|
Aktuellt datum och tid: tor 30 mar 2023, 15:11
|
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
 |
|
 |
|
svenne61
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: sön 10 jun 2012, 22:50 |
80 km/h |
 |
|
wilds skrev: Luftningen av variatorkåpan är fixad, tog upp hål både fram och bak...
Hur fungerar det med hål när det regnar. Kan ju inte vara bra om det kommer in vatten i kåpan.
_________________ Baotian sport -05 trimkam. 72 cc. Naraku black edition 19 mm förgasare. Naraku vevaxel. Justerbar cdi. Naraku tändspole 1270 mil
|
|
|
|
 |
C-man
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: mån 11 jun 2012, 18:27 |
Moderator |
 |
|
Va snyggt det blev! Skulle kunna sätta ett galler innanför så du slipper få in småsten.(för då blir nog hanns mamma arg på dig!)
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: ons 13 jun 2012, 13:06 |
Moderator |
 |
 |
|
Tror jag kom på vad det var som fick remmen att sticka. När jag idag skruvade loss kopplingen med mutterdragaren så flög den ut och där låg fjädern, kopplingen på golvet. Det var muttern till kopplingen som hade släppt! Hur fan det nu kunde ske...  Skruvade ihop allt och startade, funkar bra. Får hålla koll på den där muttern... Passade även på att testa de främre hålen i variatorkåpan. Höll en tänd tändsticka där när den gick på tomgång och gissa om lågan sögs in mot variatorn! Där sugs det in luft bra! Att göra några hål där kan vara en vettig lösning för de flesta som har varma kåpor.
|
|
 |
svenne61
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: ons 13 jun 2012, 22:10 |
80 km/h |
 |
|
Då får jag göra hål på kåpan. 3 fläktar har smällt för mig + 2 remmar har gått i småbitar. Får nog sätta en kåpa som skydd då. Kör även om det regnar och även som skydd för småsten. Kör mycket grusväg.
_________________ Baotian sport -05 trimkam. 72 cc. Naraku black edition 19 mm förgasare. Naraku vevaxel. Justerbar cdi. Naraku tändspole 1270 mil
|
|
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: sön 24 jun 2012, 12:08 |
Moderator |
 |
 |
|
Var precis ut och kollade skräpet efter smällen. Det första jag såg var att fästet på motorblocket var av (det som är inringat i rött). Mer orkade jag inte kolla på...  Om de löser in den så kommer jag att skaffa en med 12" hjul isället.
|
|
 |
C-man
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tis 26 jun 2012, 01:15 |
Moderator |
 |
|
att klota på hoj känns det kan jag intyga! Svårigheten är att finna modet igen efteråt... Men jag har receptet, och det lyder MER POWER, och det gamla hade aldrig hänt! Man ska alltid ha så man kan öka sig genom farorna! Bromsar du niger du faran, ökar du går du över! 
|
|
 |
Igor
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tis 26 jun 2012, 13:11 |
50 km/h |
 |
|
wilds skrev: PE28:an ser riktigt bra ut och den är storleksmässigt mindre än vakumförgasaren jag har nu. Men jag blev fundersam över anslutningarna, är det två vakum-anslutningar? Den ena av dem är så pass stor att jag vart fundersam...  Fick du nån rätsida på vad de 2 anslutningarna var?
|
|
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tis 26 jun 2012, 14:19 |
Moderator |
 |
 |
|
Jag har inte monterat min förgasare än, och det var väl tur det eftersom jag smällde. Men den längst fram är jag rätt säker på att det är vakumanslutning som du kan använda till vakumklockan på bensinkranen om du vill. Den bör inte ha någon annan funktion och använder du den inte så kan du säkert plugga den. Den andra kommer jag i alla fall att plugga igen när jag monterar min förgasare.
|
|
 |
C-man
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: ons 27 jun 2012, 00:28 |
Moderator |
 |
|
Det är som Wilds skrev. Båda är vaccum, den grövre anslutningen används för 2t olja på 2t applikationen! Någon vet och har haft ett 10tal PE28or 
|
|
 |
C-man
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: ons 11 jul 2012, 02:49 |
Moderator |
 |
|
Herre jösses va fint det såg ut! Det där kommer lätt vara värt makarone månaden skulle jag tro! 
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tor 12 jul 2012, 15:13 |
Moderator |
 |
 |
|
Anpassning till utblåset på toppen är klart. Dremeln och vinkelkapen fick jobba hårt eftersom det är rostfritt stål.  Så här såg det ut innan jag började. Yttre rördelen var 1cm djupt.  Kapade av 3mm och fasade ner yttre delen ytterligare 3mm och gjorde den 31mm i diameter. Hålet i topplocket där avgaspackningen sitter är 32mm.  Toppen med kopparpackning.  Här ser ni att den avfasade biten passar in perfekt mot toppen. Röret går in ca: 1,5mm i toppen och ligger an mot kopparpackningen. Vore ju fan om det inte skulle bli tätt nu och hållbarheten bör vara god. Fasen va nöjd jag blev med det där! Nu är det "bara" att anpassa böjen på röret så det funkar sen är det väl klart...
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tor 12 jul 2012, 17:58 |
Moderator |
 |
 |
|
Har kollat och testat grenröret lite på extra motorn jag har liggande och som det verkar så skulle jag klara mig med en kapning och ändring av vinkeln av grenröret precis innan böjen upp till fästet för fjädrarna till ljuddämparen. Precis under käftarna på skjutmåttet och innan det böjer av uppåt. Jag vet ju inte vilken sorts 125:a som kommer i nästa projekt så det är ingen idé att börja kapa innan jag vet vad jag har att rätta mig mig efter. Är den någotsånär lika som den jag har så blir det inte så mycket som måste göras för att avgas-systemet skall passa. Det ser i alla fall positivt ut än så länge! Motorn är ju inte testad med C-mans topp, PE-28:an och det här avgassystemet. Så det borde finns en del att plocka ut Men då har jag ju något och se fram emot...
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: lör 21 jul 2012, 17:46 |
Moderator |
 |
 |
|
I originalskick så gör den nya ca: 92 km/h på plan väg. Bara det är ju en bättre start än den förra i originalskick! Det skall bli lite intressant att se vad som sker nu när det är 12" hjul och inte skottkärrshjulen på 10"... Jag har bytt variator och kopplingsfjädrar till +1500 RPM. Bromskiva bak som var lite skev. Sedan kommer jag att flytta över alla prylar från den gamla motorn. Nya borrade blockhalvor. 175 cc cylinder. Strokade vevaxeln. C-man toppen med förstärkta ventilfjädrar. A-14 Kamaxeln. Avgassystemet från Akunar. Keihin PE 28 förgasare. Utväxlingen. Men jag tror jag väntar till vintern med att riva ner allt trots att jag är sugen på att köra igång redan nu.
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: sön 29 jul 2012, 10:23 |
Moderator |
 |
 |
|
Har beställt en Oil Catch Can och en ny variator. Problemet med att ha en Oil Catch Can monterad är ju att det alltid har varit lite meckigt att kolla oljan. Hittade en koppling som löste det problemet. så den är också beställd! Har även fixat gasvajern till PE28 så den är klar, monterar den när jag har fått ovanstående prylar.
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: sön 12 aug 2012, 16:37 |
Moderator |
 |
 |
|
Har skruvat dit Oil Catchen nu, fungerade perfekt med den nya kopplingen vid oljestickan. Har också bytt variator till en ny modell som har en typ av "slitsar" på skivorna med 12,5 gr. vikter. Får se hur den modellen är angående kyla/slitage på remmen. Jag är lite skeptisk till att de fräst igenom hela skivan på sidan mot variator-vikterna. Dem spåren är precis där vikterna ligger. Misstänker att det kan komma in "remrester" på vikterna till slut. Får de hur det blir med det sen men man måste ju testa nya prylar och se hur det fungerar...  Har också börjat skruva ihop 183cc motorn, men den är inte färdig för montage än. När jag inspekterade C-man toppen närmare såg jag att den inre ventilfjädern på insugsventilen var av. Det var därför som ventilen slog i kolven lite grann. Har nu bytt ventilfjädern och skruvat dit trim toppen. Det är nackdelen med höglyftande kammar, original ventilfjädrar hänger inte riktigt med... Skall i slutändan ha en komplett extra motor med hjul, avgassytem och motorfäste. Blir ju svinenkelt att skifta motor då 
|
|
 |
ElHolte
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: lör 18 aug 2012, 09:31 |
40 km/h |
 |
|
vad har man en oil catch can till? Jag kollade länken men jag kan i stort sett bara beställa öl (inte olja) på tyska, så jag förstod inte mkt där.
_________________ Motogino Race 125T-8 Nymans Saxoped 1125B 1955 Nymans NV35 1952
|
|
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: fre 24 aug 2012, 20:31 |
Moderator |
 |
 |
|
Monterade 150 cc cylindern, allt annat är fortfarande original. Skulle även byta munstycken i 24mm förgasaren. Ökade högfarts munstycket lite grann och skruvade loss lågfart för byte. Men då passade inte mina lågfartsmunstycken i den här förgasaren, det var betydligt mindre gäng Typiskt kineser att tillverka en förgasare som ser ut som alla andra original men man ändrar gängen på lågfartsmunstycket! Startade upp den och startmotorn lät lite ansträngd, böt då ut batterikablarna mot de grövre jag hade på förra 125:an och då snurrade den som aldrig förr. Har dock inte varit ute på provtur, väntar med det till imorgon om vädret tillåter...
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: lör 25 aug 2012, 18:32 |
Moderator |
 |
 |
|
Provkörning gjord idag. 150cc Cylinder, original topplock, avgassystem, och förgasare med 112 huvudmunstycke. Bra ax upp till 80 km/h och toppfarten är ca. 104 km/h 
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tis 28 aug 2012, 13:47 |
Moderator |
 |
 |
|
Var ut på en lite längre tur idag, 3,5 mil. Det var ju hur lätt som helst att hänga på trafiken upp till 100 km/h. Axxet är det heller inga fel på, drar på helt OK upp till 80-85. Det är klar skillnad nu med 12" hjul, trodde inte det skulle vara så stor skillnad mot 10"... Tror dock jag ska testa lite tyngre variatorvikter för att försöka optimera CVT lite mer. Man blir ju jäkligt sugen på att skruva dit allt trim nu för att se vad som händer då 
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tis 28 aug 2012, 15:06 |
Moderator |
 |
 |
|
Egentligen inget, men jag vill ha något att göra i vinter när man ändå inte kan köra. Kommer nog köpa in en oljekylare till trim-motorn... Har satt på 13gr. vikter och det ökade toppfarten till 110km/h ungefär...
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: mån 01 okt 2012, 17:41 |
Moderator |
 |
 |
|
Nu är 183cc motorn i princip klar igen... När jag började skruva ihop slutväxeln märkte jag att ett av lagren var dåligt så jag blir tyvärr tvungen att byta lagret. I och för sig bra att man upptäcker det innan det händer något... Ska köpa en smidig lagerutdragare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Lageravdragarsats-9-delar-191280/Underlättar betydligt vid lagerbyte.  Tänkte köpa en likadan variator till den här motorn också men nu finns den inte kvar längre på hemsidan! Får väl hitta en annan som man blir nöjd med
|
|
 |
jazon
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: ons 03 okt 2012, 18:42 |
0 km/h |
 |
|
Tjena! Håller på att modda min 125:a och har köpt en Oil Catch can för jag är jävligt trött på allt oljedräll Tänkte bara kolla med dig wilds hur och vart du monterade den? (gärna bilder) För övrig,mycket intressant tråd  ,har läst den noga och efter det är det uppgradering som gäller Monterar just nu  en 160cc cylinder,nya drev i slutväxeln,nya hjullager,större munstycken,nya däck och en Oil catch can Mvh/Jazon
_________________ Ägare till: Baotian Sport 125cc Piaggio Zip 50 2t
|
|
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: ons 03 okt 2012, 20:46 |
Moderator |
 |
 |
|
Oljedräll är så jäkla tråkigt! Den överflödiga oljan sugs till slut in i förgasaren när det lilla utrymmet i luftfiltret blir fullt. Sotigt i onödan i förbränningsrummet... Jag monterade min Oil CC ovanför luftfiltret och bakom plastkåpan. Det här är inte min men ungefär så här sitter den:  Jag skruvade dit den här kopplingen vid oljestickan http://www.partsforscooters.com/169-166-Oil-Pressure-Release-Kit?sc=9&category=109342#Den underlättar vid kolla av oljan samt oljepåfyllning.
|
|
 |
jazon
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: ons 03 okt 2012, 22:32 |
0 km/h |
 |
|
Förstod nästan att den var monterad där någonstans Min vespa är fortfarande nerplockad och det är svårt att se var den kan sitta när alla kåpor är borta Eftersom jag följt tråden så visste jag om kopplingen vid oljestickan,men är den inte lite dyr? Det kanske är värt det,om det blir alldeles för omständigt att kolla oljan hädanefter En liten parantes, köpte den här cylindern http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... hinarollerMen på cylindern står det 150cc (har borrning 57,4mm) Denna har 58,5mm Är det så att dom borrar 150cc cylindrar? /Jazon
_________________ Ägare till: Baotian Sport 125cc Piaggio Zip 50 2t
|
|
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tor 11 okt 2012, 12:08 |
Moderator |
 |
 |
|
Avgassystemet kom idag, helt OK då jag beställde i måndags. Produktionsfelet var precis som på bilden ovan och egentligen inget att bry sig om. Ska testa systemet med nuvarande set-up för att se hur motståndet känns, misstänker att det kanske bromsar lite för mycket för 183cc och trimtoppen... Jag köpte även avgaspackningar en vanlig och en i koppar. Den i koppar hade ingen bild på hemsidan så man kunde inte se hur den såg ut. Här är en bildjämförelse med original packning.  Det är samma mått på bägge packningarna. 23 mm inner diameter och 30mm yttre diameter. Kopparpackningen bör ju hålla betydligt bättre än original 
|
|
 |
HasSse666
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: tor 18 okt 2012, 19:17 |
Grundare |
 |
 |
|
Bra pryl och bra jobb Jag brukar låna från jobbet ett verktyg som man fäster inne i lagret men den är omständig att använda.. P.S. Kommenterar inte din tråd så ofta för att det inte ska bli för mycket OT Men jag läser alla inlägg 
|
|
 |
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning  Postat: lör 20 okt 2012, 18:41 |
Moderator |
 |
 |
|
Efter en hel del mätande hittade jag felet...  Den lilla kanten i botten av lagerfästet var ca: 1mm högre på den här blockhalvan än den tidigare jag hade. Jag slipade ner den lilla kanten i botten av lagerfästet (den röda pilen). Om ni gör samma sak så tänk på att inte ta bort för mycket av kanten. Åker lagret ända ner i botten när man monterar det sen så blir det svårt att få loss det med lageravdragare. Nu är det fixat och det snurrar inte alls lika trögt nu. 
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
|
|