Aerox guide 17 : Byta slutväxel och räkna ut drevning
Primär och sekundärdrev Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel. Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även acceleration). När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.
Vad är vad? De blå markerade dreven är "Primärdreven" De grön markerade dreven är "Sekundärdreven"
Räkna ut din scooters utväxling (RF) För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel: RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar) eller RF = (Blåa drevets kuggar 2 / Gröna drevet kuggar 3 ) * (Gröna drevets kuggar 4 / Blå drevets kuggar 1 ) Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.
Min Aerox originaldrevning bestod av följande (kontrollera din egen för säkerhets skull) : Primärdrev : 13/52 Sekundärdrev : 14/43 Detta ger en utväxling "RF" på 12,3 (RF=Reduktions Faktor)
Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopeden måste orka använda den tyngre växeln. Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.
Generellt kan man säga Högt RF = Bättre acceleration Lågt RF = Högre toppfart Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven!
RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så optimal utväxling som möjligt på en trimmad scooter (moped). Hur lågt du kan gå beror naturligtvis på hur starkmotor du har och vilken karaktär du vill ha på motorn Dreva om är det slutgiltiga steget när du trimmar för att få ut de sista procenten och är nödvändigt om du vill få din scooter att nå de riktigt höga farterna...
Bild 01 Malossi- Primärdrev 13/44 Tips - klicka på bilder för att komma till webbutiken
Bild 02 Malossi - Sekundärdrev 14/43
Bild 03 Polini - Växellådskåpa
Tips - Du kan utföra jobbet med motorn monterad på scootern. - Du måste dock lossa centrumbulten som sitter på bakhjulet för att få loss sekundär drevet. Variatorkåpan och CVT´n måste även de demonteras (se tidigare guider)
Bild 04 Skruva loss bultarna på växelkåpan Notera att två av bultarna är längre än de övriga Notera - Jag har tömt ur transmissionsoljan i förväg
Bild 05 Plocka bort de två brickorna från lilla sekundärdrevet Notera - Den tunna sitter ytterst
Bild 06 Lyft ur Sekundärdrevet Original drevet har 43 kuggar
Bild 07 Sedan är det Stora Primär och lilla sekundärdrevens tur Dessa drev sitter hoppressade
Bild 08 Rengör växellådan sedan är det dags för de nya dreven Tips Har motorn gått långt kan det vara läge att byta kullagren också Eller om du hade förorenad transmissionsolja
Bild 09 Gamla dreven till vänster i bild och de nya Malossidreven till höger
Bild 10 Jag monterar först primärdrevet i nya växelkåpan Tips - Värm först kullagret till max 120grader med en värmepistol - Kyl primärdrevet med kylsprej (eller låt det ligga i frysen över natten)
Bild 11 Sedan ska du enkelt kunna trycka axeln på plats Notera Viton packningen (packboxen) var förmonterad på växellådskåpan
Bild 12 Stora primär skall pressas på Lilla sekundär drevet Jag var lat denna gång och använde en 100 tons press.. OBS! Enligt Malossis instruktion skall det gå att utföra detta med hjälp av ett skruvstäd.. Men lämna in det till en cykelverkstad om du är osäker de hjälper nog dig för en billig peng
Bild 13 Montera lilla sekundär och stora primärdrevet i växellådan
Bild 14 Nu till "Stora sekundärdrevet" Innan jag pressar loss drevet mäter jag "utsticket" OBS! 21,6mm i detta fall men mät på din moppe för säkerhetsskull
Bild 15 Pressa loss Stora sekundärdrevet från axeln Och pressa sedan dit det nya OBS! Enligt Malossis instruktion skall detta också att utföra detta med hjälp av ett skruvstäd.. GLÖM INTE ATT MÄTA IN "UTSTICKET" IGEN!
Bild 16 Sedan monteras "Stora sekundärdrevet"
Bild 17 Sedan de två brickorna (tunna ytterst)
Bild 18 Sedan Polini - Växellådskåpan med lilla primärdrevet
Bild 19 Sedan skruvar du bara fast kåpan Tips - Korsdra bultarna
Bild 20 Snurra på axlarna och lyssna efter missljud
Bild 21 Fyll på transmissionsolja
Jag använder Galp - Transvex TDL 80w-90 (125ml) Tips - Klicka på bilden för att komma till butiken
<p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=5ZtDuNojm6Y" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=5ZtDuNojm6Y" target="_blank">Länk</a></p> Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox
Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
HasSse666
Inläggsrubrik: Re: Aerox guide: Byta slutväxel och räkna ut drevning
What is what? The blue highlighted drives are Primary gears The green highlighted drives are Secondary gears
My Aerox original Gearing consisted of the following : Primary Drive: 13/52 Secondary Drive: 14/43 This gives a ratio "RF" of 12.3 (RF = Reduction Factor)
A lower RF provides a higher gear, but it does not always give a higher top speed, because the moped must cope using the heavier gear. As always you get to try their way to find the ultimate setup.
Pic 01 Malossi-Primary gears 13/44
Pic 02 Malossi - secondary gear 14/43
Pic 03 Polini - Gearbox Cover
Note - You can perform the job with the engine mounted on the scooter. - However, you must loosen the center bolt that sits on the rear wheel to release the secondary drive.
Pic 04 Unscrew the bolts on the gear cover Note that two of the bolts are longer than the other Note - I have emptied the transmission oil in advance
Pic 05 Remove the two washers from the small secondary drive Note - The thinner sits at the far end
Pic 06 Lift out secondary gear
Pic 07 Remove Large Primary and secondary small gears These gears are pressed together
Pic 08 Clean the gearbox then it's time for the new gears Note Is the engine old, it may be time to replace the bearings also Or if you had contaminated transmissionoil
Pic 09 Old gears on the left and the new at the right
Pic 10 I mount the first primary drive in the new gear cover Note - First heat the bearing to maximum 120 celsius with a heat gun - Cool the primary drive with cooling spray (or put it in the freezer overnight)
Pic 11 Then you should easily be able to push the axle in place Note Viton seal (gland) was preinstalled on the gear cover
Pic 12 Large primary be pressed at Little secondary drive I was lazy this time and used a 100-ton hydraulic press .. Note According to Malossis you could do this with the help of a vise .. But leave it to a bike shop if you are unsure they might help you
Pic 13 Assemble small and large secondary primary gear in the gearbox
Pic 14 Now for the Big secondary drive Before I presses off the gear, I measure how much end sticks out Note 21.6 mm in this case, but the measure of your motorbike for safety's sake
Pic 15 Press off large secondary the gear from the shaft And then there press the new in place Note According Malossis instruction shall also accomplish this by using a vise .. DO NOT FORGET TO MEASURE HOW MUCH IT`S STICKS OUT!
Pic 16 Fit Large secondary gear
Pic 17 Then the two washers
Pic 18 Then Polini - gear cover with small primary gear
Pic 19 Then you just secure the cover with the bolts
Pic 20 Rotate the shafts and listen for abnormal sounds
Pic 21 Fill the transmissionoil
In Swedish ...
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
wilds
Inläggsrubrik: Re: Aerox guide: Byta slutväxel och räkna ut drevning
Postat: mån 04 feb 2013, 23:53
Moderator
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori