NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

Guide: Förgasar inställning (justera din förgasare)
https://scooterdoctors.egetforum.se/guide-forgasar-installning-justera-din-forgasare-t814.html
Sida 1 av 1

Författare:  HasSse666 [ mån 17 okt 2011, 00:28 ]
Inläggsrubrik:  Guide: Förgasar inställning (justera din förgasare)

Denna guide går även att använda för att ställa in en slid förgasare

Varför justera förgasaren?
  • Du känner att moppen har mer att "ge"
  • Moppen går ojämt
  • Du har hög bensinförbrukning
  • Du har ändrat din scooters "set up" t.e.x. luftfilter,cylinder eller avgasrör
  • Förändringar p.g.a. vädret kyla/värme högt/lågt lufttryck

Yttre faktorer
Höjd
Låg höjd = Mer syre => Magrare förbränning (kräver då större munstycken för att gå bra)
Hög höjd = Mindre syre => Fetare förbränning (kräver då mindre munstycken för att gå bra)

Temperatur
Kallt = Mer syre => Magrare förbränning (kräver då större munstycken för att gå bra)
Varmt = Mindre syre => Fetare förbränning (kräver då mindre munstycken för att gå bra)

Luft
Fuktigt = Mer syre => Magrare förbränning (kräver då större munstycken för att gå bra)
Torrt = Mindre syre => Fetare förbränning (kräver då mindre munstycken för att gå bra)

"Set up"
Luftfilter
Stort luftintag = Mer syre => Magrare förbränning (kräver då större munstycken för att gå bra)
Litet luftintag = Mindre syre => Fetare förbränning (kräver då mindre munstycken för att gå bra)


Anpassningen av förgasaren till olika lufttryck och temperaturer kan vara intressant för den som
håller på med tävlingsmotorer.
Normalt så byter man inte munstycken efter klimatet.
Men påverkan av väderleken kan ge en förklaring till varför en motor en vacker sommarkväll kan gå som en "raket" för att nästa dag vara helt normal igen.

Vanligaste felkällorna
Om din förgasare fungerat med din nuvarande "setup" kolla detta först
  • Membranet trasigt(om du har en CV-förgasare)
  • Smuts i förgasaren
  • Tätar nålventilen som den ska (annars går den "fett")?
  • Är flottören hel (annars går den fett)?
  • Fungerar automatchoken (om du har någon)?


De olika komponenterna och deras funktion

Huvudmunstycket
Arbetsområde är vid högt varvtal - Fullgas (W.O.T)
Fullgas = W.O.T = Wide Open Throttel

Bränslenålen
Huvudsakliga arbetsområde i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)

På stora CV förgasare kan man välja nålar med olika utformningar t.e.x hur lång del av nålen som cylindrisk och hur lång del som är avsmalnande (koniska delen)

Lågfartmunstycket
Arbetar från tomgång upp till mitten av varvtalsområdet.
Genom att öka storleken på luftmunstycket så ökas också mängden bränsle.
Det verksamma arbetsområdet flyttas då uppåt.

Luft/bränsleskruv
Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren
Felaktig inställning kan göra att moppen "tjuvstannar".

Tomgångsskruven
Som det låter skruven du ställer in tomgången med.

Bild

Observera att detta är ETT sätt att justera sin förgasare det finns nog andra sätt både bättre och sämre.
Lämna gärna kommentarer i kommentarsfältet


__________________________________________________________________________________________________________________________
Då startar vi!

En liten grund inställning först
  • Justera in klipset på bränslenålen till mitten läget
  • Justera luft/bränsle skruven - skruva in den allt vad det går och sedan ut ca 2,5 varv om du har en CV förgasare (för slidförgasare ca 1,5 varv)
  • Varmkör moppen 5 minuter (extra viktigt om du har automatchoke))
Steg 1 I steg 1 är målet att få den att gå bra på fullgas - W.O.T
Nu skall vi hitta rätt huvudmunstycke
  • Välj ett huvudmunstycke starta med ett stort och arbeta dig sedan nedåt.
  • Med ett för stort munstycke kommer moppen "bröla" och få ett svart och sotigt tändstift.
  • Med ett för litet munstycke kommer moppen ej att orka varva ut och tändstiftet blir vitt.
  • Byt succesivt till mindre och mindre munstycke när stiftet blir "O´boy" brunt är det OK
  • Blir tändstiftet vitt har du för mager blandning.

Tips - Hur man gör för att läsa ett stift "Plug-chop style"
Sök upp en raksträcka där du kan ligga med full gas.
En aning uppförslut skadar inte.
Efter 20-30 sek (ca 1 km)
Håll kvar full gas tryck in dödarknappen eller vrid av nyckeln.
Därefter låt moppen rulla till stopp.
Vänta gärna ett slag tills motorn svalnat.
Nu monterar du ur stiftet och läser av.
Färgen på stiftet talar om för dig om du kör på rätt huvudmunstycke.


Tips - kolla dessa länkar hur man läser stiftet
NGK´s översikt på hur du "läser" tändstift
Dan´s MC USA
Jims mekarhörna

När du fått den att gå bra på fullgas (W.O.T) gå över till steg 2

Steg 2I steg 2 är målet att få den att gå bra i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)
Nu måste du justera bränslenålen
  • Om moppen tvekar vid gaspådrag eller gassläpp flytta ned klipset på bränslenålen.
  • När moppen inte tvekar vid gaspådrag eller gassläpp i mellanregistret gå över till steg 3

Flyttar du ned klipset på bränslenålen flyttas nålen uppåt i flottörhuset vilket gör att förgasaren får mer bensin och tvärt om.

Steg 3I steg 3 är målet att få den att gå bra i det lägre registret (upp till 1/3 gaspådrag)
    Nu skall vi hitta rätt lågfartsmunstycke
  • Byt lågfartsmunstycke till ett större om moppen tvekar på gaspådrag eller går ojämnt (upp till 1/3 gaspådrag)

Steg 4 – I steg 4 är målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera luft/bränsleskruven
  • Gasa ca 1/8 gas.
  • Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste leka med gasen för att hålla den vid liv.
  • Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal (1-3 varv ut).
Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare 2,5 varv ut
Slidförgasare 1,5 varv ut

Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från botten läget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för stort lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är munstycket för litet.


Steg 5 – tomgångsskruven
Nu skall vi lustera tomgångsskruven
Motorn ska ha ett lämpligt varvtal
  • för lågt varvtal då blir den svårstartad
  • för högt varvtal då "drar" den iväg för tidigt


Klart!



Bild

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/