Aktuellt datum och tid: tis 24 okt 2017, 04:15





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 00:03 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
Nybörjarguide för dig som vill kontrollera din automatchoke

I korthet så fungerar automatchoken på det här viset:

  • när moppen är kall så släpper choken in extra bensin genom ett hål i botten av automachoke hållaren
  • när du startar moppen matas choken med 12volt "pinnen" går ut och stryper det extra bensin flödet
  • efter ca 5 min är "pinnen" helt ute och choken därmed frånslagen
M.a.o rycker du ut kontakten till choken är den hela tiden.


OLIKA felsymptom p.g.a krånglande choke
  • Moppen svår att starta - förmodligen har "pinnen" fastnat ute (somliga automatchokar kan du justera längden på pinnens "utstick")
  • Moppen börjar "blöddra" under färd - förmodligen kärvar "pinnen" eller ingen spänning till choken

Övrigt
Automatchoken som beskrivs i guiden är från en Baotian men de flesta automatchoker jobbar efter samma princip.
Dock kan du inte räkna med att "pinnen" går ut till samma längd på alla automatchoker och de har kanske inte samma motstånd heller som en Baotian.
Längst ned i guiden står resistansen på några andra förgasares automatchoke.


NU ÖVER TILL KONTROLLEN

Du behöver en multimeter för att mäta resistansen.
Några mejslar och lite tålamod.


Bild
Bild 1 - En vanlig standard förgasare med automatchoken till höger på förgasaren.


Bild
Bild 2 - Lossa automatchoken från förgasaren
plocka först bort plasthylsan som sitter över den
skruva sedan loss de två skruvarna som håller fast brickan
plocka bort brickan och dra choken uppåt
Notera att det sitter en gummiring som tätning på choken


Bild
Bild 3 - Följ sladden bakåt från automatchoken tills du kommer till dess kontakt


Bild
Bild 4 - Dra ur kontakten och mät resistansen
(skall vara ca 5 ohm om choken är +20 grader celsius ,min var lite varmare)
Notera att du mäter i den änden som går till automatchoken
Resistansen på fler automatchoker längst ned i guiden

Bild
Bild 5 - Koppla två sladdar från ditt batteri till automatchoken
Detta gör du för att få 12Volt till spolen i din automachoke.
När choken värms upp av spolen skjuts "pinnen" ut.

Tips!
Du kan också starta moppen och låta den gå på tomgång i 5 minuter och sedan mäta om pinnen gått ut


OBS!
Om du startar moppen måste du så klart vara utomhus


Bild
Bild 6 - Så här ser automatchoken ut innan du kopplat på 12volt
OBS! Pinnen skall INTE sticka ut mer än 20mm när den är kall!


Bild
Bild 7 - Nu har det gått ca 5 minuter sedan jag kopplat in 12volten
Som du ser har "pinnen" kommit ut en bit
Efter 5 min skall den kommit ut ca 9-10mm
(min choke var inte helt kall när jag började så den kom inte ut så långt)



Bild
Bild 8 - Jag kollade även resistansen efter automatchoken blivt varm

Du kan naturligtvis skippa att mäta med multimetern och bara koppla in 12Volt på automatchoken för att kontrollera att "pinnen" går ut som den ska.


Bild
Bild 9 - Du kan ersätta din Automatchoke med en manuell
Denna Dellorto Knappchoke [ PHVA & PHVB ] passar till många Baotian original förgasare


Automatchoke resistans vi 20 grader celsius
  • Baotian original CV förgasare - 5 ohm
  • Gurtner PA 360/370 - 36 ohm
  • Dellorto PHVA 17,5 mm - 5,2 ohm


Om du behöver demontera själva automatchoken för att rengöra/felsöka är det möjligt

Bild
Bild 10 - Innan demontering

Bild
Bild 11 - Efter demontering (delarna i ordning)

"cred" till "tobbegute" för de två bilderna ovanför :D

Bild
Bild 12 - Det är alltså den del jag ringat in med rött som är gängan du kan ställa "utsticket" på chokepinnen med

Tips
Gängar man ut delen inringad med rött trycks nålen in i choken av fjädern.
Och choken ligger på längre tid


OBS!
Alla automatchokar går inte att justera så vrid försiktigt till att börja med!

"cred" till "flubbo" för bilden ovanför :D

Hoppas du fått hjälp av min guide!

Länk till en guide på engelska

Bild

Bild



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: tis 23 aug 2011, 01:05 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Hur gör jag för att enklast koppla in 12 volt till choken för att se hur den beter sig? Har en originalchoke till Vivacity som den gula sladden gått av på, men har kopplat ihop de trasiga ändarna och vill testa så att den funkar som den ska. Vore fint om någon ville förklara utförligt för en total el-noob. Vill helst undvika att kortsluta och paja saker. :geek:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: tis 16 jul 2013, 14:01 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 22:57
Inlägg: 7
Finns det något mått på hur långt den ska sticka ut när choken är kall? ( innan spänning har släppts på ? )


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: tis 16 jul 2013, 15:36 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
KFinell skrev:
Finns det något mått på hur långt den ska sticka ut när choken är kall? ( innan spänning har släppts på ? )

Svaret finns under bild 6



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: tis 06 aug 2013, 15:14 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 00:47
Inlägg: 27
Hej,

jag har en Batiaon / qingqi Eu moped som jag kollade upp choken idag , Jag skruvade loss atomat choken från förgasaren och drog ut kontakten och mätte i den änden som går till choken, Då visade multimetern ca 15-16 ohm och då var moppen kall och stått över natten, Pinnen var ute ca 20 mm, men stod på 15-16 ohm, Vad beror det på då den ska bara vara 5 ohm kall eller ??,

Jag tycker moppen drog ganska mycket bensin igår när jag var ute och körde med den + att när den blev varm ( Blir Väldigt varm motorn efter kortare runda ), Så blir den slöare i axet och i början på låga varv , Vad beror detta på tror du ?, Var ska jag fel söka någon stans ???

Nu har jag varm kört moppen ca 5 - 10 minuter max och så skruvade jag ut choken och kollade, Den var fortfarande ca 2 cm ute pinnen och ohm var på runt 20 nu men pinnen bara 20 cm, så den har inte ändrat sig,

Så choken verkar ligga på hela tiden, Drar den mycket soppa när man kör med choken i hela tiden ??,

Finns det manuell chok att köpa till Batiaon original förgasare ??, var kan man köpa den ?? Länk till manuell chok??

Tack för snabbt svar :D :D :D :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: fre 25 okt 2013, 00:32 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 00:26
Inlägg: 44
Ort: Umeå
Kanske en dum fråga men var får automatchoken sin ström ifrån,är det regulatorn.
Det verkar inte komma ström till choken,tar jag lös den och kopplar på ström enl guide här så åker nålen ut,mäter 5,2 ohm. Har provat mäta i kontakten som man kopplat till choken och där finns ingen ström alls oavsett om nyckeln är på eller av.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: fre 25 okt 2013, 18:12 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
Bild
Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
  • Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
  • Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar automatchoken och lyset med spänning.
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: lör 26 okt 2013, 13:39 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 00:26
Inlägg: 44
Ort: Umeå
Då måste väl motorn vara igång för att få ström till choken!
Ja nåt lurt kanske det är med elsystemet,sist jag lyckades få igång moppen så lös bakljuset väldigt starkt och bara ena framlyset dock så är alla andra ljus urkopplade.
Har beställt en ny förgasare med manuel chok och nya reeds så då kanske man får igång den. Då får jag ge mig på nästa problem med elen.


Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron