Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 08:57




 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tvärdöd Baotian Classic
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 12:46 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 11 maj 2014, 09:39
Inlägg: 14
Först lite bakgrund innan själva problemet ifall någon då kanske får en klarare bild av vad felet kan vara.

Mopeden har rullat 637 mil utan att jag behövt göra något, den har gått som en klocka, dag ut och dag in. Jag har bytt oljan på den med jämna mellanrum och ställt ventilerna på inimellanåt och den har aldrig körts vintertid. Med andra ord har den aldrig strulat utan bara rullat på och jag har varit skitnöjd med den då den tuffat på i sina 65 knyck.

Nu till problemet, helt plötsligt en dag så började det kännas som att man liksom körde den i motvind, den var liksom orkeslös, tänkte väl att den kanske då fick lite för lite bensin eller att stiftet var dåligt. Då den gått såpass långt utan några problem så tyckte jag det kanske var dags att gå över den lite mer "grundligt" så jag har gjort följande saker: Bytt stift, gjort ren förgasaren, rengjort luftfiltret och ställt ventilerna på den med de mått jag använt tidigare utan problem ( 0,05 insug och 0,10 avgas) problemet är att nu är moppen stendöd, den vägrar starta, har ingen gnista och stiftet är torrt. Den får dock bensin till förgasaren. Min tanke är att köpa ny förgasare, ny tändkabel ( inkl tändspole och tändhatt) ny cdi-box men jag vet inte om det är rätta vägen att gå. Finns det någon vänlig själ här på forumet som kan ge lite snabb input i detta då jag är i behov av moppen. Tack på förhand!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärdöd Baotian Classic
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 16:34 
100 km/h
100 km/h

Blev medlem: tis 21 dec 2010, 15:52
Inlägg: 185
"Motor" behöver två saker för att fungera, bensin och gnista.
Du har ingetdera..Garanterad icke-funktion m a o.
Köpa ny förgasare? Varför det?
Satt ihop den rätt efter regöring?
Är ALLT rätt ihopsatt?
Typ av soppakran? Vakuum eller vanlig?
Sugit i ev vakuumslang och sett om det kommer soppa i slangen?
Tjuvluft så kranen inte öppnas?
Stiftet torrt = ingen soppa kommer in i förgasaren. Flottör-flottorventil korrekt monterad?

Ingen gnista?
Alla sladdar på rätt plats?
CDI-tåtar rätt plats, sensorsladd på rätt plats.?
Tändkabelsladd rätt mont etc etc..

Finns hur mycket som helst att börja med, ta en sak i taget


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärdöd Baotian Classic
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 20:53 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 11 maj 2014, 09:39
Inlägg: 14
När jag plockat av bensinslangen till förgasaren och kört på starten så har det kommit bensin ur den. Efter startförsök så har det funnits bensin i flottörhuset. Förgasaren är ihopsatt rätt, kollat detta en extra gång. Däremot så har jag märkt att det runda membranet under trottellocket verkar " löst och slappt" liksom men ändå helt och fint i övrigt. Tjyvluft kan det möjligen vara, detta har jag inte tänkt på att kolla än. Det som dock verkar vara är trots allt något bränslerelateratdå den blev så " seg" det sista den gick, för lite bränsle var det första som slog mig då. Detta med gnistan måste ha varit något som helt plötsligt uppstått efteråt av någon anledning som jag inte vet vilken. Tanken var att då de delar jag räknat upp inte är så jäkla dyra så kan jag lika gärna byta dessa inkl. förgasare( kostnad drygt 600 för allt) det sura är ju om den ändå inte startar när de nya delarna väl är på plats. Jag har en möjlighet att lämna in den men det är först om 14 dagar när han öppnar igen, lutar nog åt att jag väntar tills dess och låter någon kunnig i ämnet fixa till det.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärdöd Baotian Classic
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 08:17 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Det skulle kunna vara sidostödsbrytaren som är trasig och därför får du ingen gnista.
För den står väl inte på sidostödet när du försöker starta...

Att den börjar gå lite segt skulle kunna vara en sliten variatorrem eller slitna variatorvikter också..



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärdöd Baotian Classic
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 11:33 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 11 maj 2014, 09:39
Inlägg: 14
Tackar så mycket för er hjälp! Jag har dock bestämt mig för att jag lämnar in den så den får felsökas och åtgärdas, känns som att jag annars hamnar i läget att det börjar bytas delar till höger och vänster och så kanske det ändå inte är det som orsakar problemet.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärdöd Baotian Classic
InläggPostat: ons 19 okt 2016, 18:06 
30 km/h
30 km/h

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 17:38
Inlägg: 50
Hur gick det? Vad sa verkstaden efter felsökningen?
Har nämligen samma problem.



_________________
Baotian Retro -05
Baotian Sprint -09
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron