Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 14:57




Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Justera förtändning
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 00:25 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Detta är något du gör på egen risk!
Att justera förtändningen på 3-4 grader BRUKAR gå bra.
Var uppmärksam på spikningar efter du justerat tändningen.

Bild
OBS!
Har du inte råd med en sprucken kolv strunta i att justera förtändningen.
:wink:

Har "snott" bilden av en kollega på forumet...... :oops:

__________________________________________________________________________________________________________________________

Bild
Blid 1
Skruva bort fläktkåpan

Bild
Blid 2
Plocka bort fläkten

Bild
Blid 3
Mät magnetens diameter för att räkna ut omkretsen
Diametern är 109mm (se nästa bild)

Bild
Blid 4
Vi tänker testa 2-4 graders förtändning eftersom det brukar vara optimalt.

Så här räknar vi ut hur mycket vi skall flytta pickupen
Omkretsen = pi * diametern = 3,14 X 109mm = 342mm
Nu kan vi beräkna antalet grader per mm(360/342=1.053)
Som vi använder för att räkna ut vår ökning på 3 grader till mm (3/1.053= ca 3,2 mm)
Alltså vi ska öka förtändningen 3,2 mm (flytta pickupen 3,2mm till vänster)

Bild
Blid 5
Märk upp magneten och pickupen så den linjerar.
OBS!
I följande steg får magneten inte rubbas


Bild
Blid 6
Täck för svänghjulet och pickupen så att metallspån inte fastnar på magneten.
Det är ett h_vete att få bort spånor från magneten!

Bild
Blid 7
Använd en "dremel" för att fixa pickupen

Bild
Blid 8
Nu är pickupen justerbar!
OBS!
Nedre hålet slipat in mer mot pickupen eftersom pickupen skall flyttas åt vänster.


Bild
Blid 9
Sätt ett par extra brickor på bultarna som håller pickupen.

Bild
Blid 10
Flytta pickupen 3,2mm åt vänster
Dra sedan fast pickupen

Bild
Blid 11
Skruva dit fläkt och kåpa.
Och sedan ut och provkör

VARNING!
OBS! Du har justerat för mycket om.
  • du hör spikningar
  • moppen tappar i kraft efter du kört en stund
  • motorn blir väldigt varm
Mest effekt tjänar du om du justerar förtändningen så mycket att det går utan att den "spikar"

Bild
Lycka till!



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Justera förtändning
InläggPostat: fre 03 jun 2011, 14:29 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 maj 2011, 13:47
Inlägg: 67
Av ren nyfikenhet,du som sannolikt gjort den här modifieringen mer än en ggn.....
Tycker du det ger mkt? De flesta motorer brukar ju reagera ganska starkt på ökning av förtändning om de har behov av det.

Som jag skrivit på annan plats brukar ju toppar av den typen som sitter på Baotian mfl vilja ha mkt förtändning eftersom de ur det perspektivet inte e speciellt effektiva.
Har för mig jag läst någonstans att de original får nått sånt som 30 grader som mest.? Iom att det relativt sett e liten kolvarea,vilket ju åxå påverkar behovet av förtändning,så grunnar jag lite på vad som e för mkt.?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Justera förtändning
InläggPostat: lör 15 okt 2011, 13:19 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 30 jun 2011, 00:47
Inlägg: 14
Ort: Göteborg
Tänkte ge mig på detta då min Baitian är helt jävla kraftlös och slö och toppar runt 40 knutar trots 72cc. Antar att lite mer färtändning bara är sunt med ökad volym. Men Hasse, jag kikade på ditt räkneexempel på 3 grader och borde det inte vara 3/1,053= 2,85mm? Som jag ser det är 3,2mm runt 3,5 grader.



_________________
/ Fredrik S
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Justera förtändning
InläggPostat: lör 15 okt 2011, 17:51 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
fsnfsn skrev:
Tänkte ge mig på detta då min Baitian är helt jävla kraftlös och slö och toppar runt 40 knutar trots 72cc. Antar att lite mer färtändning bara är sunt med ökad volym. Men Hasse, jag kikade på ditt räkneexempel på 3 grader och borde det inte vara 3/1,053= 2,85mm? Som jag ser det är 3,2mm runt 3,5 grader.


Går den inte bättre än så med den cylindern får du nog kolla över annat än tändningen först och främst.. :funderar:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Justera förtändning
InläggPostat: lör 15 okt 2011, 19:54 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
ja med 72cc och en välställd förgasare och fungerande variator så går det rätt bra med 72cc, men kolla på att plana & porta topp om du vill ha mer effekt! Och se även så din förgasare är ställd rätt.


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: