NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

Scoter elyseo är trött.
https://scooterdoctors.egetforum.se/scoter-elyseo-ar-trott-t2689.html
Sida 1 av 1

Författare:  Roadrunner [ ons 25 jul 2018, 12:45 ]
Inläggsrubrik:  Scoter elyseo är trött.

Detta jag nu kommer att förklara har många hört i urminnes tider.
Jag och min bror har varsin peugeot elyseo 50cc. Hans är 01 och min 02.
Hans vespa går hur bra som helst men dock inte min.
Vi har nya förgasare, likadana. Gurtner kopia.
Munstycket är 56, högfart. Lägfart är ett rör så där vet vi inte hur stort det är. Vikter är 8.5 gr. Tryckfjädern är röd o gula kopplingsfjädrar.
Hans scoter är referens för det är 2 äldre som ägt den innan o har stått still i 11 år, alltså original. Då till mitt djupa deprimerande dilemma.
Min går som påse skit!
Dålig ax.
Sakkar i backar o stucker vettigt iväg när man nåt toppen.
Är den varm o man kör iväg så är han inte rapp i gasen, tvärtom, seg för några sekunder för att sen sakta o lugnt dra iväg.
Vid runt 15-20 km/h börjar den varva högt o sakta gå upp i hastighet. Har provat 7,5-9 gr vikter men ikke.
Luftskruven är urskruvad 3 3/4 varv som jag tycker är mye. 1,5 varv får jag inte igång den ens.
Känslan säger mig att det är nåt med förgasaren.
Lågfartsmunstycket går inte att få mindre. Har läst att om luftskruven är för långt ut så är lagfarten för stor..
Sammanfattningsvis så kan jag inte förstå att det skiljer så mye på 2 likadana scotrar.
Har igår fått tag på en original gurtner förgasare.

Författare:  wilds [ tor 26 jul 2018, 09:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Scoter elyseo är trött.

Du skulle ju kunna testa din brors förgasare på din moppe och se om det blir nån skillnad!
Då vet du ju direkt om det är förgasaren!

Författare:  Roadrunner [ fre 03 aug 2018, 19:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Scoter elyseo är trött.

Bytt förgasare innan men samma öde gick jag till mötes.
Såg att vakumslang till bensin kranen var lös. Fixade detta men ikke.
Kan skruv tomgången fullt in eller fullt ut o det händer inget. Endast om jag skruvar på luften. Detta fenomen kommer jag ihåg men är nog 20 år sedan jag var med om detta. Kör med den men har inte sticket vid start. Tvekar något i sen kommer den mjukt o fint.
Förgasaren är ultratvättad en gång men ikke.
Luftskruven är 3 3/4 varv ut i det är för mye men då startar den o går lugnt på tomgång.
Undrar om innediametern gör nån skillnad på vakuumet.
Kranens vakum rör är betydligt mindre än förgasarfotens rör.

Författare:  wilds [ tor 09 aug 2018, 11:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Scoter elyseo är trött.

Innerdiametern på vakuum spelar ingen roll.
Den ordnar tillräckligt mycket vakuum för att bensinkranen ska släppa fram soppa.
Har du testat om den får tjuvluft?
Spraya startgas runt insuget och runt luftfilter passningen mot förgasaren. Har du tjuvluft så ökar varvtalet.

Annars är jag lite ställd på vad det kan vara...

Författare:  Roadrunner [ ons 15 aug 2018, 09:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Scoter elyseo är trött.

Har testat med startgas o den är helt tät.
Många säger samma sak. Märkligt.
Har skruvat med mopeder av o an i 35 år men aldrig stött på sånt här problem.
Dock sa en att leta upp en original förgasare med skruvat lågfarts munstycke. Luftskruven nästan 4 varv urskruvad så för litet munstycke. Pirat förgasarna har pressat rör där original har gängat.
Såg oxå att vakum/bensin pumpen ger mye soppa till förgasaren där ny ger mindre. Plockade bort slangen o det pissade soppa. Kickade lite så den kunde stänga men ikke.
Förgasaren flödar inte över.
Ska kolla kompet när man ändå håller på o skruvar. Man bli gråhårig på den scoter .
Kör med den dagligen men just stucket från noll är vad jag söker.

Författare:  wilds [ tis 21 aug 2018, 21:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Scoter elyseo är trött.

Håller med, när luftskruven är 4 varv ut så är det lite för mycket och då lutar det åt att lågfartsmunstycket är för litet...

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/