Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:40




 Sida 1 av 1 [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: tis 26 jul 2016, 21:43 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 26 jul 2016, 21:23
Inlägg: 7
Tjenare alla, borde lösa problemen själv men känner att jag vill vädra irritationen lite..

köpte mitt livs första eu räcer.. "Fint skick" Viarelli S3, 2012a endast 173mil.. bara det att den bara gick att kicka igång. startmotorn surrade men inget mer ... fint, startmotor eller bendixdrev tänkte jag. provturen gick bra, tog en sväng när jag kom hem sen ... tyckte att den ibland "brummade" och vibrerade mer än jag önskat mig.. började felsökning.

tog väck startmotor,. såg fin ut.. inga skador..
tog väck sidokåpan.. bendix såg fin ut.. men konstaterade att Startkransen gick att snurra, samt glappade radiellt...
och Fläktskivan hade 3 vingar kvar men dessa var knäckta. lånade en mutterpicka och tog väck variatorn ... trodde jag ja... nu börjar det roliga..

tror jag låter bilderna tala. men glidhylsan sitter fast, och låser således fast bakre delen av variatorn, och startkransen har makulerat endel av splinsen på vevaxeln... men jag blev lite trött iallafall .... projekt nr:1 få loss hylsa och resten av variatorn... hoppas att det går.. projekt 2: beställa grejor..

Bild

Bild
Bild

Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 22:54 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Tyvärr har nog killen som monterat ihop variatorn satt ihop den felaktigt (klämt remmen).
Bild
Samma fel(skadad vev)?
Kolla bilden efter bild 15 i denna guide http://www.twostroke.se/product.asp?product=28769
I värsta fall står du inför ett vevbyte... :(
I bästa fall så räcker det med att köpa en ny startkrans som fäster i splinesen som finns kvar på veven..
Du ser nog bättre när du fått loss glidhylsan.
Men tyvärr tror jag du måste byta vev...
Om du inte kan "schimsa" ut startkransen med en bricka så den greppar i splinesen som finns kvar... :(



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 23:03 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 26 jul 2016, 21:23
Inlägg: 7
tack för svaret... 2st godislådor med delar, b.la vev beställd.. motorn ligger på arbetsbänken. testade en fräschare variatorskiva / startkrans. det måste shimsas 1mm eller mer för att ens nudda något.. . så det skiter vi i.. problemet nu är att glidhylsan sitter rätt hårt fast verkar det som .. men är låst nu i väntan på en rättförs avdragare till svänghjulet.. och så fastnade jag på att få loss kammen ... för guiden jag såg där togs drevet bort. men det ser inte ut att vara möjligt. däremot såg jag nu att man bara kunde lägga av den .... återstår att se.... lite färgmärkning kanske..



Spännande det här.. närmaste mopedmeket var väl en 20 år sen ... Sachs 505 motor...


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: fre 29 jul 2016, 20:27 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Lycka till!
Håll oss uppdaterade



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: fre 29 jul 2016, 22:50 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 26 jul 2016, 21:23
Inlägg: 7
ett mellanspel, fick hem avdragare, lyckades montera isär motorn. nu var det bara hylsan kvar.
tog hjälp av en bekant .. vi drog med rörtång tills drevet på andra sidan vreds runt,
tog en rondell och kapade ner så långt vi kunde bredvid vevaxeln, sedan med huggmejsel lyckades få en minimal glipa mellan hylsa och axel.
Bild
i med 5-56. vrid lite vrid lite den börjar röra sig. brun vätska börjar sippra fram ...

Bild

nåväl Tillslut släpper hylsan, om än Mycket motvilligt.

tycker axeln ser ut som att hylsan skurit, eller värmenypt..
Bild

Sedan tror jag bestämt att HasSse666 hade rätt angående klämd variatorrem,
för inre varatordelen vad den nu heter har oxå slirat och masakrerat både sig själv och vevaxeln...

Bild

:spank: föregående tullemek som farfar kallade dem som kunde, men inte så bra


nu väntar jag bara på sista gottelådan .. (glömde ju beställa blockpackningarna ... :blush: )


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 09:10 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 26 jul 2016, 21:23
Inlägg: 7
Dax att avsluta denna tråd med att Jisses vilken skillnad det blev med lite nya prylar...

det satt ingen Packning på Variatorkåpan, så en sådan monterades..
har den enorm betydelse `?

ska försöka kolla varför startdrevet börjat missa ..

ska det smörjas något ?
Ser att jag först ska kolla laddningen på batteriet... :blush: vart ju lite gnidande innan den startade efter motorklyvningen, (tömde knasen)

ska även kolla och efterdra variatorn, mm ..
Mvh Ola Backlund


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 16:01 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Olabacklund skrev:
det satt ingen Packning på Variatorkåpan, så en sådan monterades..
har den enorm betydelse `?

Nej lite dammskydd inget annat

Olabacklund skrev:
ska det smörjas något ?

Nej



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 16:16 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 26 jul 2016, 21:23
Inlägg: 7
Tack för den infon...

Kan nog konstatera att symptomets ursprung är elektriskt...
Tvärslut batteri just nu, så det blir att leta fram multimetern
Och följa felsökningsguiden...


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 16:55 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 26 jul 2016, 21:23
Inlägg: 7
Konstaterade först att det inte fanns någon laddning öht.
Skulle sedan till att mäta sladdarna ut från motorn då felet uppenbarade sig likt en blixt från klar himmel...

En av sladdarna(gul) hade hoppat ur kontaktstycket
Och vips nu är allt okej.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 18:35 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
:tummeupp:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viarelli S3 Fyndet...
InläggPostat: fre 19 aug 2016, 20:15 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 26 jul 2016, 21:23
Inlägg: 7
funderar lite på att starta en ny tråd då ämnet är lite ändrat nu .. .men jag fortsätter och håller mig här. blit nog lite spånande med..
antar att mina frågor stötts och blötts i evighet men har sökt och blivit förvirrad, så jag ställer frågorna på mitt sätt, och hoppas att de kan besvaras så jag kommer till klarhet ..

har läst om variator och vikter och allt det där... vart så impad då moppen glatt, nåväl med tanke på min kroppshydda så är det glatt, tar mig till 70 på mätaren , (oskruvat enligt tidigare ägare, ) nåväl hittar inga strypningar (förutom skorstenen) så det är väl lite sanning med mod. .. lite smolk är väl att mätaren har en viss differens mot verkligheten (GPS) 55 på mätaren ger 45 på gps... men tills vidare kommer jag ange mätarhastighet i det jag babblar om ..

hemifrån till jobbet börjar med en brant backe ... från jobbet och hem avslutas med brant backe .. och mopeden ska ofelbart sänka varvtalet i backen , ... :/
på planmark accar mopeden till 25-30 sen börjar den sänka varvtalet endel, för att vid 45 på mätaren ligga som lägst därefter ökar hastigheten till mellan 60/70 genom ökning av varvtalet .. antar att variatorerna har växlat klart vid 45.. eller så långt de kan iallafall

1: försöker hitta hur "högt" variatorremmen ska ligga på lågväxel bytte rem, och siffrorna stämmer med den gamla remmen iallafall ,drvs-02 729 17,5 30, skulle vara den enligt shoppen, på en 43cm 12" motor ,
(bilden visar lågväxel)
Bild


Gjorde HasSses Tusch tricks och det verkar väl som att balansen ligger relativt bra möjligt kanske att det finns lite mer på främre variatorn kanske..

Bakre variatorn verkar ha växlat till högsta växeln iallafall men frågan är om remmen ska högre upp på lågväxel?
Bild

Bild

Vikterna påstod min hushållsvåg låg på totalt 35-38gram .


2: För att erhålla ett högre varvtal, antar jag att toppfarten får nallas lite på ? kraftigare kopplingsfjädrar bak ger alltså högre ingreppsvarvtal. . men jag måste då även ha kraftigare tryckfjäder för att motverka att den börja växla innan ingrepp ?
och jag antar då att vikterna måste mekas lite med ?

eller är det så enkelt att jag bara ska öka effekten lite.. :P testade ta bort skorstenen men måste väl ha annat munstycke då .. för mopeden ville inte alls då ..



Vi börjar såhär fåse om jag blir något klokare hoppas ni kan hitta några frågor att besvara i svammlet här --


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: