rikhard
|
Inläggsrubrik: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: tor 01 nov 2012, 21:39 |
100 km/h |
|
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 12:13 Inlägg: 231
|
Tjena, ja då bara hellyset fungerar på mopeden så kollade jag runt lite på lampor, hade råd med max 500 kr så valet föll på detta kit från xenonkungen: http://www.xenonkungen.com/se/art/bike-bi-xenonkit.phpÄr det någon som har erfarenhet av detta? Hur är hel- och hallvljus samt hur är det att installera?
|
|
|
|
|
MechaniX
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: tor 01 nov 2012, 21:53 |
Administratör |
|
|
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
|
Har ett sånt kit på väg hem, men jag har redan ett "kinakit" som jag monterat. Först och främst så funkade inte den där "ringen" man ska sätta på lampan för att få den att passa i hållaren på lyset. Kinesernas fäste är inte likadant och låsvingarna är för stora på kitet. Fick modda originallampshållaren så jag kunde pressa fast lampan.. Fick lyset att funka efter montering men sen la det av, därav ett nytt kit.. Men det lös som F*n när det funkade. Tydligen är det växelström från hel/halvljusbrytaren och det måste man bygga om med relä och ny matning så man får likström.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
|
|
|
|
|
Rikhard
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: tor 01 nov 2012, 21:58 |
100 km/h |
|
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 12:13 Inlägg: 231
|
Okej. Det låter bra.
Vart ska jag få tag i ett relä då för att få fram likström?
|
|
|
|
|
Rikhard
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: tor 01 nov 2012, 22:34 |
100 km/h |
|
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 12:13 Inlägg: 231
|
MechaniX skrev: Ett vanligt 12v bilrelä och sedan hitta 12v matning med tändningen på.. Sen mata hel/halvljusbrytaren genom relät med ström från batteriet.
Jobbarkompisen kör med samma kit på sin mc och är nöjd. Där passade lampan utan problem.. Är det nåt sånt här typ av relä du menar? http://www.jula.se/rela-for-extraljus-602140
|
|
|
|
|
Rikhard
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: tor 01 nov 2012, 23:02 |
100 km/h |
|
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 12:13 Inlägg: 231
|
Okej, bara å handla då. Har gjort en mall på inkoppling, hoppas jag har träffat rätt iaf. Från batteri till omkopplaren på höger sida, sen snor jag strömmen som går till brytaren och lägger dit relät emellan och sedan brytaren för att skicka till xenon, och xenon får ju sin ström direkt från batteriet, har jag tänkt rätt?
|
|
|
|
|
Rikhard
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: fre 02 nov 2012, 00:11 |
100 km/h |
|
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 12:13 Inlägg: 231
|
Så även om omkopplaren står på av, alltså inget ljus, så är reläet/ljuset igång ändå och drar ström?
|
|
|
|
|
MechaniX
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: fre 02 nov 2012, 01:04 |
Administratör |
|
|
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
|
Nä, men slår man på ljuset så tänds det. Det är mindre kul om nån kommer på det Enligt ditt schema så behöver du inget relä alls, det fungerar inte om du inte har nån styrström som får reläet att slå till..
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
|
|
|
|
|
Rikhard
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: fre 02 nov 2012, 01:14 |
100 km/h |
|
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 12:13 Inlägg: 231
|
Okej, ja men reläet behövs ju för att få rätt typ av ström, om jag förstod dig rätt. Hittade denna guide av Hasse: guide-koppla-in-ett-rela-t1209.htmlså den gav mig rätt mycket, bara å leta fram vart jag kan ta styrström från då.
|
|
|
|
|
MechaniX
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: fre 02 nov 2012, 19:19 |
Administratör |
|
|
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
|
Rikhard skrev: Okej, ja men reläet behövs ju för att få rätt typ av ström, om jag förstod dig rätt. Njaa, inte om du kopplar enligt ditt schema. Reläet är till för att förhindra att lyset kan slås på när man inte har motorn/tändningen på. Ett relä är bara en sorts strömbrytare, den "gör" inget med strömmen. Rikhard skrev: Hittade denna guide av Hasse: guide-koppla-in-ett-rela-t1209.htmlså den gav mig rätt mycket, bara å leta fram vart jag kan ta styrström från då. Den är bra, då ser du hur man ska koppla styrström resp. matning.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
|
|
|
|
|
Rikhard
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: fre 02 nov 2012, 20:39 |
100 km/h |
|
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 12:13 Inlägg: 231
|
MechaniX skrev: Tydligen är det växelström från hel/halvljusbrytaren och det måste man bygga om med relä och ny matning så man får likström. Men enligt detta så behöver jag ju ett relä, eller?
|
|
|
|
|
MechaniX
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: lör 03 nov 2012, 00:35 |
Administratör |
|
|
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
|
Rikhard skrev: Från batteri till omkopplaren på höger sida, sen snor jag strömmen som går till brytaren och lägger dit relät emellan och sedan brytaren för att skicka till xenon, och xenon får ju sin ström direkt från batteriet, har jag tänkt rätt? Kopplar du enligt det här schemat är reläet onödigt, du matar ju brytaren från batteriet då.. Men om du vill slippa att man kan ha lyset på när moppen är avstängd så måste du ha ett relä. Reläet funkar som en strömbrytare och släpper inte fram strömmen om inte reläet får tillslagsström, som då lämpligtvis tas från tändningslåset eller nåt annat ställe som bara har ström när tändningen är på.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
|
|
|
|
|
Rikhard
|
Inläggsrubrik: Re: Inkoppling av Bi-xenonkit Postat: sön 04 nov 2012, 13:01 |
100 km/h |
|
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 12:13 Inlägg: 231
|
Har du nåt tips på hur man lättast får ner strömkablarna till batteriet? Måste jag ta loss bakre styrkåpan för de?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sida 1 av 1 [ 17 inlägg ] |
|
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
|
|