FelsökningInnan du börjar riva förgasaren - besvara följande tre frågor:
1) Har jag gnista?
2) Står tändningen rätt? (eller CDI´n defekt)
Ett tändningsfel visar sig för det mesta oberoende av trottellyft (hur mycket du gasar).
Är det ett förgasarfel kan man ofta hitta ett trottelläge där motorn går bra.
3) När uppstod felet?
Uppstod felet utan förvarning... eller efter det att du mekat med hojen?
Ofta beror felen på något vi gjort eller glömt att göra.
Var metodisk!
Det kan vara frestande att gripa sig an med själva mekandet men du vinner på att sortera de grå cellerna först!
Lycka till!
_______________________________________________________________________________________________________
SvårstartadProblemet kan bero på följande orsaker:Fel på tändningen är inte ovanligt. Även om du har gnista när du kollar stiftet i fria luften så är det inte säkert att "krämen" räcker till under verkliga betingelser.
Dessutom måste tändningen/ventilerna stå rätt!
Länk: Ställa ventilerStopp i bränsletillförseln. Det kan handla om vakuumlås eller smuts i tanken.
Stopp på vägen mellan tank och förgasare.
Smuts/stopp i nålventil eller lågfartskrets.
Fel förgasarbestyckning. Detta kan inträffa då du sätter på en förgasare som aldrig suttit på din motor förut.
Eller så har du själv stoppat i fel munstycken.
Automatchoke. Din automatchoke "spökar"
Testa att justera den
Länk: Felsökning Automachoke_______________________________________________________________________________________________________
Hur ser stiftet ut?Detta är det första du bör kolla
Länk Dans MC "Läsa tändstift"Mycket bra färg på stiftet ovan!
_______________________________________________________________________________________________________
Torrt stiftGrått/vitt stift - för lite bränsletillförsel
... tyder på att bränsle inte alls - eller i otillräcklig mängd - når förbränningsrummet.
Möjliga orsaker:
- Otillräcklig tank- och/eller flottörhusventilation
- Skräp i tanken
- Stopp mellan tank och förgasare
- Trasig/nedsmutsad bensinkran
- Skräp i nålventil
- Stopp i lågfarts-/choke-kretsen
- Luftläcka i insuget
Felsökning - torrt stiftOtillräcklig tankventilationOm bensintankens ventilationshål är igentäppt uppstår vacuum i tanken och bränslet når aldrig förgasaren.
Koppla loss bensinslangen vid förgasaren - var beredd med ett uppsamlingskärl.
Med öppnad bensinkran ska det nu forsa bensin genom slangen.
Om inte, öppna tanklocket.
Om det nu kommer bensin är tankventilationen otillräcklig.
Har du en vacuumstyrd bensinkran måste du suga i vacuumslange för att aktivera vacuumfunktionen.
_______________________________________________________________________________________________________
Stopp i kran och filterKommer det nu inte bensin genom slangen, trots att tanklocket är öppnat, kan filtret vara igensatt.
Detta sitter ofta inuti tanken och följer med när du monterar bort kranen.
Vacuumstyrd bensinkran samt filter
Länk: Kontrollera din vacuumstyrda bensinkarnOtillräcklig flottörhusventilationHar du nu sett att du har bensin fram till förgasaren är det dags att snabbkolla flottörhusets ventilation.
Denna ser du i form av en eller två slangar som löper från sidan av trottelhuset.
Du ska kunna blåsa i dessa utan att uppleva något större motstånd.
Flottörhusventilationen är slangen markerad med röd pil
Från och med nu underlättar det om vi monterar bort förgasaren Smuts i nålventilNålventil inringad med rött
Öppna bottenpluggen och töm flottörhuset (i uppsamlingskärlet!).
Lägg den rengjorda förgasaren på bänken och anslut en ren slang till förgasarens bensiningång.
Se till att förgasaren är rättvänd (inte upp och ner) och blås lätt i slangen.
Om du inte kan blåsa in luft i flottörhuset... eller om du först kände ett litet motstånd när du blåste och att det därefter gick lättare, så kan detta bero på en kärvande nålventil.
Detta kan hända om moppen fått stå oanvänd en längre tid.
I vilket fall som helst är det dags att montera ner förgasaren.
Vi börjar med flottörhuset.
Denna "kopp" under förgasaren sitter oftast fast med fyra stjärnskruv.
Skruva loss och inspektera.
Finner du en klibbig beläggning i botten på flottörhuset så kan du räkna med att detta klägg också letat sig fram till känsligare delar.
Håll förgasaren framför dig i upp och nervänt läge.
Följ förgasarens bränsleingång och du hittar nålventilen.
För att komma åt den måste du montera bort flottören.
Detta gör du genom att pilla ur sprinten som löper genom flottörstolparna.
Denna trillar nästan ur av sig själv på vissa förgasare medan den på andra sitter ganska hårt.
Var FÖRSIKTIG om du måste knacka ur den... se till att stolparna har stöd!
Det är väldigt lätt att knäcka dem... och då har du just skickat förgasaren till den eviga vilan!
Nu när du monterat bort flottören så kommer du åt nålventilen.
Är spetsen av svart gummi (viton) så torkar du ren den och inspekterar.
Dessa nålventiler är inte så känsliga.
Om vi fortfarande inte funnit orsaken till bränslebristen fortsätter vi med felsökningen...
Smuts i övriga munstyckenSkruva ur lågfarts-, högfarts och nålmunstycket och kolla att det inte sitter smuts i dessa.
Om det verkar OK så kan det ändå vara smuts i kanalerna.
Säkraste sättet att få rent är med hjälp av ultraljud men tryckluft kan duga.
Tänk på att blåsa mot bränsleriktningen, annars riskerar du att smutsen sätter sig ännu mer!Fortfarande problem?Om du trots denna genomgång fortfarande inte hittat felet är orsaken troligtvis av övernaturlig art..... Skin_Colorz_PDT_02
_______________________________________________________________________________________________________
Blött stift... är nästan uteslutande ett tecken på fel på tändningen.
Även om tändstiftet ger gnista behöver inte detta betyda att det gör det när det kommer på plats.
Bristfälliga tändningskomponenter kan göra gnistan för svag.
Dessutom måste gnistan komma i rätt tid.
Står tändningen rätt är CDI´n hel?
_______________________________________________________________________________________________________
Oljiga stiftDet ovan sagda gäller alltså om stiftet är blött av bensin, inte olja.
Om stiftet är oljigt kan orsaken bero på läckande ventilstyrning (fyrtakt) eller läckande packning mellan växellåda och vevhus (tvåtakt).
_______________________________________________________________________________________________________
Sotigt stiftEtt svart och sotigt stift kan vara tecken på att motorn går för fett.
Kollar du stiftet utan att bry dig om att göra "enligt ritualen" kommer stiftet alltid att visa sig något sotigt, även då förgasaren är rätt bestyckad.
_______________________________________________________________________________________________________
Plugchop lightvariant... eller konsten att läsa ett stift
- Leta reda på en lång raksträcka där du kan ligga med fullt skaft på hög växel.
- En aning uppförslut skadar inte. Efter 20-30 sek (ca 1 km):
- Håll kvar full gas, frikoppla och tryck in dödarknappen.
- Därefter låt hojen rulla till stopp.
- Vänta gärna ett slag tills motorn svalnat.
- Nu monterar du ur stiftet och läser av.
- Färgen på stiftet talar om för dig om du kör på rätt högfartsmunstycke.
Kör du och stannar som vanligt och sedan stänger av på vanligt sätt kommer stiftet troligtvis vara svart av sot..______________________________________________________________________________________________________
Nysande förgasare... kan bero på:
- Tjuvluft mellan förgasare och cylinder
- Smuts i lågfarts-/tomångskretsen
- För litet lågfartsmunstycke
- För låg flottörnivå
- Felaktigt ventilspel (fyrtakt)
- Läckande avgasventil (ger även avgassmällar)
om den nyser högre upp i registret så kan orsaken vara:
- Skräp i nål- eller huvudmunstycke
- För litet nål- eller huvudmunstycke
- Smuts i tank, slang eller nålventil
- Nålen har tappat clipset och trillat ner
_______________________________________________________________________________________________________
Avgassmällar...under förutsättning orsaken inte beror på ett tändningsfel
Om det inträffar vid gaspådrag eller jämn gas:- Läckage mellan cylinder och ljuddämpare
- Luftskruven felaktigt justerad
- För stort lågfartsmunstycke
- För stort nålmunstycke
- Felaktig nål eller nål i för hög position
- För hög flottörnivå
- Choken ligger på
- Otäta ventilstyrningar (4-taktare)
Om det bara inträffar vid avslag:- För litet lågfartsmunstycke
- Läckage mellan cylinder och ljuddämpare
_____________________________________________________________________________________________________
TomgångsproblemFör hög tomgång- Felaktigt ställd tomgångsskruv
- Tjuvluft mellan förgasare och cylinder
- Felaktig flottörnivå
- Trotteln stänger inte riktigt
- Läckande choke-krets
- Läckande acc.pump
Vandrande tomgång- Smuts i tomgångskretsen (ex. lågfartsmunstycket)
- Tjuvluft mellan förgasare och cylinder
Vill inte gå på tomgång- Felaktigt ställd tomgångsskruv
- Smuts i tomgångskretsen
- För låg flottörnivå
_______________________________________________________________________________________________________
Lågfartsproblem - från tomgång upp till 1/4 gas- Skräp i lågfartskretsen
- Felaktigt lågfartsmunstycke
- Tjuvluft mellan förgasare och cylinder
- Felaktig flottörnivå
Motorn dör vid gaspådragDetta kan bero på otillräcklig bränsletillförsel.
Möjliga orsaker:
- Igentäppt bensinslang eller bränslefilter
- Igensatt tank- eller flottörhusventilation
- Smuts i nålventil
- För låg flottörnivå
Motorn ryker och är trög att komma upp i varvEtt tecken på för rik bränsleblandning.
Möjliga orsaker:
- För stort lågfartsmunstycke
- För stort nålmunstyckemunstycke
- Felaktig nål (eller sitter för högt)
- Igensatt luftfilter
_______________________________________________________________________________________________________
Problem på halvgas - mellan 1/4 och 3/4 gas- Smuts i huvud- eller nålmunstycke
- Felaktig nål eller nål i fel position
- Felaktigt nålmunstycke
- Smuts i nålventil
- Smuts mellan tank och förgasare (ex. slangar, filter)
- Igentäppt tank- eller flottörhusventilation
_______________________________________________________________________________________________________
Problem vid fullgas - från 3/4 gas och uppåtHackar och rycker på fullgas.- Skräp i huvudmunstycke
- Smuts i nålventil
- Smuts mellan tank och förgasare (ex. slangar, filter)
Ryker... vill inte varva ur.- För stort huvudmunstycke
- Trotteln öppnar inte helt
- Igensatt luftfilter
- Choke-kretsen är aktiverad
Varvar men tappar kraft på toppen.- För litet huvudmunstycke (detta märks om motorn "kommer" när man slår av en liten aning från fullt)
- Otillräcklig bensintillförsel (täppt bensinfilter eller bränsleslangar)
- För litet nålmunstycke (detta märks när större huvudmunstycke inte hjälper)
_______________________________________________________________________________________________________
Svarar inte på gasen- Smuts i lågfartskretsen (lågfartsmunstycke m.m.)
- För litet lågfartsmunstycke
- Felaktig eller för lågt placerad nål
- För litet nålmunstycke
- För låg flottörnivå
- Eventuell accelerationspump ur funktion
_______________________________________________________________________________________________________
BensintörstFörutsatt att detta inte beror på
1) yttre bränsleläckage eller
2) att bromsarna ligger på eller
3) för lågt lufttryck i däcken.
- Igensatt luftfilter
- Igensatt avgassystem
- För stora munstycken
- Felaktig eller för högt placerad nål
- För hög flottörnivå
- Choke-kretsen aktiverad
- Läckande eller feljusterad acc.pump