NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
Guide: Förgasar inställning (justera din förgasare) https://scooterdoctors.egetforum.se/guide-forgasar-installning-justera-din-forgasare-t814.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | HasSse666 [ mån 17 okt 2011, 00:28 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Förgasar inställning (justera din förgasare) |
Denna guide går även att använda för att ställa in en slid förgasare Varför justera förgasaren?
Yttre faktorer Höjd Låg höjd = Mer syre => Magrare förbränning (kräver då större munstycken för att gå bra) Hög höjd = Mindre syre => Fetare förbränning (kräver då mindre munstycken för att gå bra) Temperatur Kallt = Mer syre => Magrare förbränning (kräver då större munstycken för att gå bra) Varmt = Mindre syre => Fetare förbränning (kräver då mindre munstycken för att gå bra) Luft Fuktigt = Mer syre => Magrare förbränning (kräver då större munstycken för att gå bra) Torrt = Mindre syre => Fetare förbränning (kräver då mindre munstycken för att gå bra) "Set up" Luftfilter Stort luftintag = Mer syre => Magrare förbränning (kräver då större munstycken för att gå bra) Litet luftintag = Mindre syre => Fetare förbränning (kräver då mindre munstycken för att gå bra) Anpassningen av förgasaren till olika lufttryck och temperaturer kan vara intressant för den som håller på med tävlingsmotorer. Normalt så byter man inte munstycken efter klimatet. Men påverkan av väderleken kan ge en förklaring till varför en motor en vacker sommarkväll kan gå som en "raket" för att nästa dag vara helt normal igen. Vanligaste felkällorna Om din förgasare fungerat med din nuvarande "setup" kolla detta först
De olika komponenterna och deras funktion Huvudmunstycket Arbetsområde är vid högt varvtal - Fullgas (W.O.T) Fullgas = W.O.T = Wide Open Throttel Bränslenålen Huvudsakliga arbetsområde i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag) På stora CV förgasare kan man välja nålar med olika utformningar t.e.x hur lång del av nålen som cylindrisk och hur lång del som är avsmalnande (koniska delen) Lågfartmunstycket Arbetar från tomgång upp till mitten av varvtalsområdet. Genom att öka storleken på luftmunstycket så ökas också mängden bränsle. Det verksamma arbetsområdet flyttas då uppåt. Luft/bränsleskruv Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren Felaktig inställning kan göra att moppen "tjuvstannar". Tomgångsskruven Som det låter skruven du ställer in tomgången med. Observera att detta är ETT sätt att justera sin förgasare det finns nog andra sätt både bättre och sämre. Lämna gärna kommentarer i kommentarsfältet __________________________________________________________________________________________________________________________ Då startar vi! En liten grund inställning först
Nu skall vi hitta rätt huvudmunstycke
Tips - Hur man gör för att läsa ett stift "Plug-chop style" Sök upp en raksträcka där du kan ligga med full gas. En aning uppförslut skadar inte. Efter 20-30 sek (ca 1 km) Håll kvar full gas tryck in dödarknappen eller vrid av nyckeln. Därefter låt moppen rulla till stopp. Vänta gärna ett slag tills motorn svalnat. Nu monterar du ur stiftet och läser av. Färgen på stiftet talar om för dig om du kör på rätt huvudmunstycke. Tips - kolla dessa länkar hur man läser stiftet NGK´s översikt på hur du "läser" tändstift Dan´s MC USA Jims mekarhörna När du fått den att gå bra på fullgas (W.O.T) gå över till steg 2 Steg 2 – I steg 2 är målet att få den att gå bra i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag) Nu måste du justera bränslenålen
Flyttar du ned klipset på bränslenålen flyttas nålen uppåt i flottörhuset vilket gör att förgasaren får mer bensin och tvärt om. Steg 3 – I steg 3 är målet att få den att gå bra i det lägre registret (upp till 1/3 gaspådrag)
Steg 4 – I steg 4 är målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m. Nu skall vi justera luft/bränsleskruven
Vacuumförgasare 2,5 varv ut Slidförgasare 1,5 varv ut Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning. Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från botten läget Om du har skruven längre utskruvad så har du för stort lågfartsmunstycke. Om du har skruven kortare inskruvad så är munstycket för litet. Steg 5 – tomgångsskruven Nu skall vi lustera tomgångsskruven Motorn ska ha ett lämpligt varvtal
Klart! |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |