Den här uppgraderingen rekommenderas endast för de som kör med 72cc eller mer.En moppe som går ca 80km/h kommer att få en fartökning på ca 10%
Passar alla 50cc GY6 motorer.
Ökningen med 10% baseras på originaldrevning 52/16 och 51/15 som 90% av alla kinesiska 4-taktsmodeller har.
Satsen som används här har 52/14
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite kort information om scooterdrevningDreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.
För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:
RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.
Länk: Läs mer om hur du räknar ut utväxlingenEtt lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.
Generellt kan man säga
Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart
Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven!
RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt.
Detta beror också självklart på vilken setup man har.
Sprängskiss - Slutväxel 139QMA/139QMB
Nr 12 Sekundärdrevet
Nr 14 Primärdrevet
Då startar viBild 1 – Demontera variatorkåpan
Bild 2 – Demontera variator och kopplingen
Bild 3 – Variator och koppling demonterade
Bild 4 - Tappa ur oljan från slutväxeln
Bild 5 - Demontera bakhjulet
Bild 6 - Demontera bromsvajern
Bild 7 – Bild 8 – Demontera de sex bultarna som fäster växeln i motorblocket
Notera att en bult är längre än de andra se till att den hamnar på rätt ställe vid monteringen
Bild 9 – Var beredd på att fånga upp resten av oljan från slutväxeln
Bild 10 – Lossa lådan försiktigt från motorblocket
Bild 11 – Standard dreven är i 95% av fallen 52/15 Narakus drev är 52/14 som bör ge dig ca 10% högre toppfart utan att du mister någon accelleration
Bild 12 – Kullagren
Bild 13 – Narakus drevsats
Bild 14 –Bild 15 – Det stora drevet glider av lätt som en plätt
Bild 16 – Andra drevet lika så
Bild 17 – Gamla dreven ute
Bild 18 – Glöm inte flytta över plastbrickan
Bild 19 –Bild 20 – Brickan på plats
Bild 21 – Ta bort resterna av packningen från växellådan
Bild 22 – Montera dreven på samma sätt som du demontera dem
Bild 23 –Bild 24 – Packning på tub
Bild 25 – Smeta ut lite packning på tub
Bild 26 – På med packningen
Bild 27 – Montera tillbaka växellådan på motorblocket se till att dreven linjerar med kullagren
Bild 28 – Använd lite gänglåsning på bultarna
Bild 29 – Dra åt bultarna fyll på olja I slutväxeln kolla efter läckage
Bild 30 – Montera hjulet
Bild 31 – Montera variator, koppling och bromsvajern
Bild 32 – Montera variatorkåpan
Klappat och klart!