Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:19




 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ang dålig gång tomgång och vi belastning Viarelli racer 2012
InläggPostat: mån 09 jan 2017, 03:53 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 28 nov 2016, 02:34
Inlägg: 8
Hej!
Har en Viarelli racer från 2012. Med 2-takts motorn, som jag startade efter några dagars stillastående. Den starta direkt och gick fint på tomgång och även under körning. Men efter att den stått i 30 minuter utomhus och jag skulle starta den så gick den igång direkt. Men sen dog den, efter det grymt svårstartad. Men gick igång efter många försök. Körde då hem den, vid korsning och rödljus och behövde stå still så svara den inte alls på gaspådrag utan kvävde sig och rycker sig fram men dog inte! När jag kom hem så lät jag den stå på tomgång och märkte då att den hacka och gick ojämnt, och dog så fort jag nudda gasen. Den går i några minuter på tomgång sen dör den. Och då grymt svårstartad igen! Precis som att den inte får soppa. Lossade slangen efter soppakranen mot förgasaren och det rinner bensin vid startförsök. Så kran hel? Är det skit i förgasaren? Vad säger ni kunniga?

Varför starta den och gick jättebra för att sen vara extremt svårstartad och dö så fort jag nudda gasen?

Idag testa jag igen. Den startar och går på tomgång men dock ryckigt (för lite soppa ryckningar) och tvärdör vid gaspådrag!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ang dålig gång tomgång och vi belastning Viarelli racer
InläggPostat: mån 09 jan 2017, 22:14 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Det mesta tyder på ett luft/bränsle problem.
Elektriskt problem = moppen går dåligt i hela "gasregistret"
Luft/bränsle problem = du kan hitta att den går bra på ett visst varvtal typ "tomgång"

Troliga fel
- Skräp/isbildning i förgasare eller bränslefilter/slangar



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ang dålig gång tomgång och vi belastning Viarelli racer
InläggPostat: tis 10 jan 2017, 21:44 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 28 nov 2016, 02:34
Inlägg: 8
Så det är kanske dags och plocka loss förgasaren? Har aldrig plockar isär en förgasare på en 2 takts Kina moppe. Dock på Rieju drack. Är det samma typ av förgasare på denna Kina moppen? Eller är det en sån där vakuum förgasare som sitter på 4 taktarna?

Hade loss förgasaren på min sprint för några år sen, men den fick jag inte bort flottörkoppen på. Skruvarna var omöjliga och lossa. Är det samma typ på denna?

Kan jag lägga förgasaren i bensin över natten, lossa alla munstycken eller bara blåsa rent? Tacksam för tips


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ang dålig gång tomgång och vi belastning Viarelli racer
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 00:28 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Ingen vacuumförgasare utan en vanlig slidförgasare.
Skruvarna kan sitta hårt använd rätt verktyg så går det nog



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ang dålig gång tomgång och vi belastning Viarelli racer
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 01:02 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 28 nov 2016, 02:34
Inlägg: 8
Blir till att plocka loss den då och göra rent munstyckena !!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ang dålig gång tomgång och vi belastning Viarelli racer
InläggPostat: tor 12 jan 2017, 21:52 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 28 nov 2016, 02:34
Inlägg: 8
Hade idag loss förgasaren och blåste rent alla munstycken. Och nu går den precis som den ska :D Nu är dock tomgången runt 1000 rpm på tomgång och efter varmkörning mellan 3500-4000 rpm. Räcker det med att justera tomgångsskruven, eller är det för enkelt?

Dessutom en fråga om vakuum kram när jag lossade slangen från kran mot förgasare så rann det på med bensin, den ska väl stänga när inte motorn går?
Vet inte hur länge den varit så. Den har aldrig varit svårstartad varm eller kall. Är det skadligt för förgasaren att kranen inte stänger? Ska byta, handlar ju inte om många kronor. På denna 2 taktare satt kranen skruvad mot ramen och inte direkt i tanken som på 4 taktarna. Ska det vara så?

Dessutom så tänker jag kapa slangen från tanken till kranen och slänga på ett filter där, är det värt det? Borde det inte sitta ett filter redan på slangen från tanken?Har min moppe inget filter alls?


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: