Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 09:05




 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: sön 02 okt 2016, 05:15 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 05:02
Inlägg: 5
Jag har ett mycket frustrerande "glapp" på min pgo pmx sport som jag skulle behöva hjälp med att felsöka.
Mopeden startar på kicken felfritt. Alla lampor lyser men så fort jag rör den framåt (för att få upp centralstödet) dör den.


Det här har jag lyckats felsöka:
Håller jag inne bromsen tänds bromsljusen och den dör inte om jag rör på den.
Står den på stödet och jag gasar snurrar hjulet.
Startmotorn går inte igång oavsett bromsljus. Men ett klick hörs.
Pluskontakten på startmotorn (nån form av hästsko) är riktigt demolerad och sitter fast med silvertejp.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: sön 02 okt 2016, 23:31 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Har du kollat om det finns en kontakt vid sidostödet som spökar"
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=26449



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 10:23 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 05:02
Inlägg: 5
Ja jag läste igenom guiden innan jag postade (Tack!) Men den här modellen har ju inget sidostöd vad jag vet och jag kan inte se någon brytare vid centralstödet eller i elschemat.

Däremot så bytte jag igår kabelsko till startmotorns plus och den snurrar på.

Så felet är nu helt isolerat till att den dör när jag vickar mopeden framåt.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 16:50 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 05:02
Inlägg: 5
OK! problemet var att kabelskon på batteriet antagligen var dålig för när jag bytte den så fungerar allt igen. Märkligt fel dock... undrar vad exakt som vad som hände.

Fast efter detta byte fungerade inte startmotorn längre utan klickar bara. Alltid är det nåt :x


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 18:36 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Hmm måste man ha batteriet inkopplat för att moppen skall gå?
Jag vet att vissa modeller kräver batteri för att gå



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 22:35 
100 km/h
100 km/h

Blev medlem: fre 29 aug 2014, 12:36
Inlägg: 152
låter som dålig kontakt på pluskabeln till starten.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: tis 04 okt 2016, 16:42 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 05:02
Inlägg: 5
Hm, jag får nog ta tillbaka min tidigare kommentar om batteriets minuspol. (Den återgick till tidigare beteende mer eller mindre direkt)

Nu har jag kopplat ur batteriet helt och den startar på kicken hur fint som helst. Men så fort jag gör minsta rörelse framåt så dör den. Jag har ingen som helst idé vad som kan vara så känsligt att den dödar tändningen om jag ruckar på mopeden framåt nån cm.

Jag kan inte se nån kabel överhuvudtaget ner till stödet som skulle kunna agera brytare, och jag kan inte se någon brytare på elschemat heller (även om jag inte är någon expert). Den enda avvikelse på stödet är att det saknas en sån metallspärr för att hålla stödet på plats i sidled. Jag provade att köra in en vanlig tavelspik där för att se om det på nåt sätt var ledande, samt drog en ståltråd från hålet till ramen för att se om det på nåt sätt var nödvändigt men ingen skillnad.

Bör också tilläggas att beteendet inte finns så länge man håller in vänster handbroms

(jag antar att posten ovan gällande startmotorn gäller just den icke existerande startmotorn, eller kan det fortfarande ha med den att göra fastän batteriet är urkopplat?)
Btw väldigt snällt att ni försöker hjälpa till, det är vansinnigt frustrerande fel detta.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: lör 08 okt 2016, 17:58 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
På Baotian så tar man loss svart/vita kabeln från CDI´n eftersom den "dödar" tändningen det är nog samma på PGO´N
Tar du loss den kabeln direkt från CDI´n utesluter du felet med dödarknappen
Läs mer här baotian-cdi-hur-den-ar-kopplad-t238.html

ÖVERSIKT CDI

Bild
Bild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt
Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n (denna skarv finns inte på min andra Baotian utan där går blå/gul direkt till CDI´n)

Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN
Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN
Kabel 3 svart/vit går till "dödarknappen" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet)
Kabel 4 grön går till JORD
Kabel 5 ingen kabel alls (i detta fall är CDI´n varvtalsbegränsad)
Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan.
Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in till CDI´n)

"Strippat tändsystem"
Bild



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Märkligt glapp pgo
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 15:47 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 05:02
Inlägg: 5
Nu har jag haft tid att prova.
Det enda som händer är att tändnyckeln inte längre går att stänga av mopeden med . (vilket inte är nåt problem i det här fallet eftersom man bara vickade lite på den så den dog).

Däremot så plockade jag bort alla kåpor o dylikt för att kunna inspektera om någon kabel såg ut att vara glapp och drog lite i alla kabelskor. Ingenting såg ut att vara konstigt men när jag provade sen igen så fungerade det. Körde iväg nån kilometer och även om gasen var jävligt märkligt och dog när jag drog på så tänkte jag att det nog var att den stått ett tag.
Sen stannade jag för att testa elstarten (som inte fungerade) och då var felet tillbaka.

Jag noterade då också en väldigt märklig sak att om jag lutade mopeden åt sidan så varvade den upp så pass att bakhjulet började snurra (när stödet var nedfällt)

Den går också att köra om man håller in vänstra handbromsen en bit (men det kändes lite skadligt så jag sket i att göra så utan rullade hem den istället)


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron