Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Har ett problem med min Viarelli Vetus; En obalans i framhjulet som senare även begåvats med missljud därifrån. Obalansen har jag haft sedan jag köpte den för ett år sedan. Märks tydligast vid 50 knyck och däröver. Kollade fälgen och skivan genom att hålla mejseln mot framgaffeln o snurra på hjulet; Helt klart snett och vint. Även däcket verkar ha en bula elr liknande. Funderade då: Bara köpa nytt eller hjälper balansering av hjulet? Gummi, fälg och skiva? Missljudet då? Jo, det startade inte förrän sent i höstas. Nu har det blivit värre. Kommer från framhjulet, låter som om fälgen skrapar emot skärmen, en gång per varv liksom (för att ge er en "ljudbild" - dvs metalliskt skav/skrap med hjulvarvs frekvens). Kommer först efter 20-30 km/h och tystnar vid +50 km/h. Låter inte direkt när moppen är kall, det tar några hundra meter (som om ngt behöver bli varmt först). Inbromsning har ingen tystande effekt på missljudet. Har tryckt tillbaka bromsklossarna så att dessa absolut inte ligger på: Missljudet är kvar. Har snurrat på hjulet när moppen står uppe på centralstödet: Hörs inget (förutom om jag snurrar hjulet åt fel håll, då låter det, men inte likadant, mer som om hast.mätarvajern/givaren klagar - vilket kanske är naturligt åt fel håll?). Lutar åt att det är hjullagret. Kan det hänga ihop då alltså? Skevt/obalanserat framhjul ger skador på hjullager till slut? Tacksam för goda råd och idéer Vänligen Ruttger Viarelli
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Besökte återförsäljaren och resonerade oss fram till följande: Troligen så att däck/fälg fått sig en kyss eller varit i obalans från start. Obalansen har gnagt på hjullagren, och nu har de börjat jämra sig. Åtgärden blir: Plocka loss framhjulet. Känna på hjullagren. Om ljud eller känsla av skrap i lagren; Byt dom. Balansera däcket. Montera ihop. Låter det som om jag lunkar åt rätt håll? /Ruttger
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Åkej, framhjulet avplockat och se vad som hittades: Från ena sidan ser man tydligt att det bortre hjullagret syns runt om hela, skulle alltså gå fint att knacka ut det lagret jämt och fint eftersom det finns en kant att lägga donet emot hela vägen runt:
Från andra hållet ser man att lagret inte sitter i centrum (lite svårare att få med på bild), det finns ingen kant runt om hela vägen, endast cirka halva cirkeln:
Intressant också att titta på den distans som ligger mot lagret på samma sida som bromsskivan, den har två spår som löper runt halvvägs. Tydliga skavmärken som syns längst ut till vänster:
För att fortsätta "tänka högt": Hjulbulten går således inte genom spikrakt (det syntes också lite skrapmärken på den, som troligen kommit sig av att man skruvat in den när det tagit emot). Hela hjulet "går på skeven". Osäkert om det skadat hjullagren, men det är väl egentligen sk*tsamma; Dom går ju knappast att byta ut ändå, det ena lär knappast välvilligt ploppa ut??! Och om man skulle byta dom: Inte sjutton hamnar det ena nya, helt magiskt, i centrum?? Snurrade på dom med fingret och tyckte förstås att det kändes lite skrovligt (eller var det nageln som..?). Skitsvårt att känna ju Lutar åt fabrikationsfel, kan inte förstå hur en kantsten eller liknade påkörning skulle banka snett ena lagret på detta sättet.. Någon som har några tankar kring detta?
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Hej. Ok, då har jag beskrivit problemet dåligt (hoppas jag). Dina guider har jag kollat igenom och de var de som förde mig fram till min slutsats. Du beskriver det såhär;
Jag försöker beskriva att lagret syns inte runt om, dvs 360 grader. Endast hälften syns. Jag kan således inte knacka ut det såsom bilden ovan beskriver, endast knacka på hälften av lagret. Kommer det ut då? Kanske borde testa, istället för att fråga? Plus att; Om jag nu får ut lagret/lagren och knackar dit två nya. Kommer inte ett av dom att återigen sitta 'snett'? Jag menar; Vad är det som gör att det sitter snett? Inte lagret självt väl? Mer sannolikt fälgen?
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Ok, fortsätter i "bloggformat" Resonerat hos ÅF med hjulet emellan oss. Teorierna är två: 1. Lagret kan vara feltillverkat. 2. Hjulbulten är sned eftersom den fått sig en kraftig kyss. Detta i sin tur har tryckt till lagret. Åtgärden blir: Byt lagren. Om det ena inte (återigen) sitter centrerat, är det ju fel på fälgen.
Fortsättning följer. Tar gärna emot tankar och idéer. Knäckta hjulbultar (axeln) borde ju någon varit med om? Eder Ruttger
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
Känns lite långsökt att det skulle vara nåt fel på fälgen... Det skulle kunna sitta en distans mellan lagren som gör att det ser snett ut... http://wildswede.se/Baotian/Dack/Framhjul.JPG
Oljud från lagren när man snurrar på fälgen eller om lagren känns skrovliga... BYT lager! Köp inga skitlager från Kina, köp SKF-lager. Innan bytet, skruva bort bromsskivan så att du inte skadar den när du håller på. Efter att du bytt lager, testa sedan att peta in hjulbulten som bör glida in ganska smärtfritt. Skruva dit hjulet på framgaffeln och om hjulet fortfarande "går på skeven" skulle jag kolla gaffelbenen.
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Ok, lagren utknackade (gick ju fint trots allt ) Definitivt skrovligt när man snurrar dom. Blir nya från Kulan Väst på måndag Grymt skönt med er stöttning Forts. följer.
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Jaha, Forumvänner. Köpte nya lager i Tools Momentum butiken: Värmde fälgen och kylde lagren i enlighet med de grymma guider som finns här i forumet. Det gick ganska hyggligt faktiskt. Montera ihop. Hjulbulten smet igenom utan motstånd. Satte på hjulet; Med hjälp av samtliga händer o fötter kan jag erkänna (bult, hastighetsvajer/givare, bromsok/skiva ska läggas upp i linje/våg ) Fick ihop det, UTAN att några delar låg kvar o grimaserade "gissa var jag ska sitta"
Provkör. Missljudet är kvar
Nu rast/vila o fundera ett varv till
Vi upptäckte att hjulbulten (axeln) var lite stukad. Knackade den rät'ish. Hur viktigt att den är 100% rak? Fanns ju ett par skavmärken på distanshylsan som sitter mellan lagret och bromsoket/skivan. Kan den sitta snett o skava? Måste kolla extra noga. Men kan spontant säga att den inte ger mycket möjligheter till att justeras vid själva monteringstillfället.. Några glada tillrop och/eller idéer, någon?
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
Det är inte så att du dragit åt bulten på hjulaxeln för hårt så att distanshylsan börjar trycka på för hårt på den inre delen av lagret? Testa att lossa lite på muttern, försvinner missljudet då? Hjulaxeln bör ju vara rak men den snurrar ju i och för sig inte när du kör så "rät'ish" är väl OK. Hjulaxeln gick ju igenom lagren utan problem...
Missljudet, skulle det kunna vara från bromsen eller från att däcket tar i någon stans? Ställ den på centralstödet och snurra på hjulet. Om du hör missljud, testa med att plocka bort bromsbeläggen och kontrollera så att däcket inte tar i någon stans och snurra sedan på hjulet. Om ljudet är borta så har felet något med bromsskivan eller bromsen att göra. Bromsskivan skevar inte?
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Hejsan. Har nu spelat in tre klipp som beskriver läget. Innan jag gjorde inspelningen av dessa tre mästerverk, lossade jag hjulbulten (den hade jag dragit åt för kund och fosterland kan jag säga). Svårt att höra det tjippande ljudet i videon medans motorn är igång, men det går faktiskt Filmklippen finns på Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCZkbfR ... c6tsxaY3pw
För att besvara/diskutera era frågor och inlägg: Jag har pressat ut bromsbeläggen så att dessa inte ligger på (hörs på klippet när fälgen/skivan testas med mejsel), när jag tar ut moppen på provtur och ger fasen i att använda frambromsen (beläggen ligger således knappast på) - kommer missljudet lika förbaskat efter en stund. Jag drar slutsatsen att; Jodå, beläggen ligger på lite granna, men är det verkligen dom som låter?? Nästa steg är att montera loss dom helt och hållet, bara för att 100%-igt eliminera den teorin (börjar nu leta efter en videoguide som beskriver hur detta görs bäst ).
Här följer även bilder på framgaffeln, dock osäker på vad ni vill se; vinkel, detaljer osv.
Jag har kollat så att däcket inte tar i skärmen. Kikade även så gott det går att distanshylsan sitter i centrum, och det gör den.
Däckskrället tillsammans med fälg och skiva vobblar ju uppenbarligen. Om däcket är lagat med pappkartongtjocka lagningar, skulle ju förklara lite men knappast att fälgen skevar..? Har den fått sig en sådan hejdundrande smäll att rubbet skevar?
Vad återstår att göra, förutom ovan beskrivna åtgärd att montera loss beläggen tycker ni ?
Hmmm Tror tyvärr detta är lite av den "kinakvalité" som kan dyka upp på dessa moppar Hade en TMS VIA som jag köpte ny som hade en något skev bakfälg dock blev det aldrig något missljud pga detta. Jag tror alltså att det likaväl kan vara ett tillverkningsfel som en skada som uppstått på fälgen
PS Har du kollat så att det inte bara är bromsskivan som är skev?
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
"Kolla att bromsskivan är rak" läggs härmed till checklistan
Ytterligare en symptom: Oljudet förstärks när vi är två på moppen. Ett problem är att ljudet inte går att få fram när moppen står på centrumstödet, det krävs värme (kör 500 m) och tyngd..
Framaxeln var, om jag fattat rätt, "lätt stukad"? Isf så kommer ju inte inre lagerringarna att linjera? Om jag nu förståt konstruktionen rätt.. Snurrat på hjulet löst men uppträtt på hjulaxeln?
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Hej. Korrekt, stukad men knackad rak igen. Smet igenom inre ringarna lätt på bordet och inte minst vid monteringstillfället. Men ser din poäng, lägger till detta till checklistan
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Angående din fråga (jag missade) tidigare HasSse666: Videon visar att inte bara skivan är sned. Bulan på däcket syns tydligt och mejseln ligger mot fälgen i första snurret. /Ruttger
Hej. Korrekt, stukad men knackad rak igen. Smet igenom inre ringarna lätt på bordet och inte minst vid monteringstillfället. Men ser din poäng, lägger till detta till checklistan
Nu ska jag vara rakt på sak. Man KAN inte som amatör rikta en axel och få den rak. Toleranserna i kullager är 100-delar av millmetrar, Du har inte en chans att få en axel rätt. Efter "riktningen" har du dessutom kvarstående inre spänningar i axeln som kan ställa till med vadsomhelst.. Byt!
Fö Bromskivan verkar böjd, tillräckligt för att den skall toucha beläggen .. Ta bort beläggen och lyssna (men bromsa för h-e inte med framhjulet.. ...
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Nytt arbetspass nedlagt, och vi tog loss alltihop med följande resultat: Kollade bromsskivan; Den är rak. Haft hjulet upphängt på axeln/hjulbulten 'löst'; Det snurrar utan problem. Kontrollerat detta i flera olika lägen i syfte att eliminera alla tankar på hjulbultens eventuella inverkan. Monterat ihop allt, denna gång med fyra armar och ben. Dessförinnan fettat in alla delar rejält med kvalitétssmörj från Gamlestan's Kullagerverkstad (SKF). Och inte minst: Lossat samtliga bultar som håller framgaffeln på plats nere vid hjulaxeln, samt därefter dragit fast dem igen. Detta för att ge allt en möjlighet att linjera och "komma tillsamman". Jo just de ja; Alla delar rengjordes minutiöst oxå.. innan smörjning. Något vi la extra tid på: Rengöra och smörja hastighetsgivaren som sitter på högra sidan, mot gaffelbenet. Den verkade sannerligen må bra av det; Den snurrade runt mycket lättare av fingerkraft.. En annan sak vi noterade: Distanshylsan mellan vänster hjullager och framgaffel (sett framåt från förarens synvinkel), dvs på bromsskivans sida, hade nu två nya skavspår (!). Ok, så här smetade vi extra mycket fett från Gamlesta'n... Och vände hylsan åt andra hållet (ifall f*nskapet är helt skevt och/eller... nå't annat Vi noterade dessutom att: Gummit (dvs däcket) har en bula på ena sidan. Fälgen och bromsskivan är raka. Alltihop ges en möjlighet att monteras snett eftersom hjulbulten förväntas dra ihop allt rakt.. men det finns trots allt ett visst glapp mellan distanshylsor och hjultbult/axel. Ok, lite och något svamlande är allt detta.. Provkörde, och inget missljud hördes. Endast "obalans" i framhjulet. Detta beror förstås på bulan i däcket. Slutnotering: Jag har inte kört det ultimata testet ännu; Ta en tur med frugan bakpå. Återkommer när det är gjort
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34 Inlägg: 113 Ort: Göteborg
Kört några mil med full packning, och missljudet är borta! Finns två möjliga (mer sannolika) förklaringar; Antingen dras axel och distanser snett om man inte är två som drar fast hjulet. Den ena personen "riktar" in hjulet medans den andra personen drar fast bulten. Själva "riktandet" är jag inte så säker på, men hjulet hänger åtminstone inte i lägsta läget om man håller upp det. Nr 2: Hastighetsmätarens givare rengjordes och smörjdes upp rejält. Den löpte lättare efter detta. Hursomhelst: Stort tack för alla glada tillrop. Case closed
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori