|
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:50
|
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1 [ 16 inlägg ] |
|
|
|
|
|
Författare |
Meddelande |
putricken66
|
Inläggsrubrik: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: lör 17 okt 2015, 17:08 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Hej , Har en Gilera Stalker 2006'a ostrypt ( toppar ca:65 kmh ärliga) . Den har funkat utmärkt ända fram tills i Fredags då jag körde över ett gupp på vägen så det ruskade till lite , Efter det är den helt orkeslös toppar max 20 kmh . Orkar inte varva ur längre och dör helt ifall man har gasen o bott . Har letat efter sprickor på insug , klämda elkablar m,m och börjar nu bli småtokig efter allt felsökande . Något som har varit med om liknande och har bra tipps ?
M.v.h Patrick
|
|
|
|
|
HasSse666
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: lör 17 okt 2015, 18:38 |
Grundare |
|
|
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09 Inlägg: 2332 Ort: Luleå
|
Du verkar vara på rätt spår med insug och förgasare som lossnat... Ett lite mer långsökt är ifall du har ett orignalrör med "katalysator" inne i röret..? Jag har hört att de kan "smulas sönder" och hamna på "tvären" och stocka igen avgasröret?
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: lör 17 okt 2015, 19:12 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Trevligt med svar Tack !! Har ett Tecnigas - Avgassystem (Silent Pro) http://www.twostroke.se/product.asp?product=13327Tror väll inte att det skall vara någon katalysator i det röret ? Bör vara typ tjuvluft någonstans tror jag . Funderar på lossa insuget föra att se ifall det finns sprickor på det , men det är fastskruvat med en konstig typ av bits med en pigg i mitten ?
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: sön 18 okt 2015, 18:37 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Tack HasSse666 för svar Har beställt en special torx för att lossa på insuget så jag kan inspektera närmare . Har tagit bort strypningen på röret . Återkommer igen när jag tittat mera
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: tor 22 okt 2015, 18:39 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Kan ha hittat felkällan ! Går ju två kablar till autamatchocken , Den ena svart , den andra svart/gul . Ingen av kablarna har spänning vare sig motorn är startad eller inte . Den svartgula är hel och riktig ända fram till regulatorn (har ohm mätt ) . Den svarta vet jag inte helt säker vart den tar vägen .(men förmodar att den kan vara jord) Hittar el-schema till Gilera Stalker , men inte som verkar stämma med kabelfärgerna på min årsmodell 2006'a Funderar eventuellt på att beställa en ny regulator För det är väll från regulatorn som det skall ge spänning till den gul/svarta kabeln som går till Automatchocken ? Vad tror du HasSse666 ?
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: fre 23 okt 2015, 00:44 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
HasSse666 skrev: Törs inte säga till hundra hur kablarna går på en Stalker.. Men tror inte det har med ditt problem att göra Den borde då vara lättstartad för att sedan gå sämre och sedan bli svårstartad
Choken får i de flesta fall spänning direkt från "spolarna" i svänghjulet som alstrar växelspänning Så du bör kolla om du har AC (växelspänning) till choken Jo men glömde nämna det i början av tråden att den var lättstartad ,men cirka 2 minuter blev orkeslös så den ej gick att varva upp. Ajaj ! Nu mätte jag Dc , tänkte mig inte för där Och har även beställt en ny regulator , kanske i onödan Nåväl sökandet får gå vidare nästa vecka när jag fått den nya regulatorn. Men tack skall du ha HasSse666 för svar
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: fre 23 okt 2015, 08:04 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Mätte om nu på Ac , Den ger spänning och fungerar ! Får försöka stoppa beställningen på regulatorn .
Senast redigerad av putricken66 fre 23 okt 2015, 09:49, redigerad totalt 1 gång.
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: fre 23 okt 2015, 09:19 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Fick stopp på beställningen på twostroke , snabba och bra där Monterade på en ny förgasare nu i morse ! http://www.racing-planet.se/reservdelar ... inBXI3otaQVerkar gå skapligt , men inte lika rapp . ( bara provkört på stödet än så länge ) men fick skruva in luftskruven max och sätta nålen i högsta läge för att få den dit jag är nu . Har nu bytt till nytt insug och förgasare och känner mig ganska säker på att där inte kommer tjuvluft. Har inte inspekterat avgaspipan mer än jag slagit på den med en gummiklubba för att höra om något är löst , samt tycker det blåser på normalt ur slutröret . Eftersom jag måste ha så konstiga inställningar på förgasaren misstänker jag att något är fel ändå ?
|
|
|
|
|
Conny
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: fre 23 okt 2015, 17:44 |
100 km/h |
|
Blev medlem: fre 29 aug 2014, 12:36 Inlägg: 152
|
putricken66 skrev: Fick stopp på beställningen på twostroke , snabba och bra där Monterade på en ny förgasare nu i morse ! http://www.racing-planet.se/reservdelar ... inBXI3otaQVerkar gå skapligt , men inte lika rapp . ( bara provkört på stödet än så länge ) men fick skruva in luftskruven max och sätta nålen i högsta läge för att få den dit jag är nu . Har nu bytt till nytt insug och förgasare och känner mig ganska säker på att där inte kommer tjuvluft. Har inte inspekterat avgaspipan mer än jag slagit på den med en gummiklubba för att höra om något är löst , samt tycker det blåser på normalt ur slutröret . Eftersom jag måste ha så konstiga inställningar på förgasaren misstänker jag att något är fel ändå ? Jag måste med ha min luftskruv i botten, kör med dellortos 17 mm. allt är nytt, packningar, packboxar, reeds, cylinder samt variator, remskivor och koppling samt rem. fick byta trottel och höja nålen för att min skulle gå vettigt.
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: lör 24 okt 2015, 20:14 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Funkar skapligt nu efter justeringar på den nya förgasaren men har trubbel kvar med tomgången. När jag justerat tomgången så den är lagom ,eller till och med någon hög på varm motor . Då är det sedan för låg tomgång när den skall startas kall . Och justerar jag upp tomgångskruven tillräckligt så den kan startas på kall motor utan man skall behöva röra gasen så får den sedan mycket hög tomgång när den blivit varm .Så högt varv så att slungkopplingen vill driva hjulet Den nya förgasaren levererades med ny el-choke , tycket inte man skall behöva skruva på choken då den borde vara grundinställd. Misstänker nått galet då man måste ha luftskruven för mycket inskruvad Tror det sitter 34 storlek på lågfartsmunstycket , Har nu beställt storlek 36-38 att testa med . Är jag inne på rätt spår Hasse666 ? Synpunkter ? Tipps ?
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: ons 28 okt 2015, 10:17 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Har nu bytt Lågfartsmunstycket till ett storlek 38 . Nu kan jag ha luftskruven på rätt grundinställning 1,5 varv utdragen i det läget den går som jämnast Motorn svarar fint i hela registret och går nog till och med bättre än innan gupp händelsen . Vad grundproblemet var från början är jag inte helt säker på , har ju bytt insuget som var lite murket . Även en ny förgasare (med ny el-choke) har ju monterats på . Bara lösa teorier ,men nått kan även ha hängt sig i den gamla förgasaren så som choke , flottörnål , nålklipps eller vem vet Men huvudproblemet kvarstår !På kall motor för låg tomgång , sedan när den blir varm blir tomgången allt för hög så slung-kopplingen vill driva hjulet .Så länge jag inte får något nytt förlag , ger jag mig på att justera nivån på (den nya) choken för att se om det går att optimera den mera . Kommer testa skruva den utåt så den chokar något mindre i början. jakten går vidare på en sak i taget
|
|
|
|
|
monkeyman
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: ons 28 okt 2015, 10:34 |
0 km/h |
|
Blev medlem: tor 01 okt 2015, 10:02 Inlägg: 4
|
Jag har samma problem på min (dock en 4T, men även den elchoke). Började efter jag hade bort förgasaren för att byta huvudmunstycke, hade även då bort choken.. Misstänker att den inte hamnat rätt eller att den behöver justeras. Gasar man lite så hoppar den igång och efter bara 1-2 sek så har jag tomgång kall också... Men samma som dig, ställer jag upp den så jag inte behöver röra gasen kall så har jag för hög varm så den vill driva istället. Återkom om du hittar någon bra lösning!
|
|
|
|
|
putricken66
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: ons 28 okt 2015, 16:35 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 21:19 Inlägg: 10
|
Justerade ner choke nålen bara en liten aning , Kunde kanske önska något högre tomgåndvarv vid kallstart. Men är ändå super nöjd då den i stort går bättre än innan och gör ett avslut Tack för hjälpen !!
|
|
|
|
|
Farang
|
Inläggsrubrik: Re: Ett Gupp ! sedan orkar den inte varava ur längre ? Postat: ons 06 dec 2017, 22:31 |
0 km/h |
|
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 22:29 Inlägg: 2
|
Grymt gammal tråd, men hade samma fel på min och jag letade fel på fel ställe länge men hittade felet till slut, reedventilen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sida 1 av 1 [ 16 inlägg ] |
|
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
|
|