NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
Guide: Byte variator + variatorvikter https://scooterdoctors.egetforum.se/guide-byte-variator-variatorvikter-t2607.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | HasSse666 [ tor 30 mar 2017, 00:14 ] |
Inläggsrubrik: | Guide: Byte variator + variatorvikter |
Byte av variator Med en Polini Speedcontrol variator får du en"växling" som fungerar mjukt i hela registret samt ger en högre toppfart tack vare att den har större diameter en de flesta originalvariatorer. Klicka på produktbilden för att komma till webbutiken _____________________________________________________________ Då startar vi demonteringen! Bild 1 - Lossa skruvar på variatorkåpan Bild 2 – Variatorkåpa bortplockad Detta är en Peugeot Speedfight men skillnaderna mellan olika mopeder är ej så stora Bild 3 – Variatorkåpa bortplockad på en Baotian Enda skillnaden (layout mässigt) är att bendixdrevet är placerat på annat ställe än hos Speedfighten Bendixdrevet placerat snett ovanför startkransen på Baotian Bild 4 – Bästa sättet att lossa muttern på drivaxeln är att använda en mutterknack UTFÖRS PÅ EGEN RISK Det finns andra sätta att spärra startkransen och använda spärrskaft för att få upp muttern Jag rekommenderar INTE att använda dessa metoder om du kan undvika dem. Riskerna är stora att du skadar startkransen Här använder man ett avklippt spikförband och en skruvmejsel på en Baotian Bild 6 - Det finns specialverktyg (mothåll) att köpa istället för att använda spikförband Klicka på bilden för att komma till webbutiken UTFÖRS PÅ EGEN RISK - Träkloss spett och spärrskaft på en Baotian UTFÖRS PÅ EGEN RISK - Här används en träkloss på en Peugeot Man kan även använda en ”oljefilteravdragare” runt startkransen eller ett spännband som man sedan fäster i bakstötdämparen Bild 7 – Startkransen bortplockad Bild 8 – Plocka bort variatorn och glidhylsan Ta tag på baksidan av variatorn med fingrarna och dra den rakt ut OBS se till att inte tappa ut några delar! Bild 9 – Peugeot variatorn isär plockad (delarna ligger i den ordning jag demonterat dem) Du kan montera ihop variatorn utan de två ringarna till vänster (inringat med rött) och då har du ”avstrypt” din variator Baotian gör du likadant med men den saknar de två ringarna till vänster i bild (variatorstrypningen) Då startar vi monteringen! Bild 10 - Lägg i de nya variatorvikterna i variatorn Bild 11 - Montera ihop variatorn Bild 12 - Sätt tillbaka variatorn på vevaxeln TIPS
Bild 13 – Kläm ihop skivorna i kopplingsklockan och för ned remmen i nedersta läget. Detta gör att remmen räcker lite längre och underlättar nästa moment TIPS
Bild 14 – Sätt remmen över vevaxeln Bild 15 – Använd gärna gänglåsning Detta förhindrar att muttern lossnar Att notera Haynes servicemanual påpekar att man ej bör använda gänglåsning. Jag gör det men det står dig fritt att välja. Huvudsaken är att muttern inte lossnar och att du inte drar sönder gängorna när du monterar/demonterar MEN nästa gång du monterar måste du rengöra splines/gängor från rester av gänglåsningen Bild 16 – Sätt gänglåsning på vevaxeln innan du monterar muttern Rengör motoraxel och bulten från rester av gänglåsningen när du demonterar nästa gång. Bild 17 – Dra fast muttern ordentligt OBS! det är viktigt att muttern är ordentligt monterad OM den lossnar riskerar du att behöva göra ett byte av vevaxeln. Tecken på att muttern inte sitter fast ordentligt är
Bild 18 – En ordentligt åtdragen mutter Notera att vevaxeln sticker ut lite grand från muttern detta betyder att den sitter som den ska Bild 19 - En klick fett där axeln på bendixdrevet fäster i variatorkåpan Bild 20 – Montera tillbaka variatorkåpan Starta – Var observant på missljud ifrån variatorn det är bättre att kolla en extra gång istället för att chansa Länk: Kolla in mitt Speedfight projekt för mer tips _____________________________________________________________ Hur gör man enklast för att balanserar sin CVT ? Ett enkelt och bra sätt är att testköra! Mät upp en sträcka och testkör med olika setup. Sträckan skall vara slät och så lång att kopplingen precis hinner slå fullt ut (kanske en tur på 15-25 sekunder) En tyngre chaufför är en fördel eftersom det gör att kopplingen tar längre tid på sig att slå ut och detta minskar felmarginalen beroende på tidtagningen. Kör gärna varje test tex tre ggr och räkna ut en medeltid Du får ha lite "motor öra" när du kör tycker du den varvar för mycket byt till tyngre vikter. Sedan skall turen kännas jämn och fin utan ryck skall variatorn kunna "växla upp" Trix - Hur kollar jag om remmen gått ända upp på variatorn? Innan testkörning - dra ett tuschstreck på variatorn. Efter testkörning - kontrollera hur mycket av tuschstrecket som är bort suddat av remmen. Här kan du se att remmen ej gått ända upp (du har för lätta vikter eller för stark tryckfjäder) Exempel Som du ser i diagrammet ovan så har du bäst tid med 6,0 gr vikter! TIPS! Om du istället väljer de 6,5gr vikterna kanske du har ett lägre varvtal som är skonsammare mot moppen och mer ekonomiskt ur bränsle synpunkt.. Men 5,5gr vikterna kanske ger ett bättre axx men då tappar du i toppfart... DU BESTÄMMER VAD SOM ÄR VIKTIGAST FÖR DIG OCH DIN MOPPE! Trodde du att vi var färdiga? Nej tyvärr inte.. Steg 2 Testa nu att köra i en uppförbacke (inte FÖR brant) kolla så att moppen inte tappar för mycket fart. Tycker du att den tappar för mycket fart testa en hårdare tryckfjäder. Om du tappar mindre fart med den hårdare tryckfjädern har du en OK fjäder. Efter detta måste du nog sätta i tyngre variatorvikter för att optimera CVT´n Och då är det bara testköra med olika vikter igen (gör om Steg 1) Om det nya testet visar att du inte kommer "ned" till de tider du hade förut valde du en för hård fjäder. TIPS - en hårdare tryckfjäder är att föredra framför en mjuk! MEN NU ÄR VI KLARA! |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |