NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
Aerox guide: Byta slutväxel och räkna ut drevning https://scooterdoctors.egetforum.se/aerox-guide-byta-slutvaxel-och-rakna-ut-drevning-t1499.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | HasSse666 [ mån 04 feb 2013, 00:23 ] |
Inläggsrubrik: | Aerox guide: Byta slutväxel och räkna ut drevning |
Aerox guide 17 : Byta slutväxel och räkna ut drevning Primär och sekundärdrev Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel. Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även acceleration). När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven. Vad är vad? De blå markerade dreven är "Primärdreven" De grön markerade dreven är "Sekundärdreven" Räkna ut din scooters utväxling (RF) För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel: RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar) eller RF = (Blåa drevets kuggar 2 / Gröna drevet kuggar 3 ) * (Gröna drevets kuggar 4 / Blå drevets kuggar 1 ) Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven. Min Aerox originaldrevning bestod av följande (kontrollera din egen för säkerhets skull) : Primärdrev : 13/52 Sekundärdrev : 14/43 Detta ger en utväxling "RF" på 12,3 (RF=Reduktions Faktor) Här är en länk som hjälper dig med uträkningen Länk: Pir4tens slutväxeluträknare Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopeden måste orka använda den tyngre växeln. Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen. Generellt kan man säga Högt RF = Bättre acceleration Lågt RF = Högre toppfart Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven! RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så optimal utväxling som möjligt på en trimmad scooter (moped). Hur lågt du kan gå beror naturligtvis på hur starkmotor du har och vilken karaktär du vill ha på motorn Dreva om är det slutgiltiga steget när du trimmar för att få ut de sista procenten och är nödvändigt om du vill få din scooter att nå de riktigt höga farterna... Källa: Twostroke webbutik Start Guide: Byta slutväxel AEROX Bild 01 Malossi- Primärdrev 13/44 Tips - klicka på bilder för att komma till webbutiken Bild 02 Malossi - Sekundärdrev 14/43 Bild 03 Polini - Växellådskåpa Tips - Du kan utföra jobbet med motorn monterad på scootern. - Du måste dock lossa centrumbulten som sitter på bakhjulet för att få loss sekundär drevet. Variatorkåpan och CVT´n måste även de demonteras (se tidigare guider) Bild 04 Skruva loss bultarna på växelkåpan Notera att två av bultarna är längre än de övriga Notera - Jag har tömt ur transmissionsoljan i förväg Bild 05 Plocka bort de två brickorna från lilla sekundärdrevet Notera - Den tunna sitter ytterst Bild 06 Lyft ur Sekundärdrevet Original drevet har 43 kuggar Bild 07 Sedan är det Stora Primär och lilla sekundärdrevens tur Dessa drev sitter hoppressade Bild 08 Rengör växellådan sedan är det dags för de nya dreven Tips Har motorn gått långt kan det vara läge att byta kullagren också Eller om du hade förorenad transmissionsolja Bild 09 Gamla dreven till vänster i bild och de nya Malossidreven till höger Bild 10 Jag monterar först primärdrevet i nya växelkåpan Tips - Värm först kullagret till max 120grader med en värmepistol - Kyl primärdrevet med kylsprej (eller låt det ligga i frysen över natten) Bild 11 Sedan ska du enkelt kunna trycka axeln på plats Notera Viton packningen (packboxen) var förmonterad på växellådskåpan Bild 12 Stora primär skall pressas på Lilla sekundär drevet Jag var lat denna gång och använde en 100 tons press.. OBS! Enligt Malossis instruktion skall det gå att utföra detta med hjälp av ett skruvstäd.. Men lämna in det till en cykelverkstad om du är osäker de hjälper nog dig för en billig peng Bild 13 Montera lilla sekundär och stora primärdrevet i växellådan Bild 14 Nu till "Stora sekundärdrevet" Innan jag pressar loss drevet mäter jag "utsticket" OBS! 21,6mm i detta fall men mät på din moppe för säkerhetsskull Bild 15 Pressa loss Stora sekundärdrevet från axeln Och pressa sedan dit det nya OBS! Enligt Malossis instruktion skall detta också att utföra detta med hjälp av ett skruvstäd.. GLÖM INTE ATT MÄTA IN "UTSTICKET" IGEN! Bild 16 Sedan monteras "Stora sekundärdrevet" Bild 17 Sedan de två brickorna (tunna ytterst) Bild 18 Sedan Polini - Växellådskåpan med lilla primärdrevet Bild 19 Sedan skruvar du bara fast kåpan Tips - Korsdra bultarna Bild 20 Snurra på axlarna och lyssna efter missljud Bild 21 Fyll på transmissionsolja Jag använder Galp - Transvex TDL 80w-90 (125ml) Tips - Klicka på bilden för att komma till butiken <p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=5ZtDuNojm6Y" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=5ZtDuNojm6Y" target="_blank">Länk</a></p> Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox |
Författare: | wilds [ mån 04 feb 2013, 23:53 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Aerox guide: Byta slutväxel och räkna ut drevning |
Ännu ett bra jobb! |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |