Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 16:05




 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändningsläge GY6 vid startmotorvarvtal? (LÖST)
InläggPostat: fre 07 apr 2017, 17:48 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 04 apr 2017, 14:05
Inlägg: 1
Hej,

Min son fick en Kinascooter QMB139 (GY6) av sin arbetskamrat. Mopeden hade stått oanvänd i hennes garage i 3 år.
Innan dess fungerade den. Nu startade den inte. Den är inte trimmad.
Lätt fixat tänkte jag…Hade ju haft en tvåtaktare för snart 50 år sedan :)

Kort sammanfattning vad jag gjort:

- Ny förgasare, ny bensin, sköljt tanken, kollat att bensinkranen fungerar.
- Bytt insugningspackning
- Ställt ventilerna. Kollat att kamkedjan ligger rätt med T markeringen på svänghjulet. Bokstaven T ligger på markeringen.
- Ny tändspole och nytt tändstift, ny AC CDI (har även en DC CDI). På AC CDI tagit bort dödarstiftet
- Ny pickup, samma utseende som original och sitter på samma plats.
- Komp 110psi med startmotor, med en skvätt olja i cylindern 220 psi. Ringarna är väl inte de bästa men den borde väl starta på 110 psi, eller?
- Skruvade bort avgasröret efter oljeskvätten i cylindern, startförsök samma resultat som vanligt (se nedan) dock kom det oljerök.
- Mätt på gnista. I fri luft är gnistlängden > 6mm
- Matar ström från ett DC 12,7V aggregat som kan ge många, många A. Kör med en DC CDI som jag matar direkt från 12.7V. Har kört med original CDI och ny AC CDI med samma resultat, då driven från spolarna.
- Försökt starta den med startmotor men även mha borrmaskin på svänghjulet för att få upp lite extrafart.
- Sprutat startgas men ingen radikal förbättring.

Resultat:

Då jag kör startmotorn mha startknappen börjar den gå runt. Efter några varv ökar motorn farten och det låter lite som den går men inte riktigt. Luktar oförbränd bensin men också lite avgaser.
Då jag släpper startknappen stannar den DIREKT.

Nu till frågorna:
- Förslag till nästa steg (jag börjar få ont om vettiga ideer) ?
- Jag tycker inte tändläget stämmer, men jag har samma tändläge med DC CDI som med AC CDIn. Jag mäter med tändinställningslampa.
I manualen står att vid 3000v ska tändningen vara vid F markeringen. Den tänder tidigare, strecket före F markeringen. Där ska den väl tända vid högt varvtal eller missuppfattar jag något?
Men läget går väl inte att justera? Var är tändningsläget för en fungerande QMB139 vid startmotorvarvtal?

UPPDATERING:
Nu har jag lärt mig lite mer om olika CDIer. Men jag börjar med att berätta att jag äntligen har fått igång GY6 motorn!
Min mamma hade för länge sedan en Ford som hon bara använde på sommaren. Varje vår var jag tvungen att bogsera den 3-4km för att den skulle starta (hade fulladdat batteri) , sedan startade den perfekt hela sommaren. Med det i bakhuvudet så jag kopplade en varvtalsstyrd borrmaskin till svänghjulet på GY6:an, det hade jag gjort förut också, MEN den här gången körde jag 3-4minuter!! (oerhört lång tid) och plötsligt startade den! Och nu startar den perfekt med startmotorn varje gång!
Tillbaka till CDIer: Jag har en AC CDI som satt på plats då vi fick mopeden (kallas i fortsättningen CDI 1) (bytte den samtidigt som tändspole pga av att jag saknade gnista) Denna nya AC CDI är inköpt via en svensk hemsida, stod att den passade en GY6, 50cc. (kallas i fortsättningen CDI 2) Sedan för att undanröja eventuella problem med spolarna så köpte jag en DC CDI direkt från Kina för 35kr. (kallas CDI 3). Matade den direkt från 12V DC.

Nu när jag har fått igång mopeden testade jag alla tre:
CDI 1: Tändläge vid tomgång precis vid F markeringen. Vid gaspådrag så sker tändningen tidigare... flyttar sig upp två streck. Perfekt!
CDI 2: Tändläge vid tomgång vid T markeringen! Vid gaspådrag, fullvarv når den inte ens F markeringen. För sen tändning!
CDI 3: Tändläge vid tomgång ett streck tidigare än F markeringen. Vid gaspådrag så blir tändningen senare! Vid fullvarv vid F markeringen. Tändjusterar åt fel håll!

Så CDI 2 kanske är ett felaktigt exemplar, vem vet. CDI 3, Jag trodde att skillnaden mellan AC och DC CDI var matningen, AC eller DC, men den kanske har annan funktion på tändningen också, men jag förstår inte att den justerar åt fel håll. Kanske den också är trasig. Alla CDI erna ger via tändspolen en gnista som är längre än 6mm i fri luft. CDI 3 knackar motorn, men det är ju inte så konstigt.

Nu kör jag vidare med CDI 1 : :hotpepper:


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: