Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 11:31




 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Startar inte
InläggPostat: ons 01 dec 2010, 21:32 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: tis 09 nov 2010, 11:28
Inlägg: 82
Jag har alltså problem först och främst med att moppen inte startar, men även två andra problem. Jag beskriver dem också i samma inlägg, för jag vet inte om problemen kan hänga samman.


Startar inte:
Det blåser ur tändstiftshålet när man kickar. Det finns gnista. Jag ställer ventilerna (insuget stod på <0,05mm). Det kommer bensin till förgasaren. Men tändstiftet är torrt.

Så jag plockar isär förgasaren och rengör. Noterar att luftfiltret är mycket smutsigt, samt att det ligger grus i luftburken innanför filtret. Rengör allt och blir än mer övertygad om att det är smuts i förgasaren. Men jag har haft isär och rengjort den nu tre gånger (med stigande noggrannhet), och det hjälper inte. Jag drar åt insuget lite extra.

Jag ser inga fel med förgasaren, förutom att jag är osäker på membranets sladdrighet och storlek. Det är möjligt att det är slappt och på gränsen till för stort. Hur spänstigt det ska vara minns jag inte med säkerhet, men jag minns att det varit mindre. Kan ett uttjänt membran ge sådana problem jag beskrivit?


Konstigheter med el:
Den laddar ur och eventuellt förstör batteriet snabbt. Efter bara någon månad med nytt Biltema 7Ah, tycks även detta vara dåligt. Och elstarten tycks helt död (inte ens ett klick hörs, vilket iofs kanske beror på ett knäckt batteri?). Motorn kan gå igång någon sekund på tomgång med idogt kickande och startgas, så jag utesluter fel med sidostöd. Startmotor någorlunda ny.

Jag kollar anslutningar vid startmotor, kabelskorna vid batteriet, vid tändspolen och de två kablarna vid startrelät. Dessa två har en grå beläggning. Rengör. Byter även CDI. Tar av golvet och lyktinsatsen för att leta efter skavda kablar eller annat, ser inga fel.


Missljud:
Efter att den dött under färd, tankade jag den och lyckades starta den kortare stunder. Det kändes som om den inte drev; som om remmen slirade eller det var fel med kopplingen eller något. Den ville inte varva upp och absolut inte driva bakhjulet. Dog snabbt. Efter ytterligare några försök, började det komma missljud när den väl gick igång. Jag hade bara några sekunder på mig att lyssna innan den dog, så jag kan inte säga varifrån eller hur det lät, men det lät inte bra.

Jag kollar variatorn, remmen, vikter, koppling. Jag tyckte allt såg okej ut, men bytte ändå rem och vikter, samt rengjord och smorde koppling. Missljudet borta. Trots detta befarar jag att missljudet inte hade med variomatiken att göra.

EDIT: Det är en DinSport X2 -08, 1200mil. /EDIT



_________________
DinSport X2 -08 * 63cc * 0,79 original hvd-munst. * All variomatik original * 1300mil juni 2011.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startar inte
InläggPostat: mån 03 jan 2011, 03:15 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: tis 09 nov 2010, 11:28
Inlägg: 82
Jag har inte löst problemet ännu, är det ingen som har något förslag?

Det enda jag har haft tillgängligt för förgasarrengöring är avfettingsmedel, bensin, sprayburk med elektronikrengöring samt "luft på burk"). Detta har fungerat tidigare vid sk-t i förgasaren, men jag har ändå svårt att släppa tanken på att det är förgasaren:
Stark gnista+bensin når förgasaren+luft kommer ur tändstiftshålet när man kickar=förgasarproblem nästan till 100%, eller hur?

Eller ska man vänta med att köpa ny förgasare tills multimetern kommit; jag har ju dessutom något slags elfel, kanske är det som är boven?



_________________
DinSport X2 -08 * 63cc * 0,79 original hvd-munst. * All variomatik original * 1300mil juni 2011.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startar inte
InläggPostat: mån 03 jan 2011, 05:33 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Bara för att det blåser när man kickar utan stift betyder det inte att ventilerna öppnar som dom ska.. Torrt stift är antingen förgasar eller ventilrelaterat. Jag hade problem med att moppen inte ville starta och det slutade med ventilrenovering.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startar inte
InläggPostat: mån 03 jan 2011, 06:32 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: tis 09 nov 2010, 11:28
Inlägg: 82
Tack för tipset, hade inte tänkt alls på ventilerna!

Jag har en 72cc-topp från Bikenet som kanske skulle funka att ersätta originalet. Ventiltallriken är större än originalets minns jag, men det borde väl bara leda till aningen sämre kompression/prestanda?



_________________
DinSport X2 -08 * 63cc * 0,79 original hvd-munst. * All variomatik original * 1300mil juni 2011.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startar inte
InläggPostat: mån 03 jan 2011, 09:25 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Det skadar inte att prova med den, ventilstorleken har nog ingen negativ inverkan på prestandan men om förbränningsrummet är större får du nog en kompressionsminskning..



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: