I korthet så fungerar automatchoken på det här viset: när moppen är kall så släpper choken in extra bensin när du startar moppen matas choken med 12 Volt "pinnen" går ut och stryper det extra bensinflödet det är en "bimetall" fjäder som trycker ut pinnen efter ca 3-5 min är "pinnen" helt ute och choken därmed frånslagen
Rycker du ut 12 Volts matningen ligger alltså choken på hela tiden!
Olika felsymptom p.g.a krånglande choke Moppen svår att starta - förmodligen har "pinnen" fastnat ute Moppen börjar "blöddra" under färd - förmodligen kärvar "pinnen" eller ingen spänning till choken
Underhåll Oftas behöver din automatchoke bara lite omvårdnad för att fungera felfritt. Hur många kommer ihåg att rengöra automatchoken samtidigt när man rengör övriga förgasaren? Kommer ni håg att tömma förgasaren när ni ställer undan den för vintern? Bensin som får stå länge har en tendens att kristalliseras vilket gör att det mesta börjar kärva eller hål täppas igen.
Övrigt Automatchoken som beskrivs i guiden är från en CVK förgasare men de flesta automatchoker jobbar efter samma princip. Dock kan du inte räkna med att "pinnen" går ut till samma längd på alla automatchoker Pinnen sticker ut ca 19mm från plasten till nålspetsen när den är helt ute är den ca25mm Den matas med 12Volt från laddspolar/svänghjulet inte direkt från batteriet
Justering Det går oftas att justera utsticket på "pinnen" genom att vrida på nedersta plastdelen på choken. Vrider du nedersta delen "motsols" går pinnen in. Vrider du nederst delen "medsols" går pinnen ut. Om du vill köra utan choke kan det ibland gå att vrida plastdelen helt in vilket gör att pinnen stänger hela tiden.
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori