Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 14:02




 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kamskedja gy6
InläggPostat: tor 12 jan 2017, 23:55 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: mån 06 apr 2015, 22:02
Inlägg: 66
Hej. Har problem med spänningen på kam på min Kymco Agility. Jag renovera den och köpte en kedja när ja ändå var inne i motorn. När jag skulle montera kammen märkte jag att det spände mer än vanligt, det brukar ju gå lätt på men här vart det svårt. När jag fick på den så är det knappt att man kan trycka ner den i lagerhållaren för hand. Jag montera överfall och drog allt, men det finns inte något klapp alls när man drar i kedjan, och då har jag inte monterat spännaren. Kan det skilja mellan kedjor? köpte den här på Min Hoj.se och ska passa gy6 motorn. Eller är det normalt när dom är nya att dom spänner.Har normal cylinderfotspackning så det är inte problemet. Vågar jag starta den?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamskedja gy6
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 10:31 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Visst är nya kedjor lite kortare än gamla men det låter som om din är lite väl spänd.

Så här direkt så skulle jag säga att det kan bero på tre orsaker.
1. Cylinder och topplock är inte dragna till rätt moment.
2. Man har monterat fler eller tjockare cylinderfotspackningar. (men du har vanlig packning så detta är det inte)
3. Kamkedjan sitter inte på rätt kugghjul på vevaxeln.

På GY-6 vevaxlar brukar finnas två kugghjul på vevaxeln, jag tror att det är en liten skillnad på storleken på dessa.
Om man har kammen fastsatt med kamkedjan hängande löst ner i blocket så ser man på vilket kugghjul den skall sitta.
Om jag inte kommer ihåg helt fel så passar inte länkavståndet riktigt när den sitter på fel kugghjul.

Du kan ju även jämföra antalet länkar på kamkedjorna för att se om det är skillnad.

Nu när du har den ihopskruvad med kammen monterad, går det att vrida runt motorn flera varv utan att något tar i någonstans i motorn?



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamskedja gy6
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 22:01 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: mån 06 apr 2015, 22:02
Inlägg: 66
Hej. Jag har mekat och bytt cylinder på dessa motorer ett 20tal gånger. Men du har rätt att det finns 2st drev, men bara ett passar kedjan och linjen till kammen. Jag har lagt dubbla packningar 1,2mm i foten på dessa förut och inte har det varit några problem för det. Jag tog bort cylinderfots-packningen i dag och ersatte den med en tunnare 0,40 och då fungera det bättre ,nu ligger i alla fall kammen i lagerhållaren utan att man behöver trycka ner den. Får väl köra den varm och se om den blir lite slakare. Skulle vilja ha ner kompet till 11-12kg som det är nu ligger det lite högt . Har förut kunnat använda Mallosis packningskit, den med tjock cylinderpackningen1,6mm. Men det kan jag glömma nu. Jag har använt en 50mm airsal cylinder och till detta en Naraku 51mm topp. Så toppen är ju inte för liten.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamskedja gy6
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 21:45 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: mån 06 apr 2015, 22:02
Inlägg: 66
Hej Montera i hop det i dag och som jag misstänkte så får man kicka för kompet är alldeles för högt för startmotorn. Nu håller inte kicken i längden, det är ett skämt i sin uppbyggnad. 82st länk är visst original för 50cc. Skulle vilja ha en länk till, hur ser gy6 125cc kedjan ut? Kan en sådan passa? Måste få dit en tjockare cylinderfots-packning eller topp-packning.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamskedja gy6
InläggPostat: sön 15 jan 2017, 12:38 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Där har du ett litet problem om inte kamkedjan sträcks tillräckligt för att få in en tjockare packning.
Jag vet inte hur din kolv ser ut och om det är möjligt att fräsa ner toppen på den lite för att minska kompet.
Eller så får du slänga på den gamla kedjan igen...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamskedja gy6
InläggPostat: sön 15 jan 2017, 22:33 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: mån 06 apr 2015, 22:02
Inlägg: 66
Hej. Jag tror jag kom på varför i dag. Jag har 2st Kymco Agility. Förra året renovera jag den ena, Då använde jag exakt samma kedja samma vevaxel och det var inga problem med att lägga tjocka packningar, därav förvåningen nu. Men då använde jag ett cylinder-kit från extreme= Kina 89cc. Nu tog jag en topp från Naraku och cylinder från Spanska Airsale kollade måtten i dag,lite svårt att mäta men det verkar som sätet till kammen ligger lite högre på Naraku-toppen bara någon mm men det är ju det som fattas. Jag skiter i att riva ner den igen utan testar att köra den ett tag, det går ju kicka men det är lite hårt motstånd, tog komptest i dag och nu ligger det på 14kg. det kanske bara jag som är nojig, men tittar man uppbyggnaden på själva kickanordningen så håller det inte för mycket, får väl vara lite försiktig.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamskedja gy6
InläggPostat: mån 16 jan 2017, 09:28 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Kicken brukar inte hålla så länge när man har hög komp.
Lycka till...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: