NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
Grundläggande felsökning - Varför startar inte min scooter? https://scooterdoctors.egetforum.se/grundlaggande-felsokning-varfor-startar-inte-min-scooter-t400.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:49 ] |
Inläggsrubrik: | Grundläggande felsökning - Varför startar inte min scooter? |
Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller. Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel. FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER Pickup (blå ring)
Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn) Spolar till tändning (grön ring)
Bild på tändplattan Så här kan du kontrollera de olika delarna Bild 1 - Ta bort fläktkåpan Bild 2 - Demontera "pickupen" Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv. Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen" Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen" Bör vara ca 80-160 Ohm Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n Bör vara ca 80-160 Ohm Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan" Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n Bör vara ca 500-600 Ohm Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter. Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen HasSse666 |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:50 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Felsökning startrelä |
Felsökning på startrelä Elschema Baotian - startkrets Röda ringen på elschemat är startknappen Gröna ringen på elschemat är startreläet Så här fungerar det: 1. Du har alltid 12 Volt till startreläet (ena tjocka röda kabeln) 2. Du får även 12 Volt på den tunna grön/gula kabeln till startreläet 3. När du trycker in startknappen (inringad med rött) jordar gul/röda kabeln. 4. När gul/röda kabeln jordar "drar" startreläet (inringad med grönt) 5. När startreläet "drar" sluter kontakten i reläet 6. När kontakten i reläet "drar" får den andra tjocka röda kabeln spänning. 7. Nu kommer det 12Volt till startmotorn och den börjar gå (om jordkabeln på startmotorn sitter på plats). __________________________________________________________________________________________________________________________ Start felsökning på startrelä Bild 1 Placering av startrelä på en Baotian Bild 2 Reläet går att plocka ur sin gummiupphängning Bild 3 En av polerna på reläet är kopplat direkt till batteriets + pol +från batteriet kan vara på vilken som av muttrarna spelar ingen roll vilken Bild 4 Andra polen på reläet skall ha 0 volt (den går sedan till startmotorn) När du trycker på startknappen och håller in bromsen skall reläet "dra" och startmotorn börja gå runt Tips ! Trycker du på startknappen och det INTE klickar i reläet/startmotorn går runt - Kolla om bromslyset lyser gör det inte det har du fel i brytarna som skall känna att bromshandtaget är intryckt. - Om brytarna i handtagen är OK är förmodligen startreläet trasigt. Om bromslyset lyser - Då har kablarna till reläet lossnat eller reläet gått sönder Om det klickar i reläet men startmotorn ej går runt. - Kolla kablarna till startmotorn - Kolla startmotorn Kolla videoklippet hur du kan felsöka. Du behöver inte mäta med ett instrument du kan "lyssna" dig fram också! |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:51 ] |
Inläggsrubrik: | Bild på startmotorn |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:51 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Underhåll startmotor |
Om du har problem med elstarten kan du behöva göra lite underhåll på den. Ett vanligt problem är att kommutatorn är förorenad eller att kolen är slut. Kol finns att köpa på Mekonomen och firmor som fixar bilelektriskt. Original kol är 5mm Breda, 7mm Höga och ca 10mm Långa (fila till längden om du får tag på för långa) Behöver du en ny startmotor? Länk:Bikenet.se De flesta scootrar har liknande startmotorer denna är dock från en Baotian. Men du kan använda denna guide som stöd i alla fall. Bild 1 - Plocka bort förgasaren Bild 2 - Demontera startmotor Bild 3 - Rengör startmotor OBS! Du får INTE rengöra med något medel som innehåller silikon! Om du gör detta kommer kolen att förstöras! Bild 4 - Plocka isär startmotor Bild 5 - Kontrollera att rotorn är hel På bilden ser du hu svart kommutatorn är vi skall snart fixa det Bild 6 - Rengör kolhållare (Obs tappa inte bort fjädrarna i kolhållarna) Bild 7 - Kol - när kolen är kortare än 5mm byt kol (kolen på bilden var 7mm långa) Original kol är 5mm Breda, 7mm Höga och ca 10mm Långa Bild 8 - Putsa upp kommutatorn med våtslip papper Tips - fäst kommutatorn i en borrmaskin och kör på låga varv medans du slipar OBS! Du får INTE rengöra med något medel som innehåller silikon! Om du gör detta kommer kolen att förstöras! Bild 9 - Om du tror att startmotorn är trasig kolla så här. Mät med ett instrument. Mellan alla de röda pilarna skall det vara samma resistans ohm (väldigt lågt motstånd) Mellan alla de röda pilarna och den blåa skall det vara "oändligt" motstånd ohm (ej kontakt) Bild 10 - Sätt tillbaka kolen i kolhållare (Obs! lite pillrigt var försiktig) Håll fast rotorn när du sätter tillbaka magneten annars rycks rotorn ur kolhållaren Bild 11 - Magneten på plats sätt bara i skruvarna Bild 12 - Montera tillbaka startmotor och förgasare HasSse666 |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:52 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Felsökning batteriladdning |
DEL 1 Guide för dig som vill kontrollera din mopeds batteriladdning. I korthet så fungerar laddningen på det här viset: När du kör moppen alstrars växelspänning (AC) genom att snurra runt en spole i en permanentmagnet denna spänning omvandlas i spänningsregulatorn till likspänning (DC) Det är denna spänning som laddar batteriet. NU ÖVER TILL KONTROLLEN Du behöver en voltmeter för att mäta spänningen (Volt) Billiga finns att köpa på Clas Ohlsson och Biltema Man kan inte lita till 100 % på billiga instrument men dessa kan fungera som en fingervisning Bild 1 - Mät spänningen på batteriet innan du startar moppen (sätt svarta testpinnen på minuspolen och röda på pluspolen,sätt voltmetern på Volt och DC) Spänningen BÖR ligga på ca 12-14 Volt (DC - likspänning) Du kan inte veta med säkerhet att ett batteri är OK bara för att du mäter 12 Volt på det. Om spänningen understiger 10 Volt är batteriet mycket TROLIGEN trasigt OBS! Kontrollera även att batteriets jordkabel (minus) sitter ordentligt i ramen Det får inte vara någon färg/lack på stället där kabelskon sitter (ger dålig kontakt) Starta moppen Sjunker spänningen under 10 Volt kan du vara GANSKA säker på att batteriet är trasigt Bild 2 - Fortsätt mäta spänningen på batteriet och gasa upp Om spänningen stiger med ca 1 Volt i detta fall till 13,4 Volt vet du att laddningen fungerar ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- OLIKA SYMPTOM OCH DESS ORSAKER Om spänningen överstiger 15 Volt
Om spänningen inte stiger från sina 12,4 Volt KANSKE
|
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:53 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Tändstift kontrollera gnistan |
En kort guide hur man gör när man kontrollera gnistan på tändstiftet Bild - 1 Lossa tändhatten från tändstiftet Bild - 2 Använd en tändstiftsnyckel för att lossa tändstiftet. Tips - Om det är för trångt att göra det genom serviceluckan eller från undersidan tabort hjälmfacket så kommer du åt bättre! Bild - 3 Här är stiftet lossat
Bild 4 Ser ditt stift ut så här har du fått en "loppa" på tändstiftet Peta bort "loppan" och putsa stiftet så är det bara att köra igen Obs! "Loppor" var vanligare på den tiden man använde "blyad" bensin Bild - 5 Bladmått Använd ett bladmått för att kontrollera gnistgapet Finns på Biltema för ett par tior Bild - 6 För att frigöra en hand under arbetet montera en gummistropp på detta viset. (Detta för att kunna använda elstarten) Bild - 7
Bild - 8 Bild på en bra klar blå/vit gnista! OBS!
Tips angående värmetal
Bild - 9 Smörj in gängan på det rengjorda tändstiftet OBS!
Monteringsanvisnigar Bild - 10 Momenttabell Vid montering av ett tändstift gäller det att dra fast det lagom hårt. Ett löst stift läcker och kan dessutom bli överhettat på grund av dålig kontakt med godset. Drar man istället för hårt kan gängorna skadas. Tips - Gör så här om du inte har en momentnyckel! Bild - 11 Gradskiva 90 grader 1/4 varv från svarta strecket till röda strecket 30 grader 1/12 varv från svarta strecket till blåa strecket 15 grader 1/24 varv från svarta strecket till gröna strecket Nytt stift med packning
Ett begagnat stift där packningen redan är tillplattad
Ett koniskt stift (saknar packningsring)
Iridium Tändstift CR7HIX är koden till Baotian Classic tändstiftet Iridiumstiften har en liten tändspets som koncenterar tändspänningen. Iridiumspetsen bibehåller avståndet bättre än ett standardstift. Tändstiftet är dessutom överdraget med en högglansförnickling vilket skyddar mot korrosion Klart! Några varningar 1. Vatten i luftfilttret som tar sig in till tändstiftet kan bränna tändstiftet... 2. När du kollar gnistan se till att du jordar tändstiftet annars kan tändstift och tändspole ta skada... 3. Står det i servicemanualen att du skall använda R-stift (radioavstörda) gör det (tydligen kan CDI´n ta skada annars). 4. Använd inte tändningsprovare de kan skada CDI´n.. Biltema - Tändningsprovare |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:54 ] |
Inläggsrubrik: | HasSse justerar ventiler Scooter 4-takt 50-150cc |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:55 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Tändning CDI kopplingsschema - Baotian 4-takt |
__________________________________________________________________________________________________________________________ Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet
__________________________________________________________________________________________________________________________ ÖVERSIKT CDI Bild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n (denna skarv finns inte på min andra Baotian utan där går blå/gul direkt till CDI´n) Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN Kabel 3 svart/vit går till "dödarknappen" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet) Kabel 4 grön går till JORD Kabel 5 ingen kabel alls (i detta fall är CDI´n varvtalsbegränsad) Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan. Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in till CDI´n) "Strippat tändsystem" __________________________________________________________________________________________________________________________ Kontroll tändsystem Bild 2 - OBS ! koppla ur kontakten från CDI innan mätning OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN... Kabel 1 och Kabel 4 Ohm tal bör ligga mellan 80-160 Ohm
Kabel 2 och Tändhatten (inne i den) Ohm tal bör ligga mellan 7-9 Kilo Ohm
Kabel 3 och Kabel 4 Ohm talet får INTE indikera att du har kontakt (0 Ohm) OBS! När du mäter skall tändnyckeln vara PÅ och sidostöd uppfällt
Kabel 4 och minus polen på batteriet Ohm talet skall vara 0 Ohm
Kabel 5 (eventuellt en rosa kabel) varvtals begränsning behöver vi inte mäta.. OBS ! om du har en grön kabel här och Kabel 4 saknas har du jorden här istället. Ersätt då alla ovanstående mätningar där jag skrivit kabel 4 med 5 istället Kabel 6 och kabel 4 OHm talet skall vara 500-600 Ohm
[ Bild 3 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med dubbelkontakt Notera - Svart/vit skall sitta uppe till höger Denna CDI har ingen ROSA tråd för varvtalsbegränsning där sitter jorden istället (kabel 5) __________________________________________________________________________________________________________________________ CDI PLACERING Bild 4 - Här hittar du CDI´n under sadelfacket tex på Baotian Sprint Bild 5 - Här hittar du CDI´n i batterifacket tex på Baotian Sport __________________________________________________________________________________________________________________________ Felsökningstips ingen gnista Tips 1 Mät mellan kabel 6 och kabel 4 (sätt intrumentet på volt DC) När du kickar/använder elstarten skall du ha ca 12 volt in. Om du inte får spänning dit har du fel i kabelstammen eller trasigt tändlås Tips 2 Koppla bort kabel 3 (svart/vit) Om du inte får gnista är problemet inom tändsystemets delar(tändspole,tändhatt,tändstift,magnetspole,tändplatta,spänningsregulator eller kablage till dessa). Om du får en gnista, så är problemet tändningslåset , eventuellt larm, sidostödets brytare eller kablar som går till dessa. Hur lossar man stiften från CDI kontakten? Bild 6 - Platta till en liten spik Bild 7 - Tryck in den tillplattade spiken i kontakten Detta gör du för att "pilla upp" det lilla blecket som hindrar kabelskon att halka ur. När spiken är på plats dra kabelskon bakåt Bild 8 - Bild på kabelskon med det lilla blecket som skall "pillas upp" __________________________________________________________________________________________________________________________ CDI TEST Egentligen behöver man ett special instrument för att mäta upp CDI´n Men du kan få en fingervisning om du gör nedanstående mätning. Du skall mäta direkt på CDI´n där kablarna enligt schemat normalt sitter. Observera om instrumentet "fladdrar" under mätning vänta en stund tills kondensatorer i CDI´n laddas ur Bild 9 - Jag kan inte garantera att CDI´n är hel även om värdena stämmer detta p.g.a. att elektroniken kan uppträda annorlunda under belastning eller när den blir varm. Däremot kan du med större säkerhet konstatera att en enhet är trasig ifall ovanstående värden inte överensstämmer. HasSse666 |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:55 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Felsökning tändspole |
Länk: Bikenet.se Tändspole Denna guide är tänkt att kunna användas vid felsökning på tändspolen Det du behöver är en multimeter för att kunna mäta resistans (Ohm) med. Övrigt Denna tändspole sitter på en Baotian men är universal och sitter på de flesta scootrar Dock finns det en typ av tändspole med endast ett flatstift som inte täcks av denna guide Länk: Läs mer om tändspolen - Wikipedia Bild 1 - Starta med att ta bort tändhatten från tändstiftet Bild 2 - Ta sedan bort de två flatstiften från tändspolen Bild 3 - Mät primärspolens resistans Detta gör du genom att mäta över de två stiften på tändspolen Notera - 0,3 Ohm är OK (resistansen kan variera mellan 0,1 - 1,0 0hm) Bild 4 - Mät sekundärspolens resistans Detta gör du genom att mäta på ett av stiften på tändspolen (spelar ingen roll vilket) samt på mittpolen på tändhatten Notera - 7,91 KiloOhm är OK (resistansen kan variera mellan 7-9 KOhm) OBS! Stämmer resistansen i Bild 4 behöver du inte mäta vidare Bild 5 - 6 Kontrolleras ifall du misstänker att tändhatten är trasig Bild 5 - Ta bort tändhatten från tändkabeln (den är skruvad fast på kabeln) Notera - Att det sitter en "skruv" i tändhatten Bild 6 - Mät tändhatten som på bilden Resistansen skall vara ca 5 Kohm Bild 7 - Resistans graverad på tändhatten (5KOhm) Bild 8 Kontrolleras ifall du misstänker att tändkabeln eller tändspolen är trasig Bild 8 - Mät tändspolens resistans utan tändhatten Detta gör du genom att mäta på ett av stiften på tändspolen (spelar ingen roll vilket) och på metalltråden som finns i mitten på tändkabel Resistansen skall vara ca 2-4 Kohm Tips På vissa spolar kan du skruva loss sladden från tändspolen på samma sätt som från tändhatten. Då kan du skruva loss kabeln och bara mäta den. Den ska naturligtvis ha 0 ohm i motstånd Hoppas du har glädje av min enkla guide för kontroll av tändspolen Kom gärna med kommentarer för att hjälpa mig att förbättra min guide. HasSse666 |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:56 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Felsökning tändplatta 139QMA/139QMB |
Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller. Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel. FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER Pickup (blå ring)
Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn) Spolar till tändning (grön ring)
Bild på tändplattan Så här kan du kontrollera de olika delarna Bild 1 - Ta bort fläktkåpan Bild 2 - Demontera "pickupen" Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv. Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen" Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen" Bör vara ca 80-160 Ohm Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n Bör vara ca 80-160 Ohm Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan" Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n Bör vara ca 500-600 Ohm Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter. Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen HasSse666 |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:57 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Felsökning automatchoke |
Nybörjarguide för dig som vill kontrollera din automatchoke I korthet så fungerar automatchoken på det här viset:
OLIKA felsymptom p.g.a krånglande choke
Övrigt Automatchoken som beskrivs i guiden är från en Baotian men de flesta automatchoker jobbar efter samma princip. Dock kan du inte räkna med att "pinnen" går ut till samma längd på alla automatchoker och de har kanske inte samma motstånd heller som en Baotian. Längst ned i guiden står resistansen på några andra förgasares automatchoke. NU ÖVER TILL KONTROLLEN Du behöver en multimeter för att mäta resistansen. Några mejslar och lite tålamod. Bild 1 - En vanlig standard förgasare med automatchoken till höger på förgasaren. Bild 2 - Lossa automatchoken från förgasaren plocka först bort plasthylsan som sitter över den skruva sedan loss de två skruvarna som håller fast brickan plocka bort brickan och dra choken uppåt Notera att det sitter en gummiring som tätning på choken Bild 3 - Följ sladden bakåt från automatchoken tills du kommer till dess kontakt Bild 4 - Dra ur kontakten och mät resistansen (skall vara ca 5 ohm om choken är +20 grader celsius ,min var lite varmare) Notera att du mäter i den änden som går till automatchoken Resistansen på fler automatchoker längst ned i guiden Bild 5 - Koppla två sladdar från ditt batteri till automatchoken Detta gör du för att få 12Volt till spolen i din automachoke. När choken värms upp av spolen skjuts "pinnen" ut. Tips! Du kan också starta moppen och låta den gå på tomgång i 5 minuter och sedan mäta om pinnen gått ut OBS! Om du startar moppen måste du så klart vara utomhus Bild 6 - Så här ser automatchoken ut innan du kopplat på 12volt OBS! Pinnen skall INTE sticka ut mer än 20mm när den är kall! Bild 7 - Nu har det gått ca 5 minuter sedan jag kopplat in 12volten Som du ser har "pinnen" kommit ut en bit Efter 5 min skall den kommit ut ca 9-10mm (min choke var inte helt kall när jag började så den kom inte ut så långt) Bild 8 - Jag kollade även resistansen efter automatchoken blivt varm Du kan naturligtvis skippa att mäta med multimetern och bara koppla in 12Volt på automatchoken för att kontrollera att "pinnen" går ut som den ska. Bild 9 - Du kan ersätta din Automatchoke med en manuell Denna Dellorto Knappchoke [ PHVA & PHVB ] passar till många Baotian original förgasare Automatchoke resistans vi 20 grader celsius
Om du behöver demontera själva automatchoken för att rengöra/felsöka är det möjligt Bild 10 - Innan demontering Bild 11 - Efter demontering (delarna i ordning) "cred" till "tobbegute" för de två bilderna ovanför Bild 12 - Det är alltså den del jag ringat in med rött som är gängan du kan ställa "utsticket" på chokepinnen med Tips Gängar man ut delen inringad med rött trycks nålen in i choken av fjädern. Och choken ligger på längre tid "cred" till "flubbo" för bilden ovanför Hoppas du fått hjälp av min guide! HasSse666 |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:57 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Kontrollera din vacuumstyrda bensinkran |
De flesta moderna scootrar har en vakuumstyrd bensinkran. Här är ett litet tips hur man kontrollerar en vakuumstyrd bensinkran. Bild 1 - Bensinens väg från tanken till förgasaren (baotian) Bild 2 - Så här ser en vakuumstyrd bensinkran ut Den övre nippeln skall bensinslangen fästat på Den undre nippeln skall slangen till insuget fästats på Så här testar du
Om det inte kommer bensin!
Var det svårt att hänga med? Kolla in videoklippet http://www.youtube.com/watch?v=csrC-4LC4R0 Långa versionen http://www.youtube.com/watch?v=z_Avz_f5BSg Korta versionen Lycka till |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:58 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Kickanordning (byte kickaxel,drev m.m.) |
Detta är tänkt som en hjälp vid demontering/montering av kickanordning eller om du behöver byta kickaxel eller kickdrev Billiga reservdelar hittar du här Länk: Bikenet.se - Kickaxel Länk: Bikenet.se - Kickdrev med fjäder De flesta scootrar har liknande kickanordningar denna sitter på en Baotian Demontering Bild 1 -Lossa de åtta bultarna som sitter på variatorkåpan Bild 2 -Lossa bulten som fäster kicken och ta loss kicken OBS! Hela bulten måste dras ut eftersom den sitter i en urfasning i kickaxeln Bild 3 -Lossa låsringen med en låsringstång Bild 4 -Käftarna på låsringstången fungerar så att när du nyper ihop tången öppnas käftarna Bild 5 -Plocka bort brickan som sitter på kickaxeln Bild 6 -Vänd på variatorkåpan så här skall allt sitta ihop innan demontering Tips "röda ringar" - Kolla så att kickdrevets kuggar inte är slitna (detta kan göra att kicken ej hakar i när du kickar) Kolla även motsvarande drev på startkransen Bild 7 -Plocka bort kickdrevet (tryck ned kicken lite och dra kickdrevet rakt ut) Tips - rengör och smörj upp kickdrevet med t.ex. CRC 5-56 eller WD-40 Bild 8 -Plocka bort kickaxeln (det sitter även en hylsa på axeln) Tips - smörj gärna upp hylsan som sitter på axeln Bild 9 -Notera att kugg 3 och 4 på kickaxeln är ihop svetsade. Det är gjort så för att svetsen skall fungera som en stopp för kickdrevet Förklaring längre ned (Bild 22) Notera - under kickaxeln ligger kickhylsan som skall sitta på kickaxeln Bild 10 -Plocka bort kickfjädern Bild 11 -Plocka bort plastringen Bild 12 -Alla delar bortplockade Bild 13 -Alla delar som är bortplockade samt verktyg jag använt Delarna placerat i den ordning jag demonterat dem (kickhylsan sitter kvar på kickaxeln) Montering Bild 14 -Montera tillbaka plastringen och kickfjädern Bild 15 -Montera kickaxeln Tips! – Fetta gärna in hålet först där kickaxeln skall in Bild 16 -Spänn kickfjädern Bild 17 -Kickfjäder på plats Bild 18 -Vänd på variatorkåpan lägg i brickan på kickaxeln Bild 19 -Sätt tillbaka låsringen Bild 20 -Tryck tillbaka kickaxeln så långt du kan och håll fast den Bild 21 -Medans du håller fast kickaxeln lägg i kickdrevet Tips! – Fetta gärna in hålet först där kickdrevet skall in Bild 22 -Släpp tillbaka kickaxeln. Nu kommer kickdrevet att snurra tillbaka men fastna på de två hopsvetsade kuggarna på kickaxeln Bild 23 -Vänd på variatorkåpan montera kicken Notera att jag monterar kicken högre upp än normalt detta för att få en bättre "effekt" när jag kickar. Observera att INTE montera den rakt upp då du kan komma att kicka för "djupt". Detta kan göra att du skadar kickanordningen Bild 24 -Montera tillbaka variatorkåpan Kommentar gärna om du blivit hjälp av min guide eller om du tycker jag bör lägga till eller ändra något. Håll tillgodo! HasSse666 |
Författare: | HasSse666 [ tis 18 jan 2011, 23:59 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Underhåll bendixdrev |
Om scootern är svårstartad och det låter som att startdrevet och bendixdrevet inte "greppar" kan det vara dax för lite service. Länk:Bikenet.se Bendixdrev Bild 01 - Plocka av variatorkåpan och lirka ur Bendixdrevet Bild 02 - Kontrollera att alla kuggar är hela och rengör drevet med olja (typ. WD40 eller CRC 5-56) Kontrollera att drevet kan slå ut som det ska Jag har vridit yttersta delen på drevet motsols och håller fast det med pekfingret. På denna bild är drevet i "ute" läget Bild 03 - Här har jag släppt tillbaka drevet så att det är i "inne" läget Bild 04 - Om du vill rengöra bendixdrevet ännu mer noggrant Plocka bort låsringen (inringad med grönt) från låsspåret på axeln (inringad med rött) Rengör delarna med CRC 5-56 eller WD40. Plocka ihop grejerna sedan och montera bendixdrevet Bild 05 - En klick fett där axeln på bendixdrevet fäster i variatorkåpan Montera sedan tillbaka variatorkåpan och prov starta! HasSse666 |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |