Detta är en CVK förgasare som sitter passar till de flesta 4-takts scooters. Med en PD 19J förgasare från Bikenet kan du få fart på din scooter Länk: Bikenet.se
Det är en så kallad Constant Velocity eller Constant Vacuum förgasare. Förgasaren bygger på principen att då luft strömmar genom ett rör, med en förträngning, ökar strömningshastigheten och trycket sjunker vid förträngningen s.k. venturi effekt. Då lufttrycket som verkar på bränslet i flottörhuset är större än lufttrycket i bränslemunstycket kommer bränslet att lämna munstycket och blanda sig med den inrusande luften Gasregleringen sker genom att mängden luft genom förgasaren styrs av ett spjäll i förgasarhalsen. Bränslemängden styrs av en kolv som är försedd med en bränslenål. Kolven styrs i sin tur av en vakuumklocka som känner av undertrycket i förgasarhalsen. Genom att använda en rörlig kolv ändras också venturits tvärsnittsyta. Nackdelen med en CV-förgasare är att membranet/kolven med bränslenålen styrs indirekt. Det ger en viss fördröjning från gaspådraget till det att undertrycket lyfter bränslenålen.
Jag tänkte plocka isär en CV-förgasare och försöka förklara de olika delarna i den.
Sprängskiss OBS! Ej helt identisk
CVK förgasare - Översikt
Bild 1 Röd ring - throttelhus Läs mer i CV förgasare Del 1 - Throttelhus
Blå ring - automatchoke Läs mer i CV förgasare Del 2 - Automatchoke
Grön ring - flottörhus Läs mer i CV förgasare Del 3 - Flottörhus
Svart ring - inlopp för bensin
Lila ring - utlopp vid överfyllnad
Rosa ring - evakuerings slang
Bild 2 Röd ring under wiresträckaren sitter "Air cut off valve" Läs mer i CV förgasare Del 4 - ACV
Grön ring här sitter accelerationspumpen Läs mer i CV förgasare Del 5 - Accelerationspumpen
Bild 3 Bensin tillförsel
Röda slangen går från insug till vakuum styrda bensinkran Grön slang från bensinkran till förgasare Blå slang släpper ut bensin om förgasaren blir överfylld Lila slang används när du släpper ut bensinen ur förgasaren vid underhåll m.m
Youtube klipp - snabb demontering
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Baotian CVK förgasare Del 1 - Throttelhuset I throttelhuset sitter förgasarens vakuumklocka. Bränslemängden styrs av en kolv som är försedd med en bränslenål. Kolven styrs i sin tur av vakuumklockan som känner av undertrycket i förgasarhalsen. Det är den s.k."venturi effekten" som gör att det sugs upp bensin genom munstycket in i förgasarhalsen. Genom att använda en rörlig kolv ändras också venturits tvärsnittsyta. Nackdelen är att kolven med bränslenålen styrs indirekt. Detta ger en viss fördröjning från gaspådraget till det att undertrycket lyfter bränslenålen.
Bild 1 Förgasarlocket Demontera de två skruvarna som sitter på locket
Bild 2 Förgasarlocket demonterat plocka bort fjädern Fjäderns uppgift är att trycka tillbaka membranet
Bild 3 Plocka bort fjädersockeln Sockeln håller fjädern på plats
Bild 4 Plocka bort bränslenålen Bränslenålen reglerar hur mycket bensin som släpps in
Bild 5 bränslenål med bortplockad bricka Flyttar du upp brickan får förgasaren mindre bensin Flyttar du ned brickan får förgasaren mer bensin
Bild 6 Plocka bort membranet Kolla att gummit inte är sladdrigt eller att det finns hål i det Membranet fungerar även som kolv i throttelhuset
Bild 7 Delarna i den ordning jag plockat bort dem Notera Röd ring mässing skruv som stryper förgasaren Grön ring gummitätning som ligger längst ned i membranet
Kolla in klippet hur du kan kolla din kolv och bränslenål Se till så att bränslenålen inte är krokig eller att kolven kärvar
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Baotian CVK förgasare Del 2 - Automatchoke Så här fungerar automatchoken Vid kallstart behöver motorn mer bensin för att starta då det inte finns någon extra värme som hjälper till att förgasa bränslet. Då hjälper choken till genom att släppa in extra bensin i förgasarhalsen. I automatchoken sitter ett keramiskt element som värms upp av en ström och efter cirka 5 minuter har en bimetall fjäder tryckt ut pinnen i choken så att hålet som släpper in extra bensin täpps igen. Vill du göra ett funktionstest på din automatchoke följ [LINK=http://www.webcar2000.com/countries/sweden/forum/topic_25236_moped.phtml]Länken[/LINK]
Bild 1 Ta bort automatchoken
Bild 2 Automatchoke demonterad
Bild 3 Flottörskålen Röd ring bränsle kanal in till automatchoken Grön ring hål för bränsleröret till automatchoken
Bild 4 Röd ring rör upp till automatchoke
Bild 5 Röd ring bränslekanalen in till automatchoken (täpps igen efter att motorn varit igång ca 5 minuter)
Bild 6 Grön ring vid pinne som skjuts ut av bimetall fjädern
Bild 7 Röd ring kanal in till förgasarhalsen från automatchoken XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Baotian CVK förgasare Del 3 - Flottörhuset inkl. munstycken
De olika munstyckena Lågfartmunstycket arbetar från tomgång upp till mitten av varvtalsområdet. Genom att öka storleken på luftmunstycket så ökas också mängden bränsle. Det verksamma arbetsområdet flyttas då uppåt.
Huvudmunstyckets arbetsområde är vid högt varvtal
Bild 1 Blå ring huvudmunstycke Röd ring hållare för huvudmunstycket Grön ring lågfartsmunstycke
Bild 2 Röd ring kanal från huvudmunstycket in till throttelhuset. I kanalen passas bränslenålen in från kolven i membranet. Vid gaspådrag lyfts bränslenålen med hjälp av membranet upp och mer bensin kommer in i förgasarhalsen
Flottören justerar mängden bränsle i flottören. Höjden skall vara sådan att man kan köra på fullgas utan att flottörkoppen blir tom.
Bild 4 Lossa skruven som håller fast flottören
Bild 5 Flottören demonterad Grön ring inlopp bränsle från tank Röd ring hål för nålventil utlopp till flottörkopp
Bild 6 Nålventil som styr bränsle påfyllningen till flottörkoppen. Det fungerar så att när bränslet stiger i koppen till max nivå täpper den nålventilen igen kanalen från bränsleslangen. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Baotian CVK förgasare Del 4 - Air cut off valve (ACV) Funktionen på denna ventil är att om du plötsligt släpper av från fullgas kommer det inte tillräckligt med luft till cylindern. Då skapar denna ventil en genväg i förgasaren så att det kommer in extra luft till cylindern. Utan denna ventil skulle det bli "avgas smällar" vid ett sådant tillfälle.
Bild 1 Plocka bort armen som du justerar gaswiren
Bild 2 Plocka bort locket på ventilen (två skruvar)
Bild 3 ACV membran och fjäder Tips - Kolla så att membranet inte har sprickor
Bild 4 Röd ring genväg in till förgasarhuset
Bild 5 Röd ring genvägen från cylinder insuget via ACV
Bild 6 Grön ring hålet till ACV XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Baotian CVK förgasare Del 5 - Accelerationspump Accelerationspumpen består av en pumpkammare och en pinne fäst i ett membran. Vid hastigt gaspådrag pressar en fjäder ner pinnen och membranet i pumpkammaren och ger ett extra tillskott av bränsle i förgasarhalsen. Under gaspådrag vrids en skiva undan och bestämmer hur snabbt som pumpen ska arbeta. Vid ett långsamt gaspådrag följer pumparmen skivan och bränsledosen sprutas in i takt med gaspådraget. Vid snabbt gaspådrag vrids kammen undan och fjädern bestämmer hur snabbt bränslet ska sprutas in. Vid långsamma gaspådrag finns under tiden som förgasarspjället successivt öppnas ett stort vakuum i förgasarhalsen och inloppet. Undertrycket ger en bra tillförsel av bränsle till förgasaren. Vid snabba gaspådrag öppnar spjället snabbt. Den stora spjällöppningen relativt motorns låga sugkapacitet ger låg gashastighet och lågt vakuum. Det innebär att vakuumet i förgasaren är för lågt för att orka suga upp den stora bränslemängd som behövs för accelerationen. Accelerationspumpen ger då ett bränsletillskott så att motorn kan öka varvtalet. I takt med varvtalsökningen ökar gashastigheten genom förgasaren och vakuumet i förgasaren ökar till den nivå där det kan suga bränsle till förgasaren.
Bild 12 accelerationspump på undersidan av flottörskålen
Bild 13 skruva loss flottörskålen tre skruvar gröna ringar
Bild 14 demontera lock på accelerationspump
Bild 15 accelerationspump demonterad
Bild 16 Grön ring kanal från flottörhuset för bränsle till acc.pump
Bild 17 Röd ring kanal från bränslebehållare in till accelerationspumpen Grön ring ut kanal från accelerationspumpen till röret i förgasarhalsen
Bild 18 Grön ring pinnen till accelerationspumpen påverkas av fjädern vid gaspådrag Röd ring en extra ”dusch” bensin kommer då från detta rör i förgasarhalsen
Youtube klipp - test av accelerations pump
Kommentar gärna om du blivit hjälp av min guide eller om du tycker jag bör lägga till eller ändra något.
Håll tillgodo!
HasSse666
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 01:02 Inlägg: 4 Ort: Stockholm
Tack för en MYCKET utförlig genomgång av förgasarens (i princip) alla delar!!! Har tidigare kollat på andra klipp/guider, men i just denna överensstämde den förgasare du demonterade med den jag har till min Jinlun.
Även stort tack för all annan vettig info du postar på forum och YouTube!
/Relativt ny moppe-ägare och nya medlem på forumet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori