NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
Guide: Byte kopplings och tryckfjädrar https://scooterdoctors.egetforum.se/guide-byte-kopplings-och-tryckfjadrar-t27.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | HasSse666 [ mån 01 nov 2010, 19:42 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Byte kopplings och tryckfjädrar |
Detaljerad nybörjar guide Varför byta fjädrar?
Länk: Bikenet.se Hur funkar det? Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt. En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motornsvarv och tyngre vikter sänker det, tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft. Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar. För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt. Verktyg som är bra att ha
Då sätter vi igång! Bild 1 Lossa de åtta bultarna som håller fast variatorkåpan med hylsnyckel 8mm Notera att kicken kan sitta kvar Bild 2 Använd spännbandet att hålla fast kopplingsklockan genom att dra remmen genom klockan och runt stötdämparen Detta gör du för att inte kopplingskåpan skall snurra när du skall lossa den Tips - använd en mutterdragare om du har en Mutterdragare JULA Bild 3 Lossa kopplingskåpan med spärrskaft och 13mm hylsa Tips 1- använd gärna sexkants hylsor för att skona muttrar Tips 2 - bromsa bakhjulet med bromshandtaget när du lossar muttern Bild 4 Lossa kopplingsklockan Bild 5 Plocka bort kopplingsklockan Bild 6 Spänn fast (inte för hårt) i skruvstädet lossa muttern med skiftnyckeln. Obs! var försiktig så inte fjädern sprättar isär remskivor (använd skyddsglasögon)! Notera trasan som skyddar remskivor från att skadas av klämbackarna i skruvstädet. Bild 7 Snart halvvägs! Tips när du gör underhållsjobb på din moped var noggrann! Lägg upp delarna du demonterar på en bänk i den ordning du plockat bort dem. Detta underlättar arbetet när du skall montera tillbaka alltihop igen. Risken för att du glömmer montera något minskar också. Bild 8 Plocka bort EN kopplingsfjäder Notera att en sida av fjädern är kortare lossa fjädern genom att dra i den långa delen och lirka ur den först! Bild 9 Notera att jag sätter fast en sida av fjädern först och sedan använder en liten mejsel som hävstång för att lirka fjädern på plats. Bild 10 Ersätt den kopplingsfjäder du plockat bort (byt en fjäder i taget) Bild 11Lägg i tryckfjädern i variatorn när du är klar med kopplingsfjädrarna Bild 12 På plats Bild 13 Tryck ihop koppling och dra dit den stora muttern Tips - Nu är det bra att ha en kompis som kan hjälpa till eftersom det är lättare att trycka ihop remskivorna med bägge händerna medan någon drar dit muttern. Om du inte har någon kompis gör som nedan Bild TIPS Om du har en bilfälg gör så här Tips - Lägg hjulet över kopplingen se till att muttern från kopplingen ligger i hålet på bilfälgen. Nu kan du dra åt muttern Kolla detta klipp! - Snabbaste/enklaste sättet att byta tryckfjäder! Bild 14 Dags för monteringen, tryck ihop remskivor och sätt i remmen innan du monterar den på drivaxeln Bild 15 På med kopplingsklockan fäst spännremmen som tidigare och dra fast Bild 16 På med variatorkåpan KLART! Kolla igenom så du inte hoppat över något steg eller fått över några delar. Ut och provkör! __________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentera gärna om du fått hjälp av min guide HasSse666 |
Författare: | bartil [ tis 17 maj 2011, 01:06 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Guide: Byte kopplings och tryckfjädrar |
Tack för en som vanligt bra guide! Vid bild 6 skulle jag föreslå att nämna alternativet mutterknack till 38-muttern. Och stortårna på kopplingen istället för bilfälg/kompis måste vara det smidigaste. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |