Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:23




 Sida 1 av 1 [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: sön 13 nov 2016, 18:10 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 13 nov 2016, 17:56
Inlägg: 6
Hej gott folk.

Har bytt cylinder på moppen från en 50cc till en 72cc (detta paket: http://www.dinhoj.se/mopeddelar/motorde ... tian-kymco.
Även bytt huvudmunstycket som jag fick till.

Just nu är den väldigt lättstartad, men går bara på låga varv, drar jag fullgas så taktar den bara, vill liksom inte varva ut.
I paketet jag beställde står det: Plugga avgasreningen vid anslutningen till toppen.
Om avgasreningen är inkopplad finns risk för att motorn går ojämt.

Vilken är avgasreningen??, har aldrig mekat med 4-taktare förut. Är det nipplen på en gummislang som sitter på toppen?, eller det kromade röret som sitter med 2st m6 skruvar?

Har testat att ändra på luftskruven, men tycker inte det blir nån skillnad?

Någon som har ett bra tips??

mvh peter


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 10:17 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 18 jan 2015, 20:58
Inlägg: 14
Ort: Sala
Hoj , det är det kromade röret som sitter på toppen, prova med att ta bort skorsten i lufburken om du har någon ,


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 17:55 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 13 nov 2016, 17:56
Inlägg: 6
wolf skrev:
Hoj , det är det kromade röret som sitter på toppen, prova med att ta bort skorsten i lufburken om du har någon ,


Tjena wolf.

Tack för tipset!, har pluggat röret, samt tagit bort strypningen i luftburken, men ingen effekt.
Men, tog även bort filtret i luftburken, kände då att den ville mer, plockade då bort hela locket på luftburken, och då ville den varva mer!.
Tycker det är konstigt att luft skruven inte har någon effekt, förutom i botten, för då stannar den.

Ska den verkligen behöva så mycket luft??

Behöver jag ändra läget på nålen??

Tacksam för ideer.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 18:08 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 13 nov 2016, 17:56
Inlägg: 6
petrevski skrev:
Hej gott folk.

Har bytt cylinder på moppen från en 50cc till en 72cc (detta paket: http://www.dinhoj.se/mopeddelar/motorde ... tian-kymco.
Även bytt huvudmunstycket som jag fick till.

Just nu är den väldigt lättstartad, men går bara på låga varv, drar jag fullgas så taktar den bara, vill liksom inte varva ut.
I paketet jag beställde står det: Plugga avgasreningen vid anslutningen till toppen.
Om avgasreningen är inkopplad finns risk för att motorn går ojämt.

Vilken är avgasreningen??, har aldrig mekat med 4-taktare förut. Är det nipplen på en gummislang som sitter på toppen?, eller det kromade röret som sitter med 2st m6 skruvar?

Har testat att ändra på luftskruven, men tycker inte det blir nån skillnad?

Någon som har ett bra tips??

mvh peter



Efter att ha läst på lite här på forumet, så är det kanske jag själv som ställt till det.

När jag satte dit kedjan, så hade jag fläkthjulet på strecket ovanför t:et mot ritsen på blocket!, skiljer ca 5 mm.

Kan detta räcka för att det inte ska gå riktigt??


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 21:10 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 18 jan 2015, 20:58
Inlägg: 14
Ort: Sala
Tjo Luftfiltrer och locket till luftburkan ska du ha kvar ,annars får du ner skit i förgasaren. Det är jävligt noga så du sätter kamdrevet rätt och att kolven är i topp. När jag byter cylinder så brukar jag ha 2 varv ut på luftskruven , sen när jag provstartar den får den gå tills den är varm , sen kan man ställa luftskruven. Vicket munstycke storlek fick du med ???


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 21:44 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 13 nov 2016, 17:56
Inlägg: 6
wolf skrev:
Tjo Luftfiltrer och locket till luftburkan ska du ha kvar ,annars får du ner skit i förgasaren. Det är jävligt noga så du sätter kamdrevet rätt och att kolven är i topp. När jag byter cylinder så brukar jag ha 2 varv ut på luftskruven , sen när jag provstartar den får den gå tills den är varm , sen kan man ställa luftskruven. Vicket munstycke storlek fick du med ???


Yo!

Tanken är att jag ska använda luftfilter, men tyckte bara det var konstigt att det gick bättre.

Ok, kolv i topp, kamdrevet med stora hålet upp och strecket längs med toppen.

Sen har vi det där förbannade T:et på fläkthjulet!, är det mitt i T:et mot ritsen i blocket??

isåfall, vad är strecket till ovanför T:et??


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 21:46 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 13 nov 2016, 17:56
Inlägg: 6
wolf skrev:
Tjo Luftfiltrer och locket till luftburkan ska du ha kvar ,annars får du ner skit i förgasaren. Det är jävligt noga så du sätter kamdrevet rätt och att kolven är i topp. När jag byter cylinder så brukar jag ha 2 varv ut på luftskruven , sen när jag provstartar den får den gå tills den är varm , sen kan man ställa luftskruven. Vicket munstycke storlek fick du med ???


Munstycke: 98 tror jag.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 13:02 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 18 jan 2015, 20:58
Inlägg: 14
Ort: Sala
tjoo När svänghjulet står vid "T" markeringen skall kugghjulet på kam axeln vara vågrät (de två långa strecken) och det korta strecket skall vara rakt uppåt. När vi talar om vågrätt så är det i förhållande till cylinderkanten. Ett kugg fel åt något håll är INTE bra, måste vara exakt rätt kugg. Lycka till


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: ons 16 nov 2016, 11:36 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
guide-cylinder-byte-4-takt-t2.html
Guiden hjälpte mig ofantligt vid bytet av cylinder. Se spec. bild 38-40 gällande "T" etc.

Sedan kommer du bli hjälpt av guide-forgasar-installning-justera-din-forgasare-t814.html
Blev rätt många byten av munstycken (både lågfart- och huvudmunstycken) :meka:

Lycka till :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gt1 viarelli efter cylinderbyte
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 00:20 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 13 nov 2016, 17:56
Inlägg: 6
Så ja, då rev jag ner moppen i helgen och fick bekräftat att jag satt kamkedjan helt rätt!!

Satte ihop skiten igen, och har försökt ställa in förgasaren, men förgäves!

Får helt enkelt inte detta att funka, va fan gör jag för fel??

Tänkte kontakta killen på "dinhoj.se" och höra om man kan beställa en förgasare som är bestyckad för en 70cc cylinder.

Funkar det inte med ny förgasare, så åker orginalcylindern på igen, och 70cc ska kastas åt helvete!

Eller är det någon här på forumet som har en förgasare som garanterat funkar med 70cc?


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: