Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 15:50




Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Kontrollera gnistan tändstift
InläggPostat: fre 13 apr 2012, 16:36 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå


En kort guide hur man gör när man kontrollera gnistan på tändstiftet

Bild
Bild - 1
Lossa tändhatten från tändstiftet

Bild
Bild - 2
Använd en tändstiftsnyckel för att lossa tändstiftet.
Tips - Om det är för trångt att göra det genom serviceluckan eller från undersidan tabort hjälmfacket så kommer du åt bättre!

Bild
Bild - 3
Här är stiftet lossat
  • Färgen är OK (isolatorfoten skall vara chokladbrun på tändstiftet)
  • Gnistgapet skall vara 0,6mm på NGK C7HSA (justera vid behov)
  • Kontrollera också att isolatorfoten ej har sprickor
  • Rengör tändstiftet med en trasa borsta gängorna och elektroden med tex en tandborste
Länk: Här kan du kolla vilket stift som passar till din moppe och vilket gnistgap stiftet skall ha

Bild
Bild 4
Ser ditt stift ut så här har du fått en "loppa" på tändstiftet
Peta bort "loppan" och putsa stiftet så är det bara att köra igen
Obs!
"Loppor" var vanligare på den tiden man använde "blyad" bensin


Bild
Bild - 5 Bladmått
Använd ett bladmått för att kontrollera gnistgapet
Finns på Biltema för ett par tior

Bild
Bild - 6
För att frigöra en hand under arbetet montera en gummistropp på detta viset.
(Detta för att kunna använda elstarten)

Bild
Bild - 7
  • Sätt tillbaka tändstiftet i tändhatten och lägg tändstiftet mot metall.
  • Håll gärna fast tändstiftet med en polygrip så att du inte får en stöt
  • Tryck sedan på startknappen (eller be en kompis kicka)
  • Nu skall du få en stark klar blå/vit gnista i elektrodgapet på tändstiftet se bild 8.
OBS!
  • Lackerade ytor ger dålig kontakt jorda stiftet mot toppen som på bilden eller annan omålad yta!
  • Om du kickar/kör med elstart utan att jorda täöndstiftet kan tändspolen gå sönder!



Bild
Bild - 8
Bild på en bra klar blå/vit gnista!

Bild

OBS!
  • Det skall inte slå gnistor från isolatorn till elektroden
    (det gör det i detta fall pga sotigt stift)

Tips angående värmetal
  1. Ett tändstift, som oljar eller sotar igen, bytes mot ett tändstift med närmast lägre värmetal - ett »varmare» stift.
  2. Ett tändstift, som glödtänder, bytes mot ett tändstift med närmast högre värmetal - ett »kallare» stift.


Bild
Bild - 9
Smörj in gängan på det rengjorda tändstiftet

OBS!
  • Det har visat sig att tändstift kan kärva om man använder kopparpasta i ett aluminiumtopplock.
  • Använd därför aluminiumpasta i dito topplock, och kopparpasta i övriga material så är problemet löst.
  • Givetvis kan man ha aluminiumpasta till de flesta material, men koppar har en högre smältpunkt och därför bör kopparpasta vara lite bättre vid riktigt höga temperaturer.
  • Se till att bara gängan smörjs och inte elektroden!
  • Kontrollera att pastan du använder är ledande (m.a.o. läs på förpackningen om den är lämplig för tändstiftsgängor)


Monteringsanvisnigar

Bild
Bild - 10 Momenttabell
Vid montering av ett tändstift gäller det att dra fast det lagom hårt.
Ett löst stift läcker och kan dessutom bli överhettat på grund av dålig kontakt med godset.
Drar man istället för hårt kan gängorna skadas.

Tips - Gör så här om du inte har en momentnyckel!

Bild
Bild - 11 Gradskiva
90 grader 1/4 varv från svarta strecket till röda strecket
30 grader 1/12 varv från svarta strecket till blåa strecket
15 grader 1/24 varv från svarta strecket till gröna strecket

Nytt stift med packning
  • Drar man med fingrarna tills det bottnar
  • Sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar ett 1/4 varv (90 grader) till .


Ett begagnat stift där packningen redan är tillplattad
  • Drar man med fingrarna tills det bottnar
  • Sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar 1/12 varv (30 grader) till.


Ett koniskt stift (saknar packningsring)
  • Drar man med fingrarna tills det bottnar
  • Sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar 1/24 varv (15 grader) till.


Iridium Tändstift
Bild
CR7HIX är koden till Baotian Classic tändstiftet
Iridiumstiften har en liten tändspets som koncenterar tändspänningen.
Iridiumspetsen bibehåller avståndet bättre än ett standardstift.
Tändstiftet är dessutom överdraget med en högglansförnickling vilket skyddar mot korrosion

Klart!

Några varningar
1. Vatten i luftfilttret som tar sig in till tändstiftet kan bränna tändstiftet...
2. När du kollar gnistan se till att du jordar tändstiftet annars kan tändstift och tändspole ta skada...
3. Står det i servicemanualen att du skall använda R-stift (radioavstörda) gör det (tydligen kan CDI´n ta skada annars).
4. Använd inte tändningsprovare de kan skada CDI´n..

Bild
Biltema - Tändningsprovare



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: