Hej,
Jag startar en ny tråd nu. Den förra är hyggligt löst då moppen dog hela tiden och jag höll på att kasta skiten. Nu gjorde jag ventiljustering och bytte flöttör och lite andra delar i förgasaren och nu går den skapligt. Den dör inte och man kan köra flera mil utan att oroa sig för att den ska stanna.
Den går dock bra på upp till halv gas. Går man upp över det och på full gas så bööö bööö och man får lirka med gasen för att hitta ett dragläge igen. Den varvar inte ur i nedförsbackar och den är jobbig att köra i uppförsbackar.
Den är helt original, men jag har som sagt haft isär den och petat runt.
Tändstiftet ser ganska vitt ut när jag tog loss det nu. Jag har inte så mycket att jämföra med då jag aldrig jämfört tidigare.
Jag har inte ändrat på bensinskruven, eller tja, skruvat in den och sedan ut 2 1/2 varv. Nålen sitter som original, näst längst ner. Förgasaren är rengjord och bensinkran bytt mm.
Det jag undrar lite är om ventiljusteringen gör att den inte går helt rätt. Jag har aldrig gjort nån förut, men den går jämt och bra på tomgång och startar lätt nu. Den övre fick jag till bra tycker jag. Den undre var förbannat knölig att komma åt när man skulle nypa fast den lilla justerskruven, så den blev inte helt perfekt.
Den övre ligger nånstans mellan 0,05 och 0,1
Den under typ 0,1-0,12
Kan det påverka? Ska jag göra om detta?
Jag tycker också det är oklart vilket avstånd det ska vara. På vissa sajter läser jag 0,05 för 50cc och andra säger 0,1. Hur mycket påverkar detta?
Hur som helst. Jag ska inte peta för mycket för den funkar faktiskt nu, men lite justering vore ju najs så dottern kan åka bra resten av sommaren.
Så här ser stiftet ut
Några tips månne?
edit. Glömde skriva att det är en kinamoppe 50cc, 4-takt, cvk. Otrimmad