NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

Info: "Wastedspark" aka "Wastedfire" tändning
https://scooterdoctors.egetforum.se/info-wastedspark-aka-wastedfire-tandning-t385.html
Sida 1 av 1

Författare:  HasSse666 [ lör 30 apr 2011, 00:31 ]
Inläggsrubrik:  Info: "Wastedspark" aka "Wastedfire" tändning

Flesta mopeder 4-taktare har denna tändning
Ska översätta texten någon dag :vissla:

The wasted spark system is an ignition system used with some four-stroke cycle internal combustion engines. In a wasted spark system, the spark plugs fire in pairs even though one is on its compression stroke and one is on its exhaust stroke. The extra spark on the exhaust stroke has no effect and is thus "wasted". This design halves the number of components in a typical ignition system, while the extra spark, against much reduced dielectric resistance, barely impacts on the lifespan of modern ignition components.

Most single cylinder four-stroke engines use the wasted spark system in order to capitalise on the simplicity and reliability of the flywheel magneto. These engines need a flywheel to run smoothly, and the heavy current-generating magnets help provide the momentum while delivering a zero-maintenance drive to the ignition system. Bolted directly on the end of the crankshaft this flywheel turns and operates at twice the speed that ignition is required.
As well as the build-weight and maintenance advantages of this system, there is a tuning advantage. Mounted directly on the end of the crankshaft all the stress that spark generation would otherwise place on the camshaft chain (or another special purpose half-speed drive) is avoided, while there is virtually none of the strain that necessarily degrades the ignition timing in systems relying on chains or gears.
Unlike the multi-cylinder systems noted above (which fire two plugs simultaneously from a double-ended coil) the coil in this system has only a single HT lead running to the single plug. The flywheel magneto provides other services in, for instance, small motorcycles, as it can easily be built to provide direct-current battery-charging power at almost no additional cost or weight.

googel översättning :D

De bortkastad gnista systemet är ett tändsystem användas med vissa fyrtaktare cykel förbränningsmotorer. I en bortkastad gnista system, tändstift brand i par, även om en är på kompressionsslaget och en är på avgaser stroke. Den extra gnista på avgassystemet stroke har någon verkan och är därför "slösat". Denna konstruktion halverar antalet komponenter i ett typiskt tändsystem, medan den extra gnistan, flyger mot Minskat dielektrisk motstånd, knappt Påverkan på livslängden på moderna antändning komponenter.

De flesta encylindriga fyrtaktsmotorer använda bortkastade gnistan systemet för att dra nytta av den enkelhet och tillförlitlighet svänghjulet magneto. Dessa motorer behöver ett svänghjul ska fungera väl och de tunga nuvarande genererar magneter bidra till att ge den dynamik samtidigt som den levererar en underhållsfria köra till tändsystemet. Direkt bultad på slutet av varv vevaxeln svänghjulet och detta fungerar på dubbla hastigheten att antändning krävs.
Samt bygg-vikt och Fördelar underhåll av detta system finns det en inställning fördel. Monteras direkt på slutet av vevaxeln all den stress som gnistbildning annars skulle placera på kamaxeln kedja (eller annat särskilt ändamål halvfart enhet) undviks, samtidigt som det är praktiskt taget ingen av de påfrestningar som med nödvändighet försämrar tändningen i system beroende av kedjor eller kugghjul.
Till skillnad från de flercylindriga system nämnts ovan (som samtidigt eld två kontakter från en dubbelblind slutade spole) har slingan i detta system bara en enda HT leda kör till den inre kontakten. Svänghjulet magneto tillhandahåller andra tjänster i till exempel små motorcyklar, eftersom det kan byggas för att lätt ge likström batteriladdningsstationer effekt på nästan utan extra kostnad eller vikt.

Författare:  HasSse666 [ fre 17 jun 2011, 18:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Info: "Wasted spark" tändning

Racing skrev:
Nej.
Motorn tänder endast vartannat varv.
Wasted spark innebär bara att du lägger ut tändenergi varje varv. Inte att motorn tänder.

Vet att det kan tyckas lite löjligt av mig att försöka hålla isär det på det sättet,men det e inte för att vara pelle redig utan för att den som inte e så insatt kan misstolka det. Den motortyp som tänder varje varv kallar vi normalt en 2 taktare.

Wastefire som det åxå kallas(wasted spark) används ibland av rent tekniska eller ekonomiska(som i detta fallet) orsaker. WF setupen i detta fallet innebär framför allt att man slipper använda en mer komplex trigger. Antingen ett offset flertandat hjul alt en andra sensor som sk homesignal. Detta primärt just för att tändenheten isf skall kunna veta vilket av de 2 varven i arbetstakterna motorn befinner sig på. Oavsett om man snackar mer komplext triggerhjul eller homesignal så blir det helt enkelt en dyrare,å mer komplicerad,lösning.
Ergo sum e det sannolikt så att man valt att använda WF på dessa motorer av rent ekonomiska skäl. Det blir helt enkelt både billigare å enklare.

Oavsett. Motorn tänder endast vartannat varv. Alltså var 720e grad.

Sen. Ja. Lampan löser att hålla isär det.


Ett inlägg från "Racing" som jag citerat :D
Han verkar ha koll på detta :tummeupp:
//Hasse

unknown skrev:
De fyra arbetstakterna är ju i grova drag som följer:

Kolv ner varv 1=Insugstakt, då är insugsventilen öppen
Kolv upp varv 1=Kompressionstakt, följs av förbränning, gnistan kommer omkring ÖD
Kolv ner varv 2=Förbränningstakt då kolven pressas ner av förbränningen
Kolv upp varv 2=Avgastakt då är avgasventilen öppen omkring ÖD och insugsventilen börjar öppna när avgasventilen stänger

En gnista när kolven befinner sig nära ÖD på varv två märks helt enkelt inte, det finns ingen kompression och inget att förbränna.
Om det inte skulle tända varje varv hur skulle då CDI´n veta om vevaxlen befann sig på kompressionstakt eller avgastakt?

Om givaren hade suttit placerad på kamaxlen hade saken varit klar då den roterar med halva hastigheten mot vevaxlen.

Jag tror att det går att ersätta denna CDI rakt av mot en som härstammar från en tvåtaktare, det kan skilja något men en svänghjulsmagnet genererar AC, det är först i en likriktare eller spänningsstabilisator den blir DC, såvitt jag känner till.

Sedan är det ju en annan sak att anpassa rotor och magnetplatta att passa motorn man vill ha det monterad på.
Jag hade svarvat ner navet på ett originalsvänghjul och svarvat upp rotorn och monterat samman de men det finns ju olika sätt att klar det på.


unknown 2 skrev:
Som sagt har tändsystemet ingen aning om ifall motorn är på det varv när fyrtaktsmotorn ska tända eller varvet när den inte ska det, så även fyrtaktständningar ger gnista varje varv.
(Ska man nämna tändsystem med onödiga gnistor förtjänar Honda MT5/MB5 och Yamaha DT50MX att nämnas, dessa får gnista varje halvvarv.)

Fyrtakts-CDIn kan ge en tändkurva som fungerar för tvåtakt, den kan lika gärna vara fullständigt olämplig - man får sällan nån användbar info om sånt från säljarna så det är egna experiment som gäller. Det kan gå använda en CDI avsedd för ett annat tändsystem, men det är fråga om ganska känslig elektronik som är specifikt avsedd för just de signalstyrkor/tider etc. den får från rätt tändsystem - att para ihop den med andra grejer som skiljer en aning i signaltyp kan fungera, men det kan lika gärna sluta med fullständigt fel tändkurva, att tändningen inte fungerar på vissa varvtal, att man bränner CDIn eller en hel rad andra potentiella problem.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/