Ett tag sen nu...
Efter två kolvbyten och ett cylinderbyte senare så menade verkstadskillen att det där med att moppen var svårstartad berodde i sist och syvene på att den helt enkelt inte fick tillräckligt med olja i kombinationen av ett knepigt designat avgasutblås på cylindern. Där av svårstartad, och efter ytterligare mil inte gick att starta alls innan, den alltså, då också på det hela taget gick allt sämre. Konstigt tycker jag då den gått klockrent ett helt år innan verkstadsbesöket (var ju bara inne på allmänn service). Orsaken till det alltmer kulminerade slitaget var också att oljepumpen gett för lite olja, samt att fodret på utblåset på cylindern blev alltmer repig och till sist så säckade alltså kolven. Detta tillsaammans med att peugeots cyllar enligt honom, var aningen felkonstruerade. D v s avgasutblåset på fodersidan var aldeles för stort, vilket gjorde att det var lättare för den översta kolvringen att också vara benägen att haka fast där...han förespråkade en slags "bom" som rakt över. så minimera risken för ringen att haka sej där, hmm. svårt att förklara men lättare då jag fick en liten undervisning rent praktist på den skurna cylindern med den skadade kolvarna.
Står ändå som ett frågetecken till detta....hmm.
Har i alla fall nu en helt ny kolv och cylinder monterad och även dr pulleys vikter 9,0 g mot 8,9 som tydligen är original för streetzone. ok moppen funkar nu på det hela taget bra, f u att den fortfarande bara toppar ca 48 km mot tidigare innan service 54 km. man undrar ju varför?
Sen när den väl är varmkörd så är den väääldigt seg innan den hugger tag och drar iväg från stillastående, knappt nån reaktion alls först på gasgiv, innan den sedan liksom skuttar iväg....kan det bero på luftskruven?
och/eller på vinterdäcken med dubb som är på? de väger ju mer än orginaldäcken....
Ursäkta om detta inlägg nu blev lite rörigt men hoppas det går att förstå vad jag menar någorlunda!
Alltså fortfarande saknar jag den där maxtoppen på moppen ca 6-7 km och att den först inte tar alls på gas när jag ska ivaäg från stillastående (då den är varmkörd) inte annars från kall motor....
Suck är bara så besviken, en moped för 19.000 kr och bara 38o mil körda. känns som man vill ge upp
Kör numera också med 3proc. oljeblandning direkt i tanken.
luftskruven fortfarande bara 0,75 varv ut mot från början 1,5 varv. ska tydligen vara så enligt mekken men blir det inte FÖR fet blandning då?