NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
Guide: Scooterdrevning - Byte slutväxel Baotian https://scooterdoctors.egetforum.se/guide-scooterdrevning-byte-slutvaxel-baotian-t30.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | HasSse666 [ mån 01 nov 2010, 19:44 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Scooterdrevning - Byte slutväxel Baotian |
Den här uppgraderingen rekommenderas endast för de som kör med 72cc eller mer. En moppe som går ca 80km/h kommer att få en fartökning på ca 10% Passar alla 50cc GY6 motorer. Ökningen med 10% baseras på originaldrevning 52/16 och 51/15 som 90% av alla kinesiska 4-taktsmodeller har. Satsen som används här har 52/14 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Lite kort information om scooterdrevning Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil. Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration). När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven. För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel: RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar) Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven. Länk: Läs mer om hur du räknar ut utväxlingen Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln. Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen. Generellt kan man säga Högt RF = Bättre acceleration Lågt RF = Högre toppfart Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven! RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt. Detta beror också självklart på vilken setup man har. Sprängskiss - Slutväxel 139QMA/139QMB Nr 12 Sekundärdrevet Nr 14 Primärdrevet Då startar vi Bild 1 – Demontera variatorkåpan Bild 2 – Demontera variator och kopplingen Bild 3 – Variator och koppling demonterade Bild 4 - Tappa ur oljan från slutväxeln Bild 5 - Demontera bakhjulet Bild 6 - Demontera bromsvajern Bild 7 – Bild 8 – Demontera de sex bultarna som fäster växeln i motorblocket Notera att en bult är längre än de andra se till att den hamnar på rätt ställe vid monteringen Bild 9 – Var beredd på att fånga upp resten av oljan från slutväxeln Bild 10 – Lossa lådan försiktigt från motorblocket Bild 11 – Standard dreven är i 95% av fallen 52/15 Narakus drev är 52/14 som bör ge dig ca 10% högre toppfart utan att du mister någon accelleration Bild 12 – Kullagren Bild 13 – Narakus drevsats Bild 14 – Bild 15 – Det stora drevet glider av lätt som en plätt Bild 16 – Andra drevet lika så Bild 17 – Gamla dreven ute Bild 18 – Glöm inte flytta över plastbrickan Bild 19 – Bild 20 – Brickan på plats Bild 21 – Ta bort resterna av packningen från växellådan Bild 22 – Montera dreven på samma sätt som du demontera dem Bild 23 – Bild 24 – Packning på tub Bild 25 – Smeta ut lite packning på tub Bild 26 – På med packningen Bild 27 – Montera tillbaka växellådan på motorblocket se till att dreven linjerar med kullagren Bild 28 – Använd lite gänglåsning på bultarna Bild 29 – Dra åt bultarna fyll på olja I slutväxeln kolla efter läckage Bild 30 – Montera hjulet Bild 31 – Montera variator, koppling och bromsvajern Bild 32 – Montera variatorkåpan Klappat och klart! |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |