Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 11:26




 Sida 1 av 1 [ 20 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dör vid gassläpp och drag - Vento Retro (nästan löst)
InläggPostat: lör 10 jun 2017, 23:00 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
Hej,

Fått ett problem med en Vento Retro. Den är ny och har gått ungefär 150 mil.

Den senaste veckan har den gått ett tag, sen dött, sen startar den igen och sen dör den.

Idag har jag monterat ner den och kollat automatchoken. Den verkar det inte vara nåt fel på. Nålen var ungefär 20mm ute när den var kall, sen kopplade jag på batteriet och efter några minuter ökade avståndet, så den verkar funka som den ska.

Monterade isär förgasaren en del. Kollade nålen och clipset har jag testat att både sätta längre ner och upp, utan resultat. Jag skruvade dock inte ner den helt och kollade munstycken mm. Det blir väl nästa projekt beroende på svaren här.

Det är inget fel på tändningen då den startar och går jämt när den väl är igång. Den är lite jobbig på tomgång, men tja, inget allvarligt och jag justerade lite med tomgångsskruven.

Kollat alla slangar och sladdar och luftburk, men nä, inget verkar vara fel. Som sagt, moppen är ju rätt ny så det ska ju inte vara så förbaskat mycket slitage på den.

Efter jag satt ihop den idag så gick den bra ett tag, men sen dog den. Det verkar vara lite så att när man har gas så puttrar den på, men när man släpper på den så dör den. Den startar direkt och det går att köra vidare, men det är minst sagt irriterande och skumt.

Är det någon som har nån idé på vad det kan vara? Att det är nåt med bränsletillförsel låter det som, men vad? Känns lite skumt om jag skulle behöva köpa en ny förgasare redan efter en månad.

Tacksam för lite input om ni har några idéer.

Tack på förhand


Senast redigerad av getodlare lör 15 jul 2017, 14:51, redigerad totalt 1 gång.

Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 00:32 
VIP
VIP

Blev medlem: ons 18 jul 2012, 03:32
Inlägg: 855
Ort: Värmdö
Har du inte garanti på moppen?



_________________
Ägare till två Baotian City, Årsmodell 2012 och 2015 och en Peugeot speedfight 3 årsmodell 2012
Min äldre city börjar att bli lite skraltig efter 1900 mil
Jag har dyslexi så det kan bli en del stavfel så jag hoppas att ni har överseende med det
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 16:53 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Om problemet uppstår när varm: Tjuvluft via insugsgummit som värmts upp?
Bränsleskruven; Testat?
Packningen i botten av förgasaren halkat snett vid montering?
Bara några spontana tankar :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 01:21 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
Tack för svaren.

Jo det är garanti kvar, men det är långt till där jag köpte den, så för att spara tid testar jag lite själv. Jag kommer kontakta ÅF imorgon.

Dottern, det är hennes moppe, testade den en längre sträcka igår för att testa. Det hon sammanfattade resan med då var:

* När den är kall dör den när man släpper på gasen och den går bara i 10km
* När den blir varm så går den lite fortare, men inte över 30 och den dör titt som tätt
* Efter den har dött så tar det en stund på startmotorn innan den kommer igång. Det låter som att den matar fram soppan. Att den typ kör slut och måste flödas fram igen.

Soppaskruven har jag inte testat att peta på. Det kan jag göra och se om det är nån skillnad. Tjuvluft är också en tanke, även om det såg ok ut när jag kollade alla slängar och kopplingar. Bottendelen av förgasaren öppnade jag inte, så packningen är nog ok. Den har ju iaf gått bra innan den nu började krångla :-)

Men som sagt, tack för input. Jag ska kolla lite mer och se vad leverantören har att säga.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 12:20 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Kan inte låta bli att spekulera :)
Låter som om vakuumkranen inte hålls öppen, dvs vakuumet är för klent eller helt frånvarande. Därav får ni köra startmotorn och "mata fram" som du själv säger.
Att den går skraltig redan som kall, pekar åt tjuvluft.
Vakuumkranens eventuella tillkortakommande tyder oxå på tjuvluft, tycker jag.
Testa att söka efter läcka med hjälp av startgas, kan vara något? Särskilt runt insuget, gissar jag :funderar:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 13:58 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
skruva inte för mycket själv för då kan ÅF neka garant....



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 23:13 
VIP
VIP

Blev medlem: ons 18 jul 2012, 03:32
Inlägg: 855
Ort: Värmdö
Du kan ju inte spara mycket tid om du meckar med moppen själv istället för att lämna in den



_________________
Ägare till två Baotian City, Årsmodell 2012 och 2015 och en Peugeot speedfight 3 årsmodell 2012
Min äldre city börjar att bli lite skraltig efter 1900 mil
Jag har dyslexi så det kan bli en del stavfel så jag hoppas att ni har överseende med det
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: mån 19 jun 2017, 23:12 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
Ja det här går ju bra... NOT.

Får taskig respons från ÅF och har tröttnat. Idag köpte jag en ny förgasare för att se om det var det som gjorde att den dör hela tiden. Men icke. Nåja, nu har jag en extra förgasare.

Har kollat tändning. Bytt CDI, inget fel på den heller. Hittar inga luftläckor. Kört med vaccumtryck på konstant för att se. Ingen skillnad.

Det känns som att den får för mycket soppa och dör vid gaspådrag. Den kan funka fin-fint på tomgång, men så fort man försöker forcera eller lägga lite press på den så dör den. Det verkar vara nåt med bränslecirkulationen på nåt sätt. Jag vet bara inte hur jag ska felsöka vidare.

Det enda som jag inte har testat eller vet hur jag testar är soppakranen. Den är också vaccumstyrd och jag funderar på att byta den. Jag har kört fast som fasen nu och får liksom ingen respons från leverantören. Tändstiftet är såklart också testat, men den misständer inte så det var ingen överraskning.

Nåt flödar inte som det ska när den varvas eller framförallt körs.

Just nu irriterad så sorry för slarvigt skrivet inlägg.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 10:25 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Felsökning kan vara en mardröm ibland...
Men hur reagerar motorn på gaspådrag om du har den står på centralstödet, snurrar bakhjulet utan problem då?



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 16:16 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Jag hade det problemet att moppen dog när man pressade den, i uppförsbackar blev det väldigt tydligt. Den dog, och sedan fick man köra startmotorn bra länge innan soppan hade fyllt upp förgasaren igen.
Kopplade på ny manuell kran och gick på så vis förbi vakuumkranen. Funkade klockrent. I mitt fall var det nog inget fel på vakuumkranen, det var helt enkelt för fläskig förgasare (24 mm) och cylinder (90 cc) samt last (100 eller 170, beroende på antalet passagerare). Har läst att flödet blir så snabbt/stort att vakuumet kan försvinna, samt ngt om sinuskurvor i flödet :ugeek:
Har aldrig upplevt problem med CDI boxen, men tänker att den endast styr och ger symptom baserat på varvtal, inte så mycket beroende av belastning... Korrekt?
Min gissning blir kass vakuumkran eller stopp i bensintankens luftning (täppt=blir undertryck i bensintanken). Nästa gång det tar stopp; Öppna omedelbart tanklocket, du hör och känner om det blivit undertryck i tanken.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: ons 21 jun 2017, 23:54 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
Hej,

Tack för feedback.

När den står på centralstöd så rullar bakhjulet när jag får igång den, men jag måste typ ha full gas för att den ska leva och hjulet snurrar inte i enlighet med gaspådrag. Den hänger inte alls med när man "juckar" med gasen. Så snurrar ja, men inte rappt och som sagt, den måste ha full gas för att inte dö.

Jag har idag monterat ner luftburken, igen, och kollat på slangar och insug. Kollat tanklocket så att det inte fått sig nån smäll och täppt igen nåt. Jag börjar också tro att det är något med soppakranen. Lite svårt att felsöka och alla tester jag har gjort så flödar det iaf soppa. Och vad kan liksom vara fel på den rackarn? Byta ut den till en manuell, om det går, vore ju toppen. Detsamma känner jag med automatchoken, men den är också checkad på funktion.

Tack för tips, ska fortsätta imorgon :-)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tor 22 jun 2017, 08:49 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Så om jag förstår dig rätt så varvar motor som det skall när den står på centralstödet men bakhjulet hänger inte på?

Kan du testa att ta bort drivremmen och se om motorn svarar bättre på gaspådrag?
Min tanke med det är att se om det är nåt med variatorerna som spökar...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tor 22 jun 2017, 20:11 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
wilds skrev:
Så om jag förstår dig rätt så varvar motor som det skall när den står på centralstödet men bakhjulet hänger inte på?

Kan du testa att ta bort drivremmen och se om motorn svarar bättre på gaspådrag?
Min tanke med det är att se om det är nåt med variatorerna som spökar...


Nja, den varvar kanske inte fullt, men tja, bättre. Ah, drivrem och variatorer. Det har jag inte tänkt på alls. Det är också lite nytt område för mig då jag bara haft hojjar (MC) med kedjedrift. Det här är dotterns, så jag måste lära mig :-). Jag har sett att det finns guider på nästan allt här i forumet, så jag ser om jag kan få lite tips där. Men jättetack, ska absolut kolla på det där.

Trevlig helg och midsommar


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: sön 25 jun 2017, 22:21 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
Lite uppdatering i vad som händer med skrället :-)

Provade att byta tändspole, men det gjorde ingen skillnad. Däremot så tog jag loss gummit från cylinder till förgasare och det var fasen en spricka i den. Gjorde en liten McGyverlösning genom att köra eltejp runt för att se om det påverkade. Innan dess hade jag också tömt tanken och tagit bort bensinkranen.

När jag väl fick gnista i den efter ett jäkla massa kickande så gick den igång. Efter en stund så varvade den till och med rätt bra. MEEEN, den dog efter ett tags körning när jag provkörde. Dock hade den bra fart, så det var som att soppan tog slut. Sen startade den och gick bra en stund. Så problemet är lite som det var i början, fast den går lite bättre.

Det jag märkte när jag gasade och tryckte på slangen som går från soppakranen till förgasaren, jag nöp och släppte precis framför förgasaren, så gick den ännu bättre. Då varvade den perfekt och svarade på gas.

Så kontentan är just nu att jag ska köpa en ny, vad det nu heter som går mellan cylinder till förgasare och byter soppakran. Jag bytte förresten tillbaka till den gamla förgasaren också. Det var inget fel på den.

Liiite ljusning i allt ändå tycker jag.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tis 04 jul 2017, 22:05 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
Nä fy f-n, jag dör lite inombords. Nu har jag provat allt jag vet och inte vet.

Soppakranen är bytt
Bensinfiltret är bytt
Förgasare är bytt
Insug är bytt
Tändstift är bytt
Oljan är bytt

CDI boxen testar och är ok

Allt som har med vacuum och flöde är testat eller åtgärdat. Nu är jag tillbaka på noll känns det som. Precis nyss bytte jag insugsrör och jag har inte fått igång den ännu. Nu startar den inte alls... Jag ska ge den en chans till om jag lyckats surna till den, men det känns inte alls bra. Jag kan inte komma på fler saker som jag kan byta eller kolla på.

Sist, för några dagar sedan, fick jag igång den och den gick en stund, men sen dog den. Det har varit hela storyn kring problemet. Dock hittade jag en spricka på insuget som jag precis nu bytte. Innan jag bytte så vulkade jag röret för att simulera att det var lagat, men jag fick den inte att fungera så länge iaf.

Börjar bli trött på den här kinesen nu. Dottern har haft den i två månader och den har varit stillastående mer än halva den tiden.

Frustrerad? Ja lite :-)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tis 04 jul 2017, 22:26 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
Nja, nu fick jag iaf igång den. Den dör dock lite väl ofta och känns fortfarande som om den inte får tillräckligt av någonting. Det som hjälpte till för att få igång den var att nypa/pumpa på luftslangen närmast insuget (den som går mellan den vacuumstyrda bensinkranen och insuget). På nåt sätt känns det som att den vill ha mer tryck där. Jag ska försöka ge mig ut på en provtur och se om den kanske behöver slita lite för att komma igång på riktigt. Dock verkar den vilja varva bättre nu. Nåja vi får se.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tis 04 jul 2017, 23:21 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
getodlare skrev:
Nja, nu fick jag iaf igång den. Den dör dock lite väl ofta och känns fortfarande som om den inte får tillräckligt av någonting. Det som hjälpte till för att få igång den var att nypa/pumpa på luftslangen närmast insuget (den som går mellan den vacuumstyrda bensinkranen och insuget). På nåt sätt känns det som att den vill ha mer tryck där. Jag ska försöka ge mig ut på en provtur och se om den kanske behöver slita lite för att komma igång på riktigt. Dock verkar den vilja varva bättre nu. Nåja vi får se.


Jahopp, jag kom femtio meter, sen stannade den. Fick igång den och den stannade efter 40 meter. Det känns fortfarande som att det hjälper när jag nyper fram luften från bensinpumpen. När den är igång så känner jag ändå att det flödar luft i den. Frågan är om det är soppamatningen och hur fasen jag säkerställer det.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: ons 05 jul 2017, 23:31 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå


Sista utvägen?



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: tor 06 jul 2017, 00:36 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
HasSse666 skrev:


Sista utvägen?


Hej,

Exakt min tanke. Eller rättare sagt Marcus på atvstore.se. Jag har bollat mycket med honom och han kommer faktiskt förbi imorgon kväll med en manuell bensinkran och ser till att rätt slangar täpps till. Det kallar jag service och då har jag ändå inte köpt moppen där.

Så imorgon kväll håller vi tummarna :-)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dör vid gassläpp - Vento Retro
InläggPostat: lör 15 jul 2017, 00:12 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 10 jun 2017, 22:49
Inlägg: 13
Ok lite uppdatering.

Jag bytte fokus från vacuum och soppa då jag bytt allt jag kunde komma på. Iof så tog jag isär förgasaren en gång till och blåste ur allt och bytte flottörnålen som jag tyckte hade lite knas på infästningen (jag har en extra förgasare att ta delar av). Men det stora jag gjorde var ventiljustering. Det är något som jag aldrig har gjort förr och jag fick titta på lite youtubeklipp innan jag vågade mig på det.

Den övre var ganska "lätt" att fixa till, men den undre tog väääldigt lång tid och jag tror inte den blev helt perfekt. Hade inga bra verktyg. Plus att jag tycker att det var mycket olika information om hur spelet ska vara på en sån här. Allt från 0,05 till mellan 0,1-0,15. Den övre tror jag landade på ungefär 0,08. O.05 flöt igenom bra men rätt mycket motstånd för 0,1. Den undre tror jag blev 0.1.

Monterade ihop allt och efter galet mycket kickade så fick jag igång den. Och nu gick den förbannat fint på tomgång. Jag testkörde nån dryg kilometer och den hade ingen tendens att dö. Däremot så går det alldeles för fett (tror jag). Jag kan inte dra full gas för då blir det böööö bööö. Likaså i uppförsbackar. Så man får leka lite med gasen för att hitta rätt läge. Sen gick den inte snabbare än 30km heller, så nån inställning för att den ska gå på halv gas och uppåt behövs

Men det känns ändå som ett fall framåt. Nu går den om än lite för sakta och fett. Det blir morgondagens bekymmer, nu blev det mörkt.

Vet inte riktigt om jag ska göra om ventiljusteringen igen och om det kan påverka. Kan gärna ta emot lite tips och idéer.

Trevlig kväll


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 20 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: