Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:30




 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vakuumförgasare Baotian 4T
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 18:21 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 13 aug 2016, 18:01
Inlägg: 3
Hej, jag har letat överallt efter info om: Hur/var går vakuumkanalen i förgasaren upp till ovansidan av trottelmembranet?

Jag har en Baotian Retro -05 som startar utmärkt men inte svarar på gasen. Trotteln lyfter inte, men om jag med fingret hjälper till och lyfter den så varvar motorn upp utan problem.
I förgasaren har jag bytt alla tre membran (alla var trasiga), nålventil bytt, insugröret bytt (sprucket) + o-ringar på insugssidan, flottörhuspackning bytt, luftfilter nytt.

Men frågan är, hur får förgasaren vacuum ovanför trottelmembranet så trotteln lyfts?? Jag hittar inget hål/kanal för det.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Thomas L


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakuumförgasare Baotian 4T
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 22:38 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 13 aug 2016, 18:01
Inlägg: 3
Jag hinner svara mig själv eftersom det inte är någon rusning till detta forum!
Jag hittade i trotteln att det är ett "extra" hål förutom det för nålen. Är det där förgasaren får upp vakuum till trottelmembranet?

Nu har jag mekat hela j...a dagen med denna kines, det är min första kines. Det jag har upptäckt genom flera dagars surfande på alla dess forum för mopeder/scooter sär hur många som genom åren har haft och har problem med, många gånger nya kinesmoppar, plus alla gamla moppar, och det finns väldigt lite bra svar och hjälp att finna. Det är hela tiden "standardlösningar", typ kolla ventilspelet, kolla luftfiltret, kolla förgasaren, kolla bla bla bla.......

Jag gör en jämförelse med min, uppskattningsvis 15-åriga gräsklippare med en 4-takts Brigg&Stratton motor. Den får ingen som helst omvårdnad, men den startar jämt, den startar varje vår efter en vinter i dvala i kallförråd. OCH, den går utmärkt hela tiden! Varför går den i stort sett felfritt medans nya Kinesiska motorer kräver en jävla massa omvårdnad??

Jag har säkert löst mitt problem innan jag får ett svar här, men tack ändå.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakuumförgasare Baotian 4T
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 14:02 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Det är lite underligt att medlemmarna här svarat på din fråga, framför allt på en lördag eftermiddag/kväll... :lol:

Jag kollade lite snabbt och hittade en länk som visar tämligen tydligt hur den typen av förgasare fungerar:

oversikt-cvk-aka-vacuumforgasare-t35.html

På detta forum till och med ;)

Ett tips är att vid frågor gällande till exempel felsökning, få med så mycket information som möjligt. Bilder är mycket bra ibland, i ditt fall (som de flesta andra fall av felsökning etc) vore det mycket lättare att hjälpa till med både så mycket iformation som du känner att du kan ge samt även bilder, oavsett knapphändig eller mer komplett information.

Vad gäller de "standardlösningar" du funnit så är det oftast så att när för lite information finns med i felsökningsfrågan så är det som med all annan felsökning, dvs man börjar med de vanligaste "felen" och efter att de åtgärdats (om det behövs) kan man utesluta dessa och fortsätta med mer ingående hjälp. Ibland är det också även så att även om det är just membranet som är dåligt (även nya membran kan vara dåliga) så kan även ventiler, luftfilter, tändstift etc vara i behov av att justeras, rengöras eller bytas ut så visst är det bra att det finns gott om information om hur man själv kan åtgärda felen. Det är faktiskt så att det finns tämligen gott om information om hur man kan lösa de flesta fel som kan uppstå.

Sen tycker jag inte det är riktigt rättvist att jämföra en briggs & stratton med en kinatillverkad mopedmotor av flera anledningar, en gräsklippare går oftast inte så långt som en moped, den går inte lika fort och har egentligen inget alls gemensamt förutom att de är motorer. Carol Shelby ritade och tillverkade också motorer men inte heller de är väl ok att jämföra med ;)

Nåväl, sarkasmen har gjort sitt.

Kinatillverkade GY6-baserade motorer har numer ett oförjänt dåligt rykte. Till en början så var det många fel på dem, som windows till exempel, men varefter tiden gick så har kinesmotorerna utvecklats och blivit bättre och nu är de riktigt ok. Det som krävs är naturligtvis underhåll av maskinerna och det gäller ju alla motorer, kinatillverkad, taiwantillverkad, koreatillverkad, svensktillverkad, tysk, jänk, fransk, spansk, italiensk, australiensk, rysk... ja, oavsett tillverkningsland helt enkelt. En del kräver mer omsorg och vanligtvis går det hand i hand med priset, billig att köpa = mer eller tätare serviceintervall, dyr att köpa = mindre eller glesare serviceintervall. Inte alltid men ofta är det så. Själv har jag lyckats bränna av 2600 eller om det var 2700 mil på ett år med en kinatillverkad moped jag köpte ny för 6000 kronor och det var en så kallad "andrageneration" av kinatillverkade scootermotorer, dvs servicepack 1 samt en del uppdateringar, dock ganska tidigt i kvalitets-skalan. Trimmad så in i helv..... Den krävde sitt underhåll men absolut prisvärt och vid bra skötsel även mycket pålitlig.

Du har bytt till nya membran skriver du, hur ser de ut? Har du ej möjlighet att lägga upp bild/er så jämför med bilderna i länken jag lade in ovan.

Ta gärna med info om hur insug, packningar, luftfilter etc ser ut samt eventuellt dubbelkolla så att trottelnålen sitter som den ska, om locket på förgasaren sluter tätt samt om bränsleslang, vakumslang etc sitter som det ska etc.

Om du redan löst problemet är det finemang, ändra då gärna i trådbeskrivningen och lägg till "LÖST" till exempel, men låt resten av innehållet vara kvar då det kan vara till nytta för andra även om svar finns på forumet, det tillför alltid något.

Lycka till



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakuumförgasare Baotian 4T
InläggPostat: lör 20 aug 2016, 18:17 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 13 aug 2016, 18:01
Inlägg: 3
Jag får väl tacka för ett svar i alla fall.
Jag säger inte mer så har jag inget sagt.

Var det denna mening i guiden du tyckte till fullo besvarade min huvudfråga vakuumkanal, "Kolven styrs i sin tur av en vakuumklocka som känner av undertrycket i förgasarhalsen."?


Klockrent! Det hade jag ingen aaaaaaaaning om!
Stort tack för hjälpen!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakuumförgasare Baotian 4T
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 16:47 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Varsågod, det var så lite så ;)

Seriöst, jag är inte ute efter att retas och jag vet hur frustrerande det kan vara att skruva ibland.

Bra att du blev hjälpt av guiden, eller blir? Hehe, kanske min sarkasm smittade av sig. Det är ok för mig.

För att svara på om det var den mening inom "-" tecknen i ditt inlägg jag syftade på blir svaret både jag och nej då det är ryckt ur hela guiden. Finns även bilder som visar exakt var och hur luft, vakum etc tar sina vägar. Kanske var det taskig täckning på internätet då du kollade, kan hända ibland att bilder inte hinner visas då, testa att kolla igen så ser du tydligt på bilder och bra förklarat , när, var och hur det fungerar.

Sammanfattning så tycker jag att guiden i sin helhet besvarar din fråga.

Tycker du inte det, skriv gärna igen så får vi hjälpas åt att komma fram till något som hjälper/fungerar.

Ha en bra dag!



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: