Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:35




 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SVÅRSTARTAD EFTER SERVICE
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 18:26 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 08 sep 2015, 15:52
Inlägg: 24
Hej! Long time no see.


Har nu sedan ett tag köpt en ny moppe (peugeot streetzone 2 T.)

Suck...har nu efter service då jag bytt vikter, rem och kolv+ringar inkl.Dock nu väääldigt svårt att få igång den. Gick ju som en klocka innan.

Enda skillnaden som i så fall påverkar, nya vikterna kanske? Orginalvikterna låg på 8.5 g (vanliga runda). Men fick för mej att byta till Dr pulleys på samma gram. Nu efter bytet alltså blivit intill omöjlig att få igång, samt att den nu också bara toppar typ 44-45 km, mot tidigare 55-56 km, inget kul alls...

Samt att jag nu måste ha bränslemunstucket på 0.75 varv gentemot 1.5 varv förut, o luftmunstycket (tomgångsskruven) halvt varv näst intill igenskruvat, verkligen helkonstigt...

Enda möjliga felande komponent som jag kan se det borde vara nåt med dom nya vikterna eller?

Blir galen på detta nu, snälla hjälp!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SVÅRSTARTAD EFTER SERVICE
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 00:56 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Att den skulle blivit svårstartad pga viktbytet ser jag som osannolikt..
troligare har det med förgasaren att göra?



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SVÅRSTARTAD EFTER SERVICE
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 02:38 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 08 sep 2015, 15:52
Inlägg: 24
Hmm. Han gick igenom förgasaren på verkstan då jag var där. Förstår inte heller att han drog in bränsleskruven till 0.75 varv när den förut gick som en klocka på 1.5 varv? När jag väl får igång den så funkar den bra i respons, ev ngt seg men på det stora hela...sen ingen tomgång. Den dör vid stillastående...kan inte va drivrem eller kolven? Moppen hade bara gått 370 mil innan byte, köpte då originalkolven till att sätta i. Hae kollat o inga slangar är ikläm heller..

En sak jag tänkte på var att via kicken på utsidan såg jag kickdrevet liksom verkade snurra i kapp lite med rotationen från variatorn hmm. I brist på bättre förklaring...

Kan ju tillägga att jag i samband med servicen fått på ett par riktigt bra dubbdäck, bildubbar. Men det borde ju inte påverka
tomgången, möjliftvis den usla toppfarten/nuvarande variatorvikter?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SVÅRSTARTAD EFTER SERVICE
InläggPostat: tis 20 dec 2016, 19:04 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 08 sep 2015, 15:52
Inlägg: 24
Ett tag sen nu...

Efter två kolvbyten och ett cylinderbyte senare så menade verkstadskillen att det där med att moppen var svårstartad berodde i sist och syvene på att den helt enkelt inte fick tillräckligt med olja i kombinationen av ett knepigt designat avgasutblås på cylindern. Där av svårstartad, och efter ytterligare mil inte gick att starta alls innan, den alltså, då också på det hela taget gick allt sämre. Konstigt tycker jag då den gått klockrent ett helt år innan verkstadsbesöket (var ju bara inne på allmänn service). Orsaken till det alltmer kulminerade slitaget var också att oljepumpen gett för lite olja, samt att fodret på utblåset på cylindern blev alltmer repig och till sist så säckade alltså kolven. Detta tillsaammans med att peugeots cyllar enligt honom, var aningen felkonstruerade. D v s avgasutblåset på fodersidan var aldeles för stort, vilket gjorde att det var lättare för den översta kolvringen att också vara benägen att haka fast där...han förespråkade en slags "bom" som rakt över. så minimera risken för ringen att haka sej där, hmm. svårt att förklara men lättare då jag fick en liten undervisning rent praktist på den skurna cylindern med den skadade kolvarna.

Står ändå som ett frågetecken till detta....hmm.


Har i alla fall nu en helt ny kolv och cylinder monterad och även dr pulleys vikter 9,0 g mot 8,9 som tydligen är original för streetzone. ok moppen funkar nu på det hela taget bra, f u att den fortfarande bara toppar ca 48 km mot tidigare innan service 54 km. man undrar ju varför?

Sen när den väl är varmkörd så är den väääldigt seg innan den hugger tag och drar iväg från stillastående, knappt nån reaktion alls först på gasgiv, innan den sedan liksom skuttar iväg....kan det bero på luftskruven?

och/eller på vinterdäcken med dubb som är på? de väger ju mer än orginaldäcken....


Ursäkta om detta inlägg nu blev lite rörigt men hoppas det går att förstå vad jag menar någorlunda!

Alltså fortfarande saknar jag den där maxtoppen på moppen ca 6-7 km och att den först inte tar alls på gas när jag ska ivaäg från stillastående (då den är varmkörd) inte annars från kall motor....



Suck är bara så besviken, en moped för 19.000 kr och bara 38o mil körda. känns som man vill ge upp :(





Kör numera också med 3proc. oljeblandning direkt i tanken.

luftskruven fortfarande bara 0,75 varv ut mot från början 1,5 varv. ska tydligen vara så enligt mekken men blir det inte FÖR fet blandning då?


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: