1.
Luftskruv kallas det om skruven sitter på
"insugssidan" av förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre luft
(skruvar vi "in" luftskruven blir blandningen fetare)
2.
Bränsleskruv kallas det om den sitter på
"cylindersidan"Men funktionen är densamma den bestämmer förhållandet luft vs bränsleblandningen i förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre bensin
(skruvar vi in bränsleskruven blir blandningen magrare)
Justera helst när motorn är varmJustering luftskruv slidförgasare Motoforce/Dellorto (vanligast på 2-takts moppar)Skruv markerad med 3 är
luftskruvenMålet är att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m. 1. Börja med en grundinställning
Grundinställning
Grundinställning är när skruven är ungefär 1,5 varv utskruvad från botten läget 2. Sedan kan vi börja med själva inställningen
- Gasa ca 1/8 gas.
- Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste leka med gasen för att hålla den vid liv.
- Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal.
Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Tips
Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare ca 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare ca 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar)
Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för stort lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för litet.
Men fungerar det bra så finns det ingen anledning att byta munstycke...