Röda ringen på elschemat är startknappen Gröna ringen på elschemat är startreläet
Så här fungerar det: 1. Du har alltid 12 Volt till startreläet (ena tjocka röda kabeln) 2. Du får även 12 Volt på den tunna grön/gula kabeln till startreläet 3. När du trycker in startknappen (inringad med rött) jordar gul/röda kabeln. 4. När gul/röda kabeln jordar "drar" startreläet (inringad med grönt) 5. När startreläet "drar" sluter kontakten i reläet 6. När kontakten i reläet "drar" får den andra tjocka röda kabeln spänning. 7. Nu kommer det 12Volt till startmotorn och den börjar gå (om jordkabeln på startmotorn sitter på plats).
Bild 2 Reläet går att plocka ur sin gummiupphängning
Bild 3 En av polerna på reläet är kopplat direkt till batteriets + pol
+från batteriet kan vara på vilken som av muttrarna spelar ingen roll vilken
Bild 4 Andra polen på reläet skall ha 0 volt (den går sedan till startmotorn)
När du trycker på startknappen och håller in bromsen skall reläet "dra" och startmotorn börja gå runt
Tips ! Trycker du på startknappen och det INTE klickar i reläet/startmotorn går runt - Kolla om bromslyset lyser gör det inte det har du fel i brytarna som skall känna att bromshandtaget är intryckt. - Om brytarna i handtagen är OK är förmodligen startreläet trasigt.
Om bromslyset lyser - Då har kablarna till reläet lossnat eller reläet gått sönder
Om det klickar i reläet men startmotorn ej går runt. - Kolla kablarna till startmotorn - Kolla startmotorn
Kolla videoklippet hur du kan felsöka. Du behöver inte mäta med ett instrument du kan "lyssna" dig fram också!
Rekommenderar Youtube Då finns det även kommentarer som hjälper dig!
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori