__________________________________________________________________________________________________________________________
Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet- Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när du kickar - blåa "vågen" i bild ovan)
- Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet - blåa "fyrkanten" i bild ovan)
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv. - När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
- Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt - tändspolen blinkar till rött i bilden ovan
- Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista -
Länk: Wikipedia - CDI tändning__________________________________________________________________________________________________________________________
ÖVERSIKT CDIBild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt
Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n (denna skarv finns inte på min andra Baotian utan där går blå/gul direkt till CDI´n)Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN
Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN
Kabel 3 svart/vit går till "dödarknappen" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet)
Kabel 4 grön går till JORD
Kabel 5 ingen kabel alls (i detta fall är CDI´n varvtalsbegränsad)
Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan.
Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in till CDI´n)
"Strippat tändsystem"__________________________________________________________________________________________________________________________
Kontroll tändsystemBild 2 -
OBS ! koppla ur kontakten från CDI innan mätningOHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN...
Kabel 1 och Kabel 4 Ohm tal bör ligga mellan 80-160 Ohm
- annars är kanske kabel 4 ej ansluten till jord (kolla kablage)
- pickupen KAN vara trasig
Kabel 2 och Tändhatten (inne i den) Ohm tal bör ligga mellan 7-9 Kilo Ohm
- annars kan tändspolen, tändhatt eller tändkabeln vara trasig
Kabel 3 och Kabel 4 Ohm talet får INTE indikera att du har kontakt (0 Ohm)
OBS! När du mäter skall tändnyckeln vara PÅ och sidostöd uppfällt- om du har kontakt=0 Ohm kan brytaren för sidostödet eller tändningslåset vara trasigt
- om du har larm med stöldskydd kan det vara larmet som är trasigt eller stöldskyddet "aktiverat")
- någon av kablarna 3 och 4 kan vara skadade och kortsluta mot jord
Kabel 4 och minus polen på batteriet Ohm talet skall vara 0 Ohm
- annars kan kabel 4 vara dåligt jordad
- någon kontakt kan ha glidit isär = kolla kablage
Kabel 5 (eventuellt en rosa kabel) varvtals begränsning behöver vi inte mäta..
OBS ! om du har en grön kabel här och Kabel 4 saknas har du jorden här istället.
Ersätt då alla ovanstående mätningar där jag skrivit kabel 4 med 5 iställetKabel 6 och kabel 4 OHm talet skall vara 500-600 Ohm
- kolla att pickupen sitter fast ordentligt (jordad)
- kolla även att kablaget till pickupen är OK
- annars KAN det fel vara på magnetspolen/tändplattan
[
Bild 3 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med dubbelkontakt
Notera - Svart/vit skall sitta uppe till högerDenna CDI har ingen ROSA tråd för varvtalsbegränsning där sitter jorden istället (kabel 5)__________________________________________________________________________________________________________________________
CDI PLACERINGBild 4 - Här hittar du CDI´n under sadelfacket tex på Baotian Sprint
Bild 5 - Här hittar du CDI´n i batterifacket tex på Baotian Sport
__________________________________________________________________________________________________________________________
Felsökningstips ingen gnistaTips 1Mät mellan kabel 6 och kabel 4 (sätt intrumentet på volt DC)
När du kickar/använder elstarten skall du ha ca 12 volt in.
Om du inte får spänning dit har du fel i kabelstammen eller trasigt tändlås
Tips 2Koppla bort kabel 3 (svart/vit)
Om du inte får gnista är problemet inom tändsystemets delar(tändspole,tändhatt,tändstift,magnetspole,tändplatta,spänningsregulator eller kablage till dessa).
Om du får en gnista, så är problemet tändningslåset , eventuellt larm, sidostödets brytare eller kablar som går till dessa.
Hur lossar man stiften från CDI kontakten?Bild 6 - Platta till en liten spik
Bild 7 - Tryck in den tillplattade spiken i kontakten
Detta gör du för att "pilla upp" det lilla blecket som hindrar kabelskon att halka ur.
När spiken är på plats dra kabelskon bakåt
Bild 8 - Bild på kabelskon med det lilla blecket som skall "pillas upp"
__________________________________________________________________________________________________________________________
CDI TESTEgentligen behöver man ett special instrument för att mäta upp CDI´n
Men du kan få en fingervisning om du gör nedanstående mätning.
Du skall mäta direkt på CDI´n där kablarna enligt schemat normalt sitter.
Observera om instrumentet "fladdrar" under mätning vänta en stund tills kondensatorer i CDI´n laddas urBild 9 -
Jag kan inte garantera att CDI´n är hel även om värdena stämmer detta p.g.a. att elektroniken kan uppträda annorlunda under belastning eller när den blir varm.
Däremot kan du med större säkerhet konstatera att en enhet är trasig ifall ovanstående värden inte överensstämmer.HasSse666