Var ute och skulle söka efter toppfarten idag. Inte enkelt att i storstaden finna tillräckligt med fri raka
Bestyckning: 90cc cylinder, A14 kamaxel, 24 mm Division förgasare (80 huvudmunstycke och 35 lågfart, 3 varv ut på bränsleskruven), sportluftfilter från Motoforce. 4 och 4.5 grams vikter i variatorn.
Det finns ett skönt bottendrag i den, inga tveksamheter vid gaspådrag eller släpp, inte i något fart- eller gasregister. Kanske liite för trött vid rödljus i motförslut med två pers på.
Men moppen är absolut inget man kan dra upp på bakhjulet genom att vrida på gasen, men vi är inte sist från rödljusen och ingen behöver vänta på att vi flyttar på oss så att säga.
Märkte idag att den inte hinner varva ut, finns ingen raksträcka lång nog
Nådde som mest 76 km/h enligt Speedometer appen från Baulin Roman.
Sedan försvann helt plötsligt tomgången.
Öppnar sadelfacket och ser att slangklämman närmast insugsröret sitter snett.. Ser ut att hålla på att halka av. När jag lossar klämman noterar jag att gummit spruckit under klämman närmast cylindern. Hela skiten hållar på att trilla av som ett moget äpple. Får dit klämman och rullar hem utan att våga andas (man hinner rätt långt hemifrån i 70 knyck), vill liksom inte leda hem (uppför hela vägen).
Installationen ser ut såhär: Cylinder -> kromat insugsrör -> förgasargummi -> förgasare. Förgasargummit sitter med två bastanta slangklämmor. I förgasarens andra ände sitter luftfiltret. Alltihopa "hänger" på förgasargummit -Kan ju aldrig hålla i längden, måste ju ruskas om rätt kraftigt, ständigt.
Nu blir första åtgärden att köpa nytt förgasargummi ( efter att jag klurat ut måtten ).
Sedan till frågan: Är detta vanligt? Kan/ska man förebygga?
Till sist kommer frågan upp om jag ändå inte ska köpa racingkoppling som tillåter ställa in accet där jag vill ha det. Eller kommer det räcka att fortsätta lätta på vikterna i variatorn tills varven hinner upp snabbare än kopplingen greppar in?
Tar gärna emot forumets åsikter i frågorna