Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 16:07




 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 70cc och 24 mm?
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 13:48 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Hej!
Har nu plockat ihop en fungerande motor av delar jag hade på hyllan och en nyinköpt begagnad skrotmotor; Topplock fr 90 cc (hade samma mått runt förbränningskammaren som 70 cc cylinder), 70 cc cylinder (true 74 cc), anpassat insug (mer om detta i separat tråd - ser numera polerat ut hela vägen in till cyl.), 24 mm förgasare, öppet sportluftfilter samt effektljuddämpare med större diameter i kröken.

Har stora problem att få den att gå någorlunda smidigt; Den för ett himla liv vid gaspådrag (första 1/3), via luftfiltret. MÖÖÖÖÖ och BRRRRÖÖÖÖL!!!! Har testat samtliga munstycken snart och börjar tappa tålamodet. Den låter hiskeligt genom hela registret, dock mest i lägre register som sagt. Har testat att vara lätt på handen och inte vrida på gasen så mycket, men det går inte att gasa så lite; Då får jag börja knuffa fram moppen med benen vid rödljusen igen.

Ser i butiken där jag köpt flesta delarna att 24 mm förgasare rekommenderas till 85 cc och uppåt... Är det därför jag har så svårt att ställa in förgasaren, den är för stor?

Testade ett inboxat sportluftfilter; Blev precis så tyst och smidigt som jag förväntar mig, men helt omöjligt att få till lågfartsmunstycket: Mindre än 35 finns ju inte.. Jag ser en viss logik i det; För stor förgasare, strypt lufttillförsel= Finns inte lågfartsmunstycken i det registret.

Skulle jag skruvat mer frenetiskt på bränsleskuven kanske? :funderar:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 70cc och 24 mm?
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 13:15 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Tips från coachen: Skriva av sig frustrationen i ett forum funkar; Man tänker klarare när man ser sitt problem i eldskrift :p

Hittade rätt munstycken, var mer energisk med bränsleskruven. La oxå tillbaka ljudisoleringsmattan längst fram i motorutrymmet (vilken jag glömt), mot främre sargen under sadeln. Den dämpar faktiskt en del och motverkar resonansen som byggs upp i utrymmet under sadeln, särskilt nu när jag monterade bort originalluftfiltret och dess låda för gott. Den dämpade nog faktiskt ljudet lite granna den med.

Alla inblandade sa att jag hela tiden inbillat mig detta oväsen som drev mig bananas. Ligger nog något i det oxå :roll:

Case closed :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 70cc och 24 mm?
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 22:36 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
:tummeupp:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 70cc och 24 mm?
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 11:06 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 18 jan 2015, 20:58
Inlägg: 14
Ort: Sala
Hoppas du satt i en bättre vevsläng nu, finns förstärkt om man vill ha :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 70cc och 24 mm?
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 13:06 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
:oops:
Mjaaeehhh... Nu är jag av ganska så otålig natur :vissla:
Blev ingen ny vev i detta läget, hade bråttom att överhuvudtaget få ihop resterna av min gamla tillsammans med ersättningsmotorn (eller det som var kvar av den).
Nu när den funkar och körs blir det ju självfallet ännu längre sträcka till att börja tänka på att klyva hela härligheten i syfte att klämma in en ny vev :spank:
Lyssnar uppmärksamt efter nya ljud :yes:

Ja, vi får väl se. Kanske blir ett nytt vinterprojekt med vev i siktet. Vart köper du förstärkta vevar förresten?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 70cc och 24 mm?
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 18:53 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Ååkaj, jag igen :blush:
Nu har jag kommit dithän att drevpaketet (transmissionen) började uppvisa glapp och en del missljud. Inte att undra på kanske, eftersom denna utbytesmotor uppvisar alla tecken på ålder.
Såå, nu har jag plockat isär allt igen och har bara vevaxelpartiet kvar att byta ut.
Tänkte passa på och göra det nu när allt ligger isärplockat på arbetsbordet.

Så vad ska jag köpa?
Ser att Bikenet har en för 495.-. Säger inget om något som antyder förstärkning.
Generalagenten för Viarelli säljer en för 685.-. Ej heller här ngt om förstärkt.
Återstår i min värld Racing-Planet och Twostroke (om man inte börjar leta runt på eBay etc..- inte tid o lust m det nu). Twostroke nämner inte "förstärkt", kostar 749.-
RacingPlanet har en hel djungel med förstärkta begrepp :? och millimetrar. Hittat en med förstärkt uttryck; "Sport" :bananarock: Kostar nästan tusenlappen.
Kuggantalet har jag koll på, så återstår resten. Vad ska jag välja?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 70cc och 24 mm?
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 22:18 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Finns inget så konstruktivt som att skriva ner sina funderingar i ett forum; Tankarna klarnar liksom 8)

Beställde vevparti av märket Naraku från Racing Planet, a 900.-
Ni hör ju på musiken hur fort det kommer gå: https://www.racing-planet.de/vevparti-n ... =1&slide=1 :rockparty:

:p


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 70cc och 24 mm?
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 19:34 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
:tummeupp:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: